راز مگوی گذشتگان در موزه‌ها // درآمدزایی موزه ها کم است

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: بازدیدکننده از موزه ها زیاد است اما بیشتراین افراددانش آموزان هستندکه به صورت نیم بهایا رایگان به بازدید موزه ها می آیند به همین درآمدزایی موزه ها زیادنیست

خبرگزاری شبستان// خراسان جنوبی
راز مگوی گذشتگان این سرزمین در موزه‌ها برای آیندگان به شکل‌های مختلف بیان شده است تا این میراث گران‌مایه در موزه‌ها جان بگیرند. موزه یا آثارخانه به مکان خاصی که در آن مجموعه‌ای از آثار باستانی و صنعتی و اشیاء با ارزش را به معرض نمایش می‌گذارند، گفته می‌شود.


شورای بین‌المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند در بند سه و چهار اساسنامه خود موزه را اینگونه تعریف کرده‌است: «موزه مؤسسه‌ای ا‌ست دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»


نخستین موزه‌ها با مجموعه‌های خصوصی افراد توانمند، خانواده‌ها و موسسات هنری آغاز شد که شامل اشیا طبیعی و نایاب می‌شد و امروز موزه‌ها، محل نگهداری اشیای تاریخی، هنری و حفظ میراث فرهنگی هر جامعه هستند و به مثابه مراکز فرهنگی با ارزش و غنی، از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در این اماکن اشیاء و آثار باقیمانده از تاریخ دور و نزدیک جوامع حفظ شده و به نمایش در می آید تا بدین ترتیب هویت تاریخی- فرهنگی جوامع شناخته و تثبیت شود و انسان ها با شناخت هویت ملی خود با نگرشی واقع بینانه و متکی بر تمدن چند هزار ساله سربلند از اندیشه شگرف بشری که در آثار هنری و کاربردی نمود یافته، در ساختن آینده بهتر سهیم شوند.

 

موزه‌ها؛ با زبان بی‌زبانی سخن می‌گویند
حمید حلاج‌‌مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: 12 موزه در شرق ایران زمین وظیفه معرفی مردم استان را با زبان بی‌زبانی بر عهده دارند.


وی با بیان اینکه درحال حاضر شش موزه در بیرجند، سه موزه در قاین و یک موزه در بشرویه، سرایان و نهبندان فعال است، افزود: موزه مردم شناسی، باستان‌شناسی، مفاخر و مشاهیر، میراث پهلوانی، حیات وحش و وقف در بیرجند فعال هستند.

 


حلاج مقدم با اشاره به اینکه یک موزه مردم شناسی در شهرستان فردوس به صورت موقت راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این موزه به زودی با حضور مسئولان کشوری به طور رسمی افتتاح می شود.


تا پایان فروردین 91: بازدید 20 هزار نفر از موزه های خراسان جنوبی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با تاکید بر بازدید 20 هزار نفر از موزه های استان تا پایان فروردین امسال گفت: در سال گذشته نیز 75 هزار نفر از موزه های استان دیدن کردند.

 


حلاج‌مقدم اظهارامیدواری کرد: بازدید از موزه‌های استان در سال جاری رشد 25 درصدی داشته باشد.

 

راه اندازی 2 موزه مردم شناسی تا پایان خردادماه 91

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز به خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: تا پایان خردادماه موزه مردم شناسی فردوس و بیرجند با حضور مسئولان کشوری به طور رسمی افتتاح می شود.

 

حسن رمضانی ادامه داد: در موزه مردم شناسی بیرجند که به صورت مشارکتی در خانه تاریخی اعتمادی نیا راه اندازی می شود حدود 400 اثر تاریخی به نمایش گذاشته می شود.

 

 

وی درخصوص موزه مردم شناسی فردوس نیز اظهار داشت: این موزه در حمام خیروز شهر قدیم تون در فردوس راه اندازی و در آن مشاغل، حِرف، آداب و رسوم و شیوه های پوشش مردم این شهرستان به نمایش در می آید.

 

رمضانی با تاکید بر اینکه در سال گذشته 500 میلیون ریال برای حفاظت فیزیکی موزه های استان هزینه شد، خاطرنشان کرد: این رقم با توجه به افزایش موزه ها در سال جاری افزایش می یابد.

 

بازدید کننده از موزه ها زیاد است! اما یا رایگان یا نیم بها!

وی یادآور شد: بازدیدکننده از موزه ها زیاد است اما بیشتر این افراد دانش آموزان هستند که به صورت نیم بها یا رایگان به بازدید موزه ها می آیند به همین دلیل درآمدزایی موزه ها زیاد نیست.

 

 پایان پیام/

کد خبر 134549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha