ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه؛ نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین

ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین در حالی برای چندین بار از سوی آمریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی مطرح شده است که نمایندگی ایران ضمن رد مجدد این ادعا؛ آن را یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، در خلال جنگ روسیه و اوکراین بارها شاهد بودیم که کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اوکراین و برخی از متحدین آنها ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین را مطرح کرده اند ادعایی که بارها و بارها از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است. روسیه در تاکیدات خود برای رد این ادعا اعلام کرده است که برخلاف اوکراین که از تسلیحات متحدان خود در این جنگ استفاده می‌کند، مسکو متکی به صنایع نظامی و دفاعی ساخت داخل است این در حالی است که مقامات ایران نیز ضمن رد مکرر این ادعا خواستار ارائه مستندات برای اثبات این ادعا در چارچوب بررسی‌‌‌های تیم‌‌‌های فنی و کارشناسی شده بودند و تاکید کرده‌‌‌اند که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌‌‌کنند.

 

 

در همین رابطه وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرده است که «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مخالف جنگ اوکراین و استمرار آن است و از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت نماید

 

 

حال به تازگی لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ مشترکی از سوی آمریکا، تروئیکای اروپایی، آلبانی و اوکراین نسبت به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد و با تکرار ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مدعی شد که ایران در ساخت کارخانه پهپاد به مسکو کمک می‌کند.

 

 

بنابراین گزارش، در این بیانیه آمده است که اقدامات ایران و روسیه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود و از سازمان ملل درخواست شده به شواهد ارائه شده توسط کشورهای غربی توجه کند و تحقیقاتی در این زمینه انجام بدهد.

 

 

این گزارش می افزاید: پس از طرح مجدد ادعای کمک پهپادی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای پهپادی و ضد ایرانی آمریکا، اوکراین و سه کشور اروپایی اعلام کرده است: این اقدام، "یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است". آنها با طرح این ادعا به دنبال تاثیرگذاری بر گزارش دوره ای شش ماهه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند. سخنان سفیر آمریکا در محل رسانه ای شورای امنیت سازمان ملل (Stakeout) از طرف آمریکا، آلبانی، فرانسه، انگلیس و اوکراین، یک نمایش سیاسی برای بدنام کردن ایران در جنگ اوکراین است.

 

 

نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: از آنجا که آنها نتوانسته بودند، خواسته غیرقانونی خود برای ورود دبیرخانه قطعنامه ۲۲۳۱ به موضوع پهپادها را به دبیرکل تحمیل کنند، از طریق نامه نگاری های سازماندهی شده و این نوع نمایش های سیاسی، به دنبال تاثیرگذاری روی گزارش نوبه ای (دوره ای) شش ماهه دبیرکل در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند. فشار آنها برای عدم بررسی این گزارش در موعد طبیعی خود در این ماه میلادی به ریاست امارات در شورای امنیت و انتقال آن به ماه بعد در دوره ریاست انگلیس بر این شورا، به وضوح اهداف مغرضانه آن ها را آشکار می سازد.

 

 

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران ضمن رد این اتهامات بی اساس صریحا و مکررا اعلام کرده دخالتی در این جنگ ندارد و این جنگ نمی تواند طرف بازنده و برنده داشته باشد و تمامی تلاش ها باید بر پایان دادن هر چه سریعتر این جنگ و حل ریشه ای دلایل بروز جنگ برای استقرار صلح پایدار باشد.

کد خبر 1274478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha