شناسایی بیش از یک میلیون اثر تاریخی در ایران

خبرگزاری شبستان: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه میراث فرهنگی هویت ملی یک کشور است، گفت: بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد و هیچ کشوری به اندازه ایران اثر تاریخی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، اسدالله درویش امیری امروز (13 اردیبهشت) در مراسم تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: شهید مطهری اندیشمند بزرگ و روشن‌فکری بود که با برپایی کرسی نقد و تعلیم و تربیت در مقابل عناصر بد فکری عصر خود ایستادگی کرد.


وی معلمی را رکن اصلی تعلیم و تربیت دانست و افزود: متاسفانه در تکریم و حفظ حرمت معلمان در جامعه کوتاهی می‌شود اما این کوتاهی نباید آنها را از رسالت سنگین تعلیم و تربیت دل سرد کند.


معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه همه در خانواده عظیم آموزش و پرورش سهیم هستند، گفت: باید در جامعه اسلامی که بر پایه غنی فرهنگ اسلامی شکل گرفته احترام و حرمت معلم در جامعه حفظ شود.


درویش امیری شغل معلمی را سرآمد همه شغل ‌ها عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه برخی معلمان به دلیل شرایط اقتصادی سعی می‌کنند از این مسئولیت بزرگ فرار کنند.


وی خانواده، جامعه و آموزش و پرورش را سه رکن متولی تربیت جامعه دانست و ادامه داد: هر کدام از این رکن‌ها با مشکل مواجه شود زحمات رکن‌های دیگر به هدر می‌رود.


معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: این سازمان یکی از قدیمی‌ترین تشکیلاتی است که در سال 1309 به تصویب رسیده است.


میراث فرهنگی متولی حفظ فرهنگ تاریخی ایران
درویش امیری با اشاره به شعار سال تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با شعار سال درآمیخته است و هم متولی فرهنگ غنی و تاریخی ملت ایران است و هم در حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌تواند نقش کلیدی در اقتصاد کشور داشته باشد.


وی با بیان اینکه میراث فرهنگی میراث چندصد هزار ساله کشور است که از گذشتگان به ارث رسیده ، یادآور شد: مهم‌ترین سند شناسنامه‌ای تاریخ ملت ایران در اختیار این سازمان است که حفظ آن بسیار سنگین است.


وجود بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور
معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه میراث فرهنگی هویت ملی یک کشور است،افزود: بیش از یک میلیون اثر تاریخی در کشور وجود دارد و هیچ کشوری به اندازه ایران آثار تاریخی در اختیار ندارد.


درویش امیری با ابراز تاسف از کم توجهی به میراث فرهنگی کشور، ادامه داد: تمدن ایران بالای 700 هزار سال قدمت دارد.

 

ثبت ملی 719 اثر تاریخی خراسان جنوبی
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای 1300 اثر تاریخی و گردشگری است، خاطر نشان کرد: از این تعداد 719 اثر تاکنون به ثبت ملی رسیده و باغ و عمارت اکبریه نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان داشت: خراسان جنوبی علاوه بر ظرفیتهای خوب در بخش گردشگری دارای چهره های ماندگار و مشاهیر فراوانی است که می تواند به عنوان یک عامل مهم در توسعه صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد.


درویشی با اشاره به اهمیت گردشگری زیارتی در ایران، یادآور شد: کشورهای دیگر به این بخش اقتصادی نگاه می‌کنند اما ایران منادی گردشگری حلال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دنیا است به خاطر اینکه می‌خواهد کانون خانواده حفظ شود.


خروج هشت میلیون گردشگر داخلی از کشور
وی سهم ایران از گردشگری خارجی را با وجود قابلیتهای زیاد، اندک دانست و گفت: در سال 2013 ورودی گردشگر خارجی به کشور چهار میلیون نفر بوده اما خروج گردشگر داخلی از کشور هشت میلیون نفر بوده است.


معاون امور حقوقی، مجلس و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از وجود یک میلیارد و 150 میلیون گردشگر در جهان خبر داد و افزود: از این میزان سهم ایران تنها چهار میلیون نفر است.


درویشی امیری با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید دومین اقتصاد کشور بعد از نفت باشد، عنوان کرد: همه دستگاه های اجرایی باید برای تحقق این امر و جذب گردشگر در کشور کمک کنند.


وی با بیان اینکه گردشگران خارجی می‌دانند این کشور از فرهنگ غنی اسلام برخوردار است و هتل‌های کشور ما خلاف ضوابط و مقرراتی نظام اسلامی رفتار نمی‌کنند، ادامه داد: با این وجود آن‌ها ایران را برای مشاهده آثار غنی فرهنگی و گردشگری انتخاب می‌کنند.

 

گفتنی است: در این مراسم از زحمات محمدرضا رضایی مدیرکل سابق و علی شریعتی منش سرپرست میراث فرهنگی استان تقدیر و حسن رمضانی به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی منصوب شد.


 

کد خبر 364314

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha