فضای دانشگاه ها هنوز پذیرای کرسی های آزاداندیشی نیست

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های علوم انسانی تهران گفت: نمی توانیم ادعای رواج یافتن کرسی های آزاداندیشی در جامعه دانشگاهی را داشته باشیم چراکه در این باره پرداخت صحیح صورت نگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح رفیع، رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های علوم انسانی استان تهران با اشاره به علل عدم موفقیت قابل قبول در حوزه کرسی های آزاداندیشی به خبرنگار شبستان گفت: این عدم توفیق را می توان از نگاه جامعه شناختی مورد بررسی قرار داد.


وی ادامه داد: فضای جامعه دانشگاهی به علت عدم پرداخت صحیح به کم و کیف کرسی های آزاداندیشی آماده نیست ضمن آنکه اطلاعات افراد نیز در این باره کافی نبوده است.

 

رفیع تصریح کرد: نمی توان گفت آزاداندیشی صورت نگرفته است اما بدین گونه هم نبوده است که بتوانیم ادعای رواج یافتن آن در جامعه دانشگاهی را داشته باشیم. باید توجه داشت که کیفیت و اثر عمیق در این باره مهم است، رهبر معظم انقلاب هم انتظار ندارند تا مقدمات فراهم نشده است ، عجولانه وارد عمل شویم.


این پژوهشگر با ارزیابی وضعیت کرسی های آزاداندیشی در خارج از کشور اظهار کرد: نمی توان ادعا کرد در کشورهای دیگر این کرسی ها در سطح آرمانی برپا می شود، در آن کشورها نیز مقدمات فرهنگی و زمینه های جامعه شناختی همیشه لحاظ شده و می شود، هرچند که ما قضاوت کلی درباره غرب نداریم و در این باره باید تحقیقات وسیعی صورت گیرد. اما به نظر می رسد در حال حاضر در کشور آمریکا این زمینه بیشتر فراهم است.


وی در ادامه به تاثیر برگزاری کرسی های آزاداندیشی در تحول علوم انسانی اشاره کرد و گفت: قبل از هرچیز باید مفهوم چیستی تحول در علوم انسانی و چگونگی تحول ابعاد آن را مورد بررسی قرار داد.

 

فلاح رفیع بیان کرد: برخی اساسا با تحول علوم انسانی مخالف هستند و برخی نیز عقیده ای عکس گروه مقابل دارند، به عقیده من علوم انسانی موجود علوم لازمی هستند اما هرگز کافی قلمداد نمی شوند.

وی با ارائه تعریفی از علم ابراز کرد: علم عبارت است از کشف روابط پدیده ها، در این میان علوم انسانی هم به عنوان یک علم، هنجارهایی دارد، برخی ممکن است بر این باور باشند که یافته های علوم انسان تماما درست نیست، اما این امر در تمامی علوم وجود دارد.


فلاح رفیع خاطرنشان کرد: پس از آن که به اشراف کامل درباره وضعیت علوم انسانی دست یافتیم، آنگاه می توان با توجه و انطباق مباحث با وضعیت فرهنگی و جامعه شناختی کرسی های آزاداندیشی که خود عامل تحول اساسی هستند را برپا کرد و این مهم میسر نمی شود مگر با ارائه مصادیق.
پایان پیام/

کد خبر 153665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha