ضرورت بهره گیری از تمامی مزیت‌های شهرستان‌های گیلان برای توسعه، پیشرفت و آبادانی

استاندار گیلان در نخستين جشنواره بلوش‌(تمشك جنگلي) با بیان اینکه باید از تمامی مزیت‌های شهرستان‌های گیلان برای توسعه وپیشرفت و آبادانی استفاده شود گفت: ضمن احیاء باورهای سنتی منطقه، می توان به شناساندن فرهنگ بومی و جاذبه‌های توریستی در منطقه کمک کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان_ نوشین کریمی

شهر رشت و استان گیلان نماد شهر خلاق خوراک در یونسکو است.

از دیر باز مهمان نوازی گیلانی ها بر سر زبان ها بوده و هر مهمان و مسافری بر سفره سر سبز گیلان، چیزی نوشیده و چشیده است که طعم، عطر و مزه اش همیشه بخشی از خاطره خوشش باقی مانده است.

سال هاست برگزاری جشنواره های بومی و محلی در راستای معرفی و تقویت کارکردهای آن، در فصل های مهمانپذیر، هزاران نفر را به تماشا کشانده است.

برگزاری جشنواره چای، حلوای ضیابر، آلوچه، جوکول، تمشک و.... برای گیلانی هایی که دل در گروه طبیعت و خوراک ارگانیک دارند بهانه ای شده تا این محصولات را که ویژه یک فصل و زمان خاص است به سایر استان ها معرفی و روش فراوری، نگهداری و تنوع بخشی آنرا معرفی کنند.
حالا جشنواره ای شیرین و خوشمزه دیگر در گیلان،  در کنار دامن های رنگارنگ و پرچین زنان غرفه دار نمایشگاه که زیبایی جشنواره را دو چندان کرده است.
مهمانانی از شهرهای اطراف و استان های دیگر، با لهجه ها و گویش های مختلف ردیف به ردیف صندلی های محل برگزاری جشنواره را پر می کنند، جمعیت خیلی زیاد است. کسانی که ایستاده اند و کسانی که در حال رفت و آمدند اما استقبال بسیار بالاست.

در آیین اين جشنواره فرخي _نماينده سياهكل و ديلمان در مجلس شوراي اسلامي، بابايي_ فرماندار، لاهوتي _شهردار و اعضاي شوراي شهر سياهكل حضور داشتند و تعدادي از هنرمندان مطرح استانی و کشوری به اجرای برنامه پرداختند.

 

اسدالله عباسی_ استاندار گيلان نیز به عنوان سخنران در جريان برگزاري نخستين جشنواره بلوش‌(تمشك جنگلي) که در سیاهکل برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره هایی باعث می‌شود تا فرهنگ غنی استان حفظ شود.

وی با بیان اینکه هر شهرستانی با توجه به محصولات و پتاسيل هايي كه در زمينه هاي مختلف كشاورزي، اقتصادي  و... دارد می تواند با برگزاری جشنواره ها آن را به دیگر استانها بشناساند، گفت: جشنواره ها ضمن احیاء باورهای سنتی منطقه، می تواند به شناساندن فرهنگ بومی و جاذبه‌های توریستی در منطقه کمک نماید.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود ضمن احیاء فرهنگ غنی منطقه، عرضه مستقیم محصول، از تولید به مصرف در فرهنگ مسافرین و گردشگران بازآفرینی شود، افزود: باید از تمامی مزیت‌های شهرستان‌های گیلان برای توسعه و پیشرفت و آبادانی استفاده شود.

عباسی خاطر نشان کرد: در اکثر نقاط این استان سرسبز محصولی متنوع در حال تولید است و بسیار خرسندم که در جشن بزرگ برداشت تشمک به عنوان یک محصول خدادای، در کنار مردم هستم.
وي همچنین، وجود درختان‌ بیشمار تمشک در اين شهرستان را یک مزیت ارزشمند گردشگری دانست که هرساله مسافرین بسیاری را جذب این منطقه می‌کند و ادامه داد: امیدوارم جشنواره تمشک موجب رونق تولید در منطقه شود. 


 

گفتنی است، در نخستين جشنواره بلوش‌(تمشك جنگلي) كه با همكاري فرمانداري، شهرداري و شوراي شهر سياهكل برگزار شد 5 زوج‌ جوان سیاهکلی که ازدواج آسان را برگزیدند به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) تجلیل شدند و، بیش از هشت هزار نفر از قشرهای مختلف مردم و گردشگران در این مراسم حضور داشتند.

 

در این جشنواره، غرفه های صنایع دستی، غذاهای محلی، بازی های بومی، نمایش آیین های سنتی، موسیقی سنتی و محلی، رونمایی از مجسمه های عظیم الجثه و ... نیز، برپا بود.

به گزارش شبستان، تمشک یک افزودنی خوشمزه برای هر رژیم غذایی است که حاوی مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدانها می باشد.

 

تمشک ها در واقع بوته‌هایی خاردار هستند که در منطقه شمال ایران به عنوان یک گیاه مهاجم در جنگل ها محسوب می‌شوند و بیشتر در نقاطی از جنگل که خالی شده باشد رشد می‌کنند این میوه جنگلی که دارای ویتامین c, k, a، منبع فیبر، آنتی اکسیدان است برای عملکرد مغز مفید می باشد و به صورت میوه،  شربت و مربا می توان مورد مصرف قرار بگیرد.

 

کد خبر 1274612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha