میراث فرهنگی خراسان جنوبی باغ جهانی اکبریه را تخلیه کند

مدیردفتر تدوین پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی ایران گفت:اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی طبق مصوبه کمیته میراث جهانی هرچه زودتر باید بخش اداری این اداره کل از باغ جهانی اکبریه بیرجند را به مکانی دیگر منتقل کند.

محمدحسن طالبیان، مدیر دفتر تدوین پرونده های نامزدی ثبت جهانی ایران در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: پس از ثبت جهانی باغ اکبریه بیرجند اقدامات خوبی از جمله حذف الحاقات، لایه برداری، ساماندهی بخش اصطبل و فضای باغ انجام شده است.


وی با اشاره به استقرار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در باغ جهانی اکبریه بیرجند افزود: این اداره کل باید هرچه زودتر بخش اداری خود را به همت استانداری به مکانی دیگر منتقل نماید تا فضای باغ به فضایی که کمیته میراث جهانی به دنبال آن است نزدیک تر شود.


مدیر دفتر تدوین پرونده های نامزدی ثبت جهانی ایران تصریح کرد: در صورت انجام این کار، باغ اکبریه محل برپایی گالری ها، فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و به عنوان یکی از باغ های جهانی تحت چتر حمایتی بیشتری قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به رونمایی کتاب "جستاری در بازشناسی قلاع قهستان با تاکید بر طراحی حفاظت و ساماندهی قلعه کوه قاین" در بیرجند گفت: یکی از پرونده‌های مهم، پرونده قلاع خراسان جنوبی است که می تواند به صورت زنجیری با همکاری بخش‌های تخصصی و با حمایت مسئولا،ن پرونده نامزدی ثبت جهانی آن آماده شود.


وی افزود: قنات بلده در خراسان جنوبی نیز جزو مجموعه‌ قنات‌های کشور است که قرار است به صورت زنجیره‌ای پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شود که در همین راستا با اعتبارات کشوری، کارهای نقشه‌برداری و اقدامات اولیه آن در حال انجام است.


طالبیان در خصوص پرونده آسبادها نیز یادآور شد: یک مجموعه از آسبادها در خراسان جنوبی است که امید است با همت و حمایت مسئولان، پرونده ثبت جهانی آن نیز آماده شود.

 وی با اشاره به اینکه 13 اثر از کشور ایران تاکنون ثبت جهانی شده است، افزود: سالانه 2 اثر در نوبت ثبت جهانی است که امسال پرونده گنبد قابوس و مسجد جامع اصفهان ارسال می‌شود.


طالبیان یادآور شد: میمند و کاخ گلستان نیز در نوبت های بعدی قرار دارند.


پایان پیام/

کد خبر 134089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha