«نذر رهایی» فرصتی برای تمرین خوبی‌ها /تحقق رویای رهایی برای ۲۰۰۰ زندانی جرایم غیر عمد

طرح نذر رهایی همزمان با اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی و با ابتکار سپاه فجر استان فارس و حضور خیران نیک اندیش آغاز و از آن روز تا کنون بیش از ۲ هزار زندانی جرائم غیرعمد در قالب این طرح از زندان رهایی یافتند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

چند ماهی می شود که به زندان افتاده است؛ اما نه به خاطر جرم و جنایتی! از قدیم او را می شناسم؛ آدم خوب و آبرومندی است و در محله از او به نیکی یاد می شود؛ قصوری نکرده و صرفاً از روی نداری پولی را قرض کرده و توان بازگرداندنش را نداشته است؛ حالا به خاطر شکایت فرد طلبکار در بند افتاده است.

 

از جریان به حبس افتادنش بی خبر بودم و به صورت اتفاقی در جریانش قرار گرفتم. ظاهراً برای تهیه جهیزیه دختر دم بختش مجبور شده پولی را از کسی قرض کند اما به مشکلاتی برخورده و نتوانسته قرضش را به طول کامل ادا کند.

 

نماز عشا که تمام شد با بچه های مسجد مشغول صحبت کردن بودیم؛ سر صحبت را باز کرده و از رحیم آقا سخن به میان آوردم؛ از بچه ها خواستم فکری کرده و چاره ای بیندیشیم تا این بنده خدا را از مهلکه ای که گرفتارش شده نجات دهیم.

 

هر کس پیشنهادی داد اما پیشنهاد حسین دلچسب تر بود؛ او از طرح «نذر رهایی» گفت که مدتی می شود به همت خیران و تلاش بسیجیان به اجرا درآمده و هدفش آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است و تازه همین چند ماه پیش و در آستانه سال نو بود که حدود ۲۰۰ زندانی به واسطه این اقدام نیک از زندان رهایی یافته اند. اقدام پسندیده ای است و بسیار خوشحال کننده؛ وقتی که در جریان جزییات نذر رهایی قرار گرفتم بر خود بالیدم که در شهری زندگی می کنم که ‌نوع‌دوستی برای مردمش اهمیت دارد و همه در تلاشند تا گره گشای مشکلات یکدیگر باشند.

نذری برای رهایی

طرح نذر رهایی همزمان با اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی و با ابتکار سپاه فجر استان با نام شهید سلیمانی آغاز و با حضور خیّران نیک اندیش و مسئولان استان رونق و برکت یافت. از آن روز تا کنون بیش از ۲ هزار زندانی جرائم غیرعمد در قالب این طرح از زندان رهایی یافته و به آغوش گرم خانواده بازگشته اند.

 

آنگونه که رئیس سازمان بسیج حقوقدانان استان فارس گفته تا کنون ۱۱ مرحله از طرح نذر رهایی برگزار شده و تا این مرحله تعداد ۲ هزار و ۹ نفر زندانی با همت بسیجیان، خیریان، ستاد دیه و... آزاد شده اند.

 

روح الله مهبودی نذر رهایی را شامل زندانیان جرایم مالی غیر عمد، نفقه، حوادث کارگاهی، دیه تصادفات و پرونده های مالی این چنینی عنوان کرده که از این تعداد زندانی آزادشده تا کنون، یک هزار و ۸۹۵ نفر مرد و ۱۲۲ نفر زن با مجموع ۱۹۰میلیارد و ۸۶۰ بدهی بوده که البته از این مقدار، ۱۴۳میلیارد و ۱۰ میلیون تومان را نیز طلبکاران گذشت کردند و ۴۸میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان توسط خیرین و بسیجیان نواحی استان و ستاد دیه برای آزادسازی زندانیان جمع‌آوری شده است.

 

بخشش، کرم، جود و گذشت از ویژگی های کریمانه اهل بیت(ع) است که به این فضائل و خصیصه های ارزشمند شهره بودند؛ همین ویژگی ها و ضرورت ترویج آن در جامعه سبب شد تا روزهای ابتدایی ماه ذی قعده از سالروز تولد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) تا سالروز میلاد برادرش شمس الشموس علی بن موسی الرضا(ع) را «دهه کرامت» بنامند و جامعه از فضیلت ائمه معصومین(ع) بیش از پیش بهره ها ببرد.

 

دهه کرامت تمرین فضائل کریمانه

امسال نیز دهه کرامت در استان فارس با طرح نذر رهایی گره خورده تا جلوه ای از صفات کریمانه اهل بیت(ع) در این ایام رخ نشان دهد. آنگونه که مهبودی می گوید در دهه کرامت امسال ۴۵۰ زندانی جرائم غیر عمد از بند حبس رهایی پیدا می کنند که از این تعداد ۲۵۰ نفر توسط بنیاد برکت رضوی وابسته به آستان قدس رضوی و ۲۰۰ نفر نیز با همت و یاری سازمان بسیج حقوقدانان فارس به آغوش گرم خانواده باز می گردند.

 

نذر رهایی؛ استان فارس را در سطح کشور زبانزد کرده و الگویی شده تا صفات برجسته و کریمانه اهل بیت(ع) در سراسر کشور جلوه گری کند. فرمانده سپاه فجر استان فارس نذر رهایی را یک طرح شاخص و الگو در کشور می داند که دارای آثار مثبت فرهنگی در جامعه بوده و کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد.

 

 سردار بوعلی با تجلیل از نقش آفرینی فعال و تاثیرگذار بسیجیان فارس در طرح نذر رهایی، همکاری ستاد دیه استان، دادگستری، سازمان زندان ها، کمیته امداد، اداره کل ورزش و جوانان، اتحادیه اصناف، سپاه فجر و سایر نهادها را در اجرای هر چه بهتر این طرح موثر می داند.

 

به گفته وی اهدای بسته های معیشتی به خانواده های زندانیان نیازمند و ارائه مشاوره حقوقی و خدمات دندانپزشکی به زندانیان سایر برنامه های اجرا شده در قالب طرح نذر رهایی است.

 

به گزارش شبستان، در اجرای دوازدهمین مرحله از طرح نذر رهایی همزمان با دهه کرامت که در حرم مطهر حصرت شاهچراغ (علیه السلام) برگزار شد، ۱۹۸ زندانی مرد و ۲ زندانی زن به آغوش خانواده بازگشتند.

 

ارزش ریالی این مرحله از طرح نذر رهایی بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

کد خبر 1269257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha