شباهت «دحوالارض» با برپایی حکومت عدل مهدوی

کارشناس دینی با بیان اینکه شباهت زیبایی بین دحوالارض، ظهور امام زمان (عج) و برپایی حکومت عدل مهدوی وجود دارد، گفت: همانگونه که بسط و توسعه مادی زمین از کعبه و در چنین روزی بوده بسط و توسعه معنویت، عدالت و امنیت مهدوی هم از کعبه شروع می شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- امروز ۲۵ ذی القعده است. روزی که زمین گسترش پیدا می کند و جزء چهار روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد.

 

این روز، روز میثاق قریب الهی است، روز دحوالارض روز پیچیده شدن زمین و رحمت و گستردگی یاد می شود؛ یعنی این روز مرادف با روز قیامت است، اگر روز دحو الارض روز پهن شدن زمین است، روز قیامت نیز روز جمع شدن زمین است.

 

*دحوالارض؛ روز رحمت و گستردگی

دحو الارض روز پهن شدن زمین از زیر خانه کعبه است؛ در واقع در این روز آب در سراسر زمین فراگیر شده و به جهات مسکونی زمین منتقل شده است و در روز دحو الارض موجب حیات زمین فراهم شد و به گونه ای شرایط زیستی در آن گسترده شده است.

 

روز دحو الارض روز ذکر و اجتماع است و اجر زیادی برای اهل عبادات است و از آنجا که آغاز حیات و رویش و زندگی، روز ارزشمندی برای هر موجودی است، پس می توان ادعا کرد محور ارزشمندی زمین روز دحو الارض است چرا که به حیات رسیده است.

 

یک معنای دحو الارض هم «کشاندن» است؛ یعنی رحمت مادی و معنوی از زیر کعبه کشانده شده است و تعبیر دیگری گسترده شدن و پهن شدن حیات و رحمت الهی از کعبه به سراسر زمین بوده و در آن روز خدا رحمت خود را منتشر کرده است.

 

روز دحو الارض روز عظمت است و خدا به واسطه این صفاتی که به زمین داده به او عظمت داد و همچنین از این روز به عنوان روز «اقدم» نیز یاد می شود چرا که بر همه روز های دیگر به واسطه رحمت الهی پیشی گرفته است.

 

به مناسبت فرارسیدن ۲۵ ذی القعده روز «دحوالارض» به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم. گفتگوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس و کارشناس دینی- را به شرح ذیل می خوانید؛

 

۱-حقیقت دحوالارض چیست و چه اعمالی برای آن بیان شده است؟ حقیقت دحوالارض نزول رحمت الهی در روی زمین است؛ بعد از آشکار شدن زمین، آن هم از محل کعبه و خانه خدا که خود هم رحمت الهی است و هم منشاء نزول رحمات الهی.

 
در واقع رحمت الهی بر زمین نازل شد لذا دعاها و اعمالی که در این روز وارد شده از قبیل شب زنده داری شب دحوالارض و غسل روز ۲۵ ذی القعده و دو رکعت نماز و روزه داری زمینه ای را فراهم می کند که ما بیشتر در معرض بهره مندی از رحمت الهی قرار بگیریم.

 

۲-معنای دحوالارض چیست؟دحوالارض به معنای آشکار شدن و بسط زمین است  چرا که ابتدا همه جای این کره زمین را آب فرا گرفته بود سپس در چنین روزی خاک آشکار شد و نهایتا از محل کعبه که اولین نقطه آشکار شدن زمین بود گسترش پیدا کرد.

 

۳-دحوالارض از چه فضیلتی برخوردار است؟ یکی از برترین روزهای سال روز ۲۵ ذی القعده یا همان دحوالارض است و این روز هم فی نفسه و بذاته دارای فضیلت و ارزش است.

 

چون خداوند برای نزول رحمت خود و نظر ویژه خود به زمینیان این روز را انتخاب کرده و هم به خاطر اتفاقاتی که در این روز افتاد دارای فضیلت و اهمیت است؛ اتفاقاتی از قبیل ولادت حضرت عیسی، شروع ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم، امید فرج و ظهور امام زمان (عج) در چنین روزی و اتفاقات مبارک دیگری.

 

۴-در مورد سند روز دحوالارض توضیح بفرمایید؟درخصوص سند دحوالارض هم می توان از آیات قرآن نظیر «وَالْأَرْضِ وَ مَا طَحَاهَا» و «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا» استفاده کرد.

 

هم از روایات متعددی که ما از باب نمونه دو روایت را ذکر می کنیم؛ از امام صادق(ع) روایت است: به درستی که خداوند زمین را از زیر کعبه تا منی حرکت داد، سپس از منا تا عرفات و سپس از عرفات تا منا، پس زمین از عرفات، و عرفات از منا، و منا از کعبه گسترش یافت.

 

دومین روایت از سهل بن زیاد از محمد بن عبدالله الصیقل می توان یاد کرد که از امام رضا(ع) روایت می کند: در بیست و پنجم ذی القعده رحمت خدا نشر یافته، و زمین در این روز گسترش یافته و کعبه در آن نصب شده و آدم در این روز به زمین هبوط کرده است.

 

۵-یادآوری این روز از چه اهمیتی برخوردار است؟یادآوری این روز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می تواند ما را به گذشته تاریخ برساند.

 

دحوالارض می تواند یادآور نعمت های و رحمت الهی و نظر ویژه خداوند متعال بر بندگانش باشد و اهمیت این روز بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

۶-آیا شباهتی بین این روز و گسترش عدل جهانی مهدوی وجود دارد؟ اتفاقا یکی از ابعاد اهمیت این روز، وجود شباهت زیبایی است که بین امروز و آقا امام زمان (عج) است.

 

اولا گسترش و بسط زمین مادی در امروز اتفاق افتاده و طبق روایتی ظهور امام زمان (عج) نیز در چنین روزی خواهد بود و دوما پیدایش و گسترش زمین از کعبه بوده است و بر اساس روایات ما ظهور امام زمان (عج) هم از کنار خانه خدا خواهد بود و از آن جا به مکان دیگر خواهند رفت.

 

سوما همان گونه که بسط و توسعه مادی زمین از کعبه و در چنین روزی بوده است، بسط و توسعه معنویت و عدالت و امنیت هم از کعبه شروع می شود و در جهان توسعه پیدا خواهد کرد.

 

 

 

کد خبر 1272993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha