خروج یونان از یورو جرقه بحران جهانی است

مردم یونان در حالی امروز در انتخابات پارلمانی یونان شرکت کرده‌اند که کارشناسان اقتصادی خروجی انتخابات امروز را در تعیین آینده اقتصادی اروپا و جهان موثر می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از هفته‌نامه آبزرور، "روبرت زولیک" رئیس بانک جهانی در نشست گروه 20 نسبت به احتمال شکل‌گیری بحران ناشی از خروج یونان از حوزه یورو هشدار داد. وی بروز این بحران را همراه با تبعات وخیم برای کشورهای در حال توسعه توصیف کرد.

زولیک در مصاحبه با هفته‌نامه "آبزرور" به قدرت‌های نوظهور پیشنهاد داده است که از حالا خود را برای تبعات ناشی وقایع و رخدادهای حوزه یورو آماده کنند.

 

* روی کار آمدن دولت ضدریاضتی در یونان آغازی بر شدیدترین بحران اروپا

روی کار آمدن یک دولت ضد سیاست‌های ریاضتی در یونان می‌تواند پس از شکست آشکاری که وام اروپایی اسپانیا داشت، موجب بروز سخت‌ترین و شدیدترین بحران اروپا شود. روز گذشته، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از لزوم انجام مذاکرات مجدد در رابطه با وام اروپایی یونان سخن گفت و عنوان کرد که یونان باید به تعهدات خود در قبال وام‌دهندگان بین‌المللی‌اش پایبند باشد. نظرسنجی‌های غیررسمی انجام گرفته در یونان نشان می‌دهد که فاصله حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین و حزب چپگرای ضدریاضتی سیریزا بسیار اندک و در حدود 4 درصد است. این در حالی است که 15درصد از افراد اعلام کرده‌اند که هنوز درباره رای خود تصمیم نگرفته‌اند.

زولیک نسبت به بروز مجدد بحرانی نظیر بحران سال مالی سال 2008 ابراز نگرانی کرد. ورشکستگی بانک "لمن برادرز" در سال 2008 بحرانی را به وجود آورد که از دهه 1930 تا آن زمان بی سابقه بود. همین امر موجب شد تا زولیک در این باره اینطور هشدار دهد: اروپا ممکن است بتواند به سختی از این وضعیت عبور کند، اما ریسک این امر در حال افزایش است. اگر کارها به درستی مدیریت نشود، ممکن است وضعیتی "لمن" مانند به وجود آید.

وی سپس به کشورهای در حال توسعه می‌گوید: برای ناپایداری‌هایی که از حوزه یورو ناشی می‌شود، آماده شوید.

زولیک که 5 سال است بر مسند ریاست بانک جهانی تکیه زده است، پس از گذراندن بحران‌های مالی گسترده، پایان این ماه بازنشسته خواهد شد. وی عنوان کرد که بانک جهانی در حال افزایش میزان وام‌دهی به سیستم بانکداری بلغارستان است تا از شکست اعتباری در منطقه جنوب شرق اروپا جلوگیری کند. وی همچنین شمال آفریقا را دیگر منطقه‌ای دانسته که در برابر بحران مالی آسیب‌پذیر بوده و باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

* عدم اطمینان زندگی را برای همه سخت‌تر کرده است

وی ادامه داد: عدم اطمینان موجب شده تا افزایش هزینه‌ها برای کشورهای در حال توسعه، آغاز شود. اثرات موجی در حال سخت‌تر کردن زندگی همه هستند.

او عنوان کرده است که سازمانش فعالیت خود را بر کمک به کشورهای در حال توسعه در آماده‌سازی پروژه‌هایی که می‌تواند با سرمایه‌گذاری صحیح به درستی پیشرفت داشته باشد، متمرکز کرده تا در صورت بروز موج دوم افت بین‌المللی بتواند از آسیب‌پذیرین کشورها محافظت کند.

او مجددا بر لزوم حمایت از کشورهای در حال توسعه تاکید کرده و عنوان می‌کند: با در نظر گرفتن ناپایداری اقتصاد جهانی، تاکید ویژه‌ای بر ایجاد شبکه‌های امنیت اجتماعی در کشورهای در حال توسعه وجود دارد.

در حالی که صندوق بین‌المللی پول که به نوعی خواهرخوانده بانک جهانی به حساب می‌آید دخالت مستقیم بیشتری در طرح‌های نجات یونان، ایرلند، و پرتقال داشته، زولیک عنوان می‌کند که بانک جهانی به دقت وقایع اروپا را تحت نظر دارد. وی نرخ بالای بهره در کشورهایی نظیر اسپانیا و ایتالیا را که در ساختارهای مالی خود اصلاحات گسترده‌ای هم داشته‌اند، نتیجه شکست کشورهای اروپایی در ارائه راهکارهای بانکداری صحیح به دولت‌های مادرید و رم می‌داند.

 

*هم بحران اقتصادی و هم بحران سیاسی

زولیک که مدتی هم نماینده بازرگانی آمریکا بوده، از گسترش بحران ابراز نگرانی کرده و عنوان می‌کند: این تنها یک بحران اقتصادی نیست، بلکه یک تهدید سیاسی نیز به حساب می‌آید.

تاکنون رهبران کشورهای مختلف اروپایی به یونان توصیه کرده‌اند که در حوزه یورو باقی بمانند. "ماریانو راجوی" نخست‌وزیر اسپانیا و "ژان کلود جانکر" نخست وزیر لوکزامبورگ و رئیس گروه وزرای اقتصاد حوزه یورو از جمله این سران اروپایی هستند. 

جانکر در مصاحبه با روزنامه اتریشی "کوریر" در این رابطه می‌گوید: اگر حزب چپ افراطی به پیروزی برسد، تبعات آن برای اتحادیه پولی غیرقابل پیش بینی است. من فقط می‌توانم به همه نسبت به خروج از اتحادیه پولی هشدار دهم. انسجام داخلی اروپا می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرد.

انتخابات امروز یونان نه تنها سرنوشت این کشور، بلکه مسیر آتی اقتصادی حوزه یورو و حتی جهان را تعیین می‌کند. در صورت پیروزی حزب چپگرا در این کشور، حوزه یورو باید خود را برای وداع با یکی از اعضای پر دردسر خود آماده کند؛ وداعی که می‌تواند پس از خود آسیب‌های بسیاری را برای اروپایی‌ها به یادگار بگذارد.

پایان پیام/

کد خبر 143013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha