تاریخ وفات امامزاده ابوالبشائر هاشم گواه تشیع مردم در ربع اول قرن ششم

امام جمعه راین با بیان مطالبی جدید در خصوص امامزاده ابوالبشائر هاشم ملقب به شیر خدا و اشاره به منزلت این امامزاده در میان سادات کرمان، تاریخ وفات ایشان را نشانه سابقه تشیع مردم منطقه در آن زمان دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، امام جمعه راین در نخستین همایش بزرگداشت امامزاده "ابوالبشائر هاشم" ملقب به شیر خدا که (13 تیر) در مسجد شیرخدا و با حضور ارادتمندان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد در خصوص جایگاه و منزلت این امام زاده جلیل القدر مطالب جدیدی بیان کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین حمید اسماعیل پور تصریح کرد: فخر رازی در کتاب ارزشمند خود به نام "الشجره المبارکه فی انساب آل ابی طالب" که در حقیقت کوششی ارزنده در خصوص سادات جلیل القدر است به امامزاده مدفون در راین نیز اشاره کرده است.


وی با بیان اینکه فخر رازی برای نگارش این کتاب از مازندران، ری، بغداد و هرات عبور کرده و به طور دقیق مشخص نیست که از این منطقه نیز گذر کرده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه اصل نقلی که وی از سادات منطقه دارد حاکی از آن است که دورا دور اطلاعات مربوطه را ثبت و ضبط کرده است.


مسئول کمیسیون فرهنگی نماز جمعه استان کرمان گفت: در این کتاب از امامزاده ابوالبشائر هاشم، پدر و جد بزرگوارش(زیدالحاجی-مدفون در منطقه شهداد) به عنوان نقبای سادات کرمان یاد شده که معنایش این است این سه بزرگوار در آن زمان کفیل و سرپرست سادات کرمان بوده و به این لحاظ موقعیت ویژه ای هم داشتند.


وی گفت: از آنجا که تولد و وفات فخری رازی میان سالهای 542 و 604 هجری قمری بوده و تاریخ وفات امامزاده ابوالبشائر هاشم هم مربوط به ربع اول قرن ششم هجری است لذا این فاصله زمانی کوتاه 40 تا 50 ساله میان فخر رازی و امامزاده مذکور نشانه آن است که نویسنده اطلاعات خوب و دست نخورده ای راجع به امامزاده داشته است.


امام جمعه راین با تصریح به اینکه بر اساس شجره نامه ای که به تحقیق و تأیید آستان قدس رضوی رسیده است، نسب شریف امامزاده ابوالبشائر هاشم با 9 واسطه به امام صادق(ع) می رسد، گفت: سال وفات این امامزاده بیانگر آن است که آل ابی طالب و سادات از خاندان پیامبر(ص)در این منطقه دارای جایگاه ویژه ای بوده و مردم نیز ارادت خاصی به ایشان داشته اند.


وی با تصریح به اینکه این احترام به خاندان پیامبر در آن سالها می تواند گواه تشیع مردم در آن زمان باشد؛ در این زمینه به نوشته ای از کتاب " احسن التقاسیم" که در حقیقت جغرافیای نقلی است اشاره کرد و افزود: صاحب کتاب مذکور در مواجهه ای که با مردم بعضی از شهرهای جنوبی داشته است آنها را اهل سنت حنفی مذهب دانسته است.


حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل پور گفت: از آنجا که کتاب مذکور در قرن 4 هجری نگاشته شده و امامزاده ابوالبشائر هاشم در قرن ششم در منطقه بوده است، نشان می دهد که طی این مدت یعنی در طول 200 سال، سادات شریف آنقدر در منطقه نفوذ داشتند که مکتب تشیع در منطقه رواج بسیار خوبی پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه محل دفن امامزاده در سابق قبرستان اصلی راین بوده است که بعدها تبدیل به خیابان شده است، گفت: اینکه در اثر خیابان کشی هم قبر شریف امامزاده از بین نرفته خود نشانه اعتقاد مردم و احترام نسبت به ایشان است.


مسئول گروه نهج البلاغه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت هدایتی این امامزاده جلیل القدر و لزوم انجام کارهای تحقیقاتی بیشتر در مورد ایشان افزود: وقتی که ایشان و پدر و جد بزرگوارش نقبای سادات کرمان بوده اند به طور قطع از جایگاه علمی ویژه ای هم برخوردار بودند و لذا باید هم از آثار باطنی و مسائل معنوی و هم از هدایت های انان بهره گرفت.


وی تصریح کرد: وقتی فخر رازی در قرن چهارم چنین اطلاعاتی راجع به این امامزاده کسب می کند، نهایت قصور ماست که در قرن حاضر و با در اختیار داشتن امکانات علمی فراوان تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام ندهیم.


این مراسم با قرائت پرشور و معنوی مناجات شعبانیه توسط حاج مجتبی رمضانی مداح معروف استان ادامه یافت و در پایان شرکت کنندگان میهمان ضیافت شام اوقاف شدند.

 

گفتنی است، امامزاده ابوالبشائر هاشم ملقب به شیر خداست که مرقد شریفش در یکی از میادین اصلی شهر راین واقع شده و مسافران را اعتقاد بر این است تا هنگام خروج از شهر بر گرد امامزاده یک و یا سه دور طواف کنند، زیرا وی را صاحب کرامت می دانند.


پایان پیام/

کد خبر 148443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha