تونس به دنبال اجرای طرح بهینه سازی مصرف انرژی در مساجد

آژانس ملی کنترل انرژی در تونس از اجرای برنامه ای به منظور بهینه سازی مصرف برق در مساجد این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الحره، آژانس ملی کنترل انرژی در تونس در نظر دارد برنامه ای را برای تنظیم مصرف انرژی در مساجد این کشور راه اندازی کند تا بار قبوض مصرف برق را که سالانه بیش از 6.5 میلیون دلار است، کاهش دهد.

 

مقامات آژانس ملی کنترل انرژی در تونس می گویند: این برنامه با هدف کنترل انرژی در 6 هزار و 100 مسجد این کشور اجرا می شود، این مساجد سالانه حدود 42 گیگاوات در سال با هزینه بیش از 6.5 میلیون دلار مصرف می کنند.

 

عبدالقادر بکوش، مدیر بهره وری انرژی در بخش ساخت و ساز در آژانس ملی کنترل انرژی گفت: این برنامه به دنبال کاهش بار قبوض مصرف انرژی برای مساجد و بهبود بهره وری انرژی آنها است.

 

این مقام تونسی در بیانیه ای تاکید کرد: هدف از تصویب این برنامه در مساجد این است که مساجد در زمینه مصرف انرژی برق مستقل باشند و مصرف برق در مساجد بهینه سازی شود و به این ترتیب، بار مالی قبوض برق از عهده وزارت امور دینی تونس خارج شود.

 

وی اظهار کرد: پس از اتمام و اجرای این طرح، وزارت امور دینی تونس در آینده قبوض مصرف انرژی برای مساجد را پرداخت نخواهد کرد که این امر به نفع شرکت برق و گاز تونس است.

 

البکوش گفت: مصرف انرژی مساجد  به این شکل است که حدود 70 درصد برای روشنایی و مابقی برای تهویه مطبوع استفاده می شود.

 

وی تصریح کرد: این برنامه بر چهار بخش تقسیم می شود، اولین مورد مربوط به تعویض همه دستگاه های روشنایی معمولی با لامپ های  LED و دستگاه های روشنایی کم مصرف است.

 

وی در این زمینه توضیح داد: در بخش روشنایی می توان حدود 21 درصد در قبض مصارف مساجد صرفه جویی کرد.

 

بخش دوم مربوط به «سیستم های کنترل انرژی متمرکز» است که به گفته همان منبع، امکان کنترل از راه دور مصرف انرژی مساجد و عملکرد تجهیزات متمرکز را فراهم می کند.

 

بخش سوم نیز تجهیز مساجد به پنل‌های خورشیدی مربوط به تولید برق مصرفی است و بر همین اساس، پیش بینی می شود، با این کار، ۷۹ درصد باقیمانده از انرژی برق مورد نیاز مساجد تأمین شود.

 

بخش چهارم از این طرح نیز شامل برقراری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و متولیان مساجد به منظور اجرای بهینه این طرح در مساجد است.

کد خبر 1271086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha