پهنای باند کشور 200 برابر می شود

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت با اشاره به 5/2 برابر شدن پهنای باند کشور در یکسال گذشته، گفت: پهنای باند کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه 200 برابر میزان کنونی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، محمد طاهر شمس، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت، در آیین بهره برداری از اولین فیبر بین‌الملل ایرانی متعلق به گروه پیشگامان کویر در سالن همایش های هلال احمر یزد، اظهارداشت: در گذشته شرکت های بسیاری برای تامین پهنای باند مورد نیاز خود در صف انتظار بودند اما اکنون به میزانی پهنای باند کشور افزایش یافته است که دیگر کسی در صف نباشد.

وی در این مراسم که با حضور آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، استاندار یزد و جمعی از مسئولان برگزار شد، ادامه داد: پهنای باند کشوردر ابتدای سال گذشته 8/26 بوده که اکنون به 63 گیگابایت افزایش یافته است و تا پایان برنامه پنجم در سال 94 با 200 برابر شدن به 500 گیگابایت خواهد رسید.

شمس در همین زمینه به طرح های نظیر دولت الکترونیک و دیجیتالی شدن ادارات اشاره کرد و افزود: تصور ما در شرکت ارتباطات زیر ساخت بر این است که 500 گیگابایت پهنای باند نیز برای کشور کم است و به فکر طرح هائی برای افزایش این پهنای باند هستیم.

شمس ترانزیت اطلاعات را از جمله طرح های در دست اجرا برای تامین پهنای باند ذکر کرد و اظهارداشت: اجرای طرح های ترانزیت اطلاعات علاوه بر تامین پهنای باند برای کشور امنیت را در معادلات سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی رقم خواهد زد.
 

وی با بیان اینکه اگر امنیت ایران با دیگر کشورها گره بخورد، آسیب پذیری کشور کمتر خواهد شد، بیان کرد: با توجه به تحولات مصر و قطعی های چندین باره که مشکلاتی را برای کشورهایی نظیر هند ایجاد کرده، مراجعه به ایران برای ایفای نقش در این زمینه افزایش یافته است.
 

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: اکنون ایران نقش اندکی در زمینه انتقال ترافیک بر عهده دارد از این رو شرکت ارتباطات زیرساخت طرح ها و برنامه های زود و سریعی در زمینه ترانزیت و ترافیک ارتباطات آغاز کرده است.

وی بیان کرد: در ایران 20 نقطه به عنوان درگاه خروجی بین الملل آماده شده است و امروز با قطعی یک فیبر دیگر مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد.

شمس با اشاره به اینکه ایران چندین پروژه را برای توسعه ترانزیت آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه ها از روسیه وارد آذربایجان می شود و از جنوب به کشور عمان رفته و 2/3 ترابایت ترافیک را منقل می کند.

وی گفت: اگر ایران بتواند تنها 20درصد از ترافیک را کاهش و منتقل کند سالیانه 2/1 میلیارد دلار عاید کشور خواهد شد و فیبر شرکت پیشگامان می تواند در این زمینه موثر واقع شود.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: شرکت پیشگامان کویر طرح غیرقابل تصوری را اجرا کرده است و تنها شرکت خصوصی است که توانسته این طرح را در زمان مقرر وبا تکنولوژی بالا انجام دهد.

وی بیان کرد: اکنون ایران با داشتن فیبر دریایی شرکت پیشگامان دارای کابلی متعلق به خود است و این کابل قطعا امنیت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی در پایان به بخشی از شاخص های برنامه پنجم توسعه نیز اشاره کرد و افزود: در ابتدای سال 90 ظرفیت ترانزیت کشور 26 STM(هریک STM1 معادل 155.56 مگابیت در ثانیه ) درحدود 4 گیگابایت بوده است که اکنون به 5 هزار افزایش  و در برنامه پنجم باید 1500 برابر شده و به 40 هزار STM خواهد رسید.

محمدرضا فلاح زاده، استاندار یزد نیز در این مراسم اظهارداشت: پروژه فیبر دریائی شرکت پیشگامان به عنوان اولین پروژه ملی با 50 میلیو ن دلار سرمایه گذاری داخلی در دریای آزاد به صورت تعاونی اجرا شده است.

وی در خصوص ایجاد بندر خشک یکی دیگر از پروژه های شرکت پیشگامان در استان یزد نیز گفت: اجرای این طرح در سفر سوم هیات دولت به استان به تصویب رسیده است و موافقت نامه و زیرساخت های مورد نیاز آن در استان فراهم شده است.
 

فلاح زاده با اشاره به اینکه شرکت پیشگامان باید اکنون طرح توجیه اقتصادی، فنی و اجرائی بندر خشک را ارائه کند، خاطرنشان کرد: مهم ترین نقطه برای اجرای طرح بندرخشک با توجه به موقعیت ممتاز یزد در قلب ایران این استان است که قادر خواهد بود محموله های باری از بندر به یزد منتقل و از این نقطه توزیع شود.
 

محمدرضا رضائی نژاد، مدیرعامل گروه پیشگامان کویر نیز در این نشست به ارائه گزارشی از روند اجرای اولین پروژه فیبر نوری دریایی با مالکیت ایرانی در آب های آزاد پرداخت.
 

اولین فیبر بین‌الملل ایرانی به طول 400 کیلومتر در بین کشورهای ایران و عمان با 50میلیون دلار سرمایه گذاری اجرا شده است که در مرحله اول 30 گیگابایت ظرفیت انتقال اطلاعات را داراست و تا 2/4 ترابایت قابل افزایش است. 
 

عمرمفید این فیبر دریائی بین 15 تا 25 سال تخمین زده می شود.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از دست اندرکاران اولین پروژه فیبر نوری دریایی با مالکیت ایرانی در آب های آزاد تجلیل و قدردانی شد.

همچنین از هدایت الله کلماتیان خبرنگار خبرگزاری شبستان به عنوان خبرنگار برتر در نهمین جشنواره ملی ایده های برتر نیز در این مراسم با اهدای لوح سپاس تجلیل و قدردانی شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 143077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha