یونان تنها در برابر بحران اقتصادی

مردم یونان در شرایطی قرار گرفته اند که در مقابله با مشکلات اقتصادی خود تنها هستند و به نظر می رسد ناچار خواهند شد به زودی برای مقابله با بحران اقتصادی خود از حوزه یورو خارج شوند.

خبرگزاری شبستان: در انتخابات روز یکشنبه یونان، حزب راست میانه "دموکراسی نوین" با اکثریتی اندک در انتخابات پیروز شد. این حزب توانست 30.5 درصد از کل آرا را کسب کرده، و به این ترتیب 129 کرسی از 300 کرسی پارلمان یونان را به دست آورد. البته بر اساس قوانین یونان، این حزب به دلیل پیشتازی در انتخابات، 50 کرسی نیز اضافه‌تر از کرسی‌های کسب شده، در اختیار خواهد داشت. حزب چپ

گرای سیریزا که مخالف سیاست‌های ریاضتی است نیز با کسب 26 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته و 71 کرسی پارلمان را به دست آورده است. نهایتا حزب سوسیالیست پاسوک نیز که طرح دولت ائتلافی میان چهار حزب پیشتاز را ارائه داده، با رسیدن به 33 کرسی در پارلمان در رده سوم انتخابات پارلمانی یونان قرار گرفت. بر اساس این نتایج آنتونیس ساماراس رهبر حزب دموکراسی نوین در حالی توانست با ائتلاف با دو حزب پیشتاز دیگر نخست وزیر یو نان شود که تضمین های بسیار جدی را برای کاهش شدت برنامه ریاضت اقتصادی یونان، علی رغم مخالفتهای آلمان داده است.
نتایج این انتخابات نشانگر این امر است که اکثریت مردم مخالف شرائط تحمیلی طرح " نجات" یونان هستند در همانحالی که می خواهند در منطقه یورو باقی بمانند. در واقع کشور به دو اردوگاه سیاسی تقسیم شده است: یکی حول حزب راست افراطی " دمکراسی جدید " بوجود آمده و دیگری در چپ ، حزب "سیریزا" را در مرکزخود دارد. اولی کسانی را جذب کرده که در شرائط فعلی هنوز وضعشان خوب است مانند بیشتر رهبران سیاسی. دومی که سریعا تبدیل به یک حزب توده ای شده، کارگران ، حقوق بگیران و طبقات متوسط فقیر شده را بسیج کرده است.
پس از اعلام نخست وزیری ساماراس، این اتفاق مورد استقبال مقامات اروپایی قرار گرفت که این خرسندی نشانگر این مطلب است که آنگلا مرکل و دیگر سران اروپایی می توانند موقتا نفس راحتی بکشند، اما باید خود را آماده کنند تا خیلی زود، در نشست هفته آتی رهبران اتحادیه اروپا ، دوباره به مصاف مشکلاتی بروند که از ناحیه یونان، اتحادیه اروپا را آزار می دهد. این نشست درحالی قرار است به میزبانی ایتالیا برگزار شود که طبق هشدار ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا، اگر این نشست به توافقی برای چگونگی مواجهه مشترک کشورهای عضو اتحادیه با بحران اقتصادی نینجامد، باید منتظر عواقب وخیمی بود.در این میان البته یونان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که نخست وزیر جدید تنها در صورتی می تواند پایه های دولت خود را مستحکم کند که رهبران اروپا در خصوص بخشودگی قسمتی از بدهی های یونان به توافق برسند. امری که به شدت مورد مخالفت مرکل قرار گرفته است. صدر اعظم آلمان در حاشیه نشست گروه 20 در مکزیک ضمن مخالفت با ارائه طرح سومی برای نجات یونان تاکید کرد که با هر گونه نرمش در قبال آتن در زمینه ایجاد اصلاحات اقتصادی مخالفت خواهد کرد. وی افزود: در اروپا همواره سنت بر آن بوده که انتخابات و تشکیل دولت جدید باعث زیر سوال رفتن ادامه اجرای تعهدات گذشته نمی شده که در مورد توافقی که با یونان شده نیز باید همین طور باشد.
از سوی دیگر لازم به ذکر است که مردم یونان در شرایطی به موفقیت دولت جدید امیدوارند که شواهد، بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، حاکی از آن است که مقامات اروپایی دیگر امیدی به عبور یونان از بحران ندارند و عملا آن را غیر ممکن می پندارند و تنها خطر خروج دیگر کشورهای بحران زده چون اسپانیا و ایتالیا باعث شده است تا همچنان بر ابقای یونان در حوزه یورو پافشاری کنند. بنا بر این اظهار نظرها اتحادیه تلاش خواهد کرد با کمترین عقب نشینی در برابر یونان مدتی 6 الی 18 ماهه این کشور را در حوزه یورو نگه دارد تا بتواند بر بحران کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا فائق آید،و بعد از آن از حمایت ها دست خواهد کشید که طبیعتا به خروج یونان از این حوزه منجر خواهد شد.
در یک چنین فضایی به نظر می رسد مردم یونان در شرایطی قرار گرفته اند که در مقابله با مشکلات اقتصادی خود تنها هستند و نمی توانند به کمک های مالی دوستان اروپایی خود چشم امید داشته باشند. البته به نظر می رسد که این مطلب را تا حدودی درک کرده اند، اما سیطره فکری وتبلیغات چندین ساله در حمایت از پول واحد اروپایی هنوز آنها را به ادامه حضور در حوزه یورو ترغیب می کند. با این وجود آنچه دور از دسترس نیست این مطلب است که یونان به زودی ناچار خواهد شد برای مقابله با بحران اقتصادی خود از این حوزه خارج شود. و این امر باعث تشویق تصمیمات مشابه در کشورهای دیگر منطقه یورو خواهد شد و واکنش زنجیره ای را به وجود خواهد آورد که نهادها و ایدئولوژی را که پول واحد به آن تکیه دارد در وضعیتی بد قرار می دهد. بسیار مشکل می توان پیش بینی کرد که آیا نهادهای پولی توانائی مقاومت در مقابل چنین شوکی را دارند یا خیر. بر این اساس اروپا، وارد مرحله ای با تحولات جدی می شودکه طی آن فروپاشی تجربه عظیم و واقعی یک « پول قوی» می تواند تغییرات سیاسی و اجتماعی را در سرتاسر قاره بهمراه آورد.
پایان پیام/
 

کد خبر 144631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha