از آشنایی با مناسک و اعمال و اسامی اماکن در حج تا پاسخگویی به شبهات در قالب نرم‌افزارهای حج

حجت الاسلام مرتضوی منش یکی از فعالان تولید نرم‌افزارهای حج از استقبال گسترده زائران، روحانیون کاروان‌ها و پژوهشگران از ابعاد آموزشی نرم‌افزارهای حج خبر داد.

حجت الاسلام عبدالحمید مرتضوی منش دارای بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت و بعثه رهبری و یکی از فعالین تولید نرم‌افزارهای آموزشی ویژه کاروان‌های حج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: تاکنون چندین نرم افزار ویژه حج طراحی شده و در بعثه توسط روحانیون کاروان‌ها مورد استفاده قرارگرفته است.

 

این مدیر اداره چند رسانه‌ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان کرد: در سالهای گذشته نرم افزار مسافر قبله نسخه یک ویژه عمره مفرده و مسافر قبله نسخه دوم ویژه حج تمتع برای معاونت آموزش بعثه مقام معظم رهبری از جمله تولیداتی بود که همه روحانیون حج در کاروان‌ها نمایش می‌دادند و اعمال و مناسک توسط این نرم افزارها، آموزش داده می‌شد.

 

وی عنوان کرد: در ادامه نیز قبله مسافر نسخه سه و چهار با حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت طراحی شد که حاوی موضوعات مختلفی چون احکام عمومی و مناسک حج و آثار و اماکن اسلامی و کلام و عقاید است.

 

حجت الاسلام مرتضوی منش تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی روحانیون حج از عمده‌ترین علل طراحی نرم‌افزارها به شمار می‌رفت هر چند زائران، روحانیون کاروان‌ها و پژوهشگران از ابعاد آموزشی نرم‌افزارهای حج استقبال گسترده‌ای دارند.

وی در مورد نرم افزار دانشنامه حج – لبیک نیز توضیح داد: اين نرم‌افزار نیز توسط مرکز تحقيقات کامپيوتری علوم اسلامی با مشارکت حوزه نمايندگی ولی‌فقیه در امور حج و زيارت توليد شده است. این نرم افزار در سال 93 رونمایی و چندین بار به روزرسانی شده و قابلیت‌های فراوانی برای مخاطبان خود در سفر حج دارد.

 

وی گفت: نرم‌افزار چندرسانه‌ای دانشنامه حج، لبّيک 1، جامع‌ترين نرم‌افزار در حوزه حج و زيارت است که با شیوه‌ای نو طراحی شده و دربردارنده مجموعه کاملی از اطلاعات مرتبط با حج، با توجه به نيازهای مخاطبين است.

 

وی افزود: اين نرم‌افزار با توجه به نياز‌محور بودن برنامه، اطلاعات جامعی را در مورد مباحثی همچون قرآن، معصومين(ع)، اسرار و معارف حج، اماکن حرمين شريفين، مناسک حج، پرسش‌های رايج و پاسخ به شبهات، ادعیه و زیارات، اشعار، تصاوير، سخنرانی و نجوانامه، برنامه‌های آموزشی و مکالمات روزمره در اختيار مخاطبين برنامه قرار می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه مخاطبين این نرم‌افزار نیز خيل عظيم حجاج و عاشقان سفر روحانى حج و عمره در داخل و خارج كشور، اعم از زائران بيت الله الحرام و روحانيون کاروان‌های حج و عمره هستند بیان کرد: با توجه به رويکرد کارگزاران حج، برای هدایت و سازماندهی عمره‌های طلاب، دانشجويی و دانش‌آموزی و مطالبات فراوان اين گروه‌ها بايد مطالب به‌گونه‌ای آورده مي‌شد که برای اين دسته از زائران و همچنين زائرانی که از تحصيلات عاليه برخوردار هستند نيز مفيد و قابل استفاده است.

 

حجت الاسلام مرتضوی منش عنوان کرد: از آنجا كه موضوع حج براى بسيارى از كاربران مسئله ه‏اى جديد و تجربه ناشده است، اكتفا به اطلاع‌رسانى داده‏ هاى موجود در متون، برآورنده‏ى نيازهاى ايشان نخواهد بود و لذا بايد با شناخت مخاطبان و ارزيابى دقيقى برای این سفر معنوی در زمينه‌های مختلف به آن نياز دارند، با بهره‏گيرى از شیوه‌های سمعی بصری در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

 

وی تصریح کرد: حج بهترين فرصتى است كه زائران با انقطاع از دل مشغولى ‏هاى روزمره زندگى در بهترين زمان به شريف‏ترين مكان‌ها تشرف مى‏يابند و مى‏توانند تحولى شگرف را در سير تكاملى خويش بنيان نهند؛ لذا در كنار اهداف علمى كه با جنبه تعقلى كاربران در ارتباط است، برنامه ‏ى حج بايد با جهت ‏گيرى تربيتى، زائران را پيش از سفر براى اين مهم آماده سازد.

این طراح پیشکسوت نرم افزارهای حج اظهار داشت: از دیگر اهداف توليد اين نرم‌افزار ارائه شيوه‌های آموزشی همچون روايت‌گری و آشنایی با اماکن حرمين شريفين، شيوه پاسخ‌گویی به شبهات رايج به روحانيون کاروان‌هاست.

 

وی گفت: اين نرم‌افزار دربردارنده مجموعه کاملی از اطلاعات مرتبط با حج با توجه به نيازهای مخاطبين آن در ضمن 8 کارتابل مستقل طراحی و اجرا گرديده که به ترتیب عبارت از قرآن، زندگی نامه معصومین و احادیث در ارتباط با حج، معارف حج، اماکن، مناسک، کتابخانه، پرسش‌های رایج و نگارخانه است.

حجت الاسلام مرتضوی منش در مورد ویژگی‌های این نرم افزار افزود: متن كامل قران كريم به‌صورت متنی و تصويری و تفسیر آیات و زندگی‌نامه معصومین و مباحث مربوط به حج، بیان آداب زیارت، اسرار و معارف‏ حج توسط بزرگان و براساس منابع، معرفی بیش از 90 اماکن در مکه و مدینه، نمايش حدود 2500 تصوير و پخش 17 قطعه فيلم مرتبط با اماكن حرمين شريفين بخشی از این نرم افزار است.

 

وی تصریح کرد: همچنین مناسک حج و ارائه کليه مباحث کاربردي مناسک حج به همراه حواشی مراجع عظام تقليد و برقراری ارتباط عناوين با متن کتاب مناسک حج، مطابق با فتاوای حضرت آیةالله العظمی امام خمینی قدس‌سره، با حواشی مراجع معظم تقلید و استفتائات جدید، با اعمال اصلاحات وارائه متن کامل  439 عنوان کتاب عربی و فارسی در 988 جلد و پاسخ به سوالات و شبهات رایج در حج و ادعیه و زیارت در بخش نگارخانه و ارائه 45 اسلايد آموزشی مناسک حج تمتع، مناسک عمره مفرده و اماکن متبرکه مکه  مکرمه و مدينه منوره و آموزش مکالمات روزمره نیز از دیگر بخش‌های این نرم افزار است.

 

 

کد خبر 1275309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha