تطمیع ،تهدید و تبلیغات سه عامل گرفتاری خواص

سیاسی:در جریان بیعت مردم با حضرت مسلم ،خواص با تطمیع و تهدید و تبلیغات حاکم جور زمان، نقش برجسته ای در تنهایی نایب امام زمان داشتند و با بی بصیرتی خود به جهل مردم دامن زدند.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر دوانی رجبی در برنامه تلویزیونی "حریم یار" در شب شهادت مسلم ابن عقیل با اشاره به سریال تاریخی مختارنامه گفت: خواص برای حفظ موقعیت خود مجبور بودند با نظام سلطه همکاری کنند. در غیر این صورت از  امتیازات حاصل از این همراهی محروم می ماندند.
وی ادامه داد: عبیدالله ابن زیاد به عنوان حاکم کوفه با دادن وعده تأمین مالی، خواص و یارانشان را تطمیع کرد و با دروغ پراکنی و بزرگنمایی در حمله سپاه شام به کوفه دست به تهدید زد. همچنین از طریق شایعه پراکنی و نفاق توسط خواص، مردم را از اطراف مسلم ابن عقیل پراکنده ساخت.
دکتر رجبی با تأکید بر موفقیت جذب مردم برای پیوستن به سپاه امام با صحبت های خواصی همچون مختار و حبیب ابن مظاهر که فریب توطئه ها را نخوردند، دلیل ناکامی تلاش های یاران امام در عدم ادامه حضور مردم در یاری حق را نداشتن ایمان و نپذیرفتن حق از عمق جان دانست.
دکتر رجبی در این برنامه عملکرد روانشناسانه ی عبیدالله را با وجود جوان بودنش قابل تأمل خواند چرا که با نفوذ در خواص و تأثیری که این افراد بر مردم داشتند توانست کسانی که به امام نامه نوشته بودند را وادار به بیعت شکنی کند.
 
وی اظهار داشت: در بدو ورود عبیدالله به کوفه سی نفر در کنار او بودند و بیست نفر دیگر از اشراف به این تعداد افزوده شدند. با شناختی که عبیدالله از افراد پیدا کرده بود توانست خواص جامعه را با خود همراه سازد تا با فرستادن آنان در میان مردم بیم و امید را رواج دهند و ثباتشان را از بین ببرند. این در حالی بود که هزاران نفر به حمایت از پیک امام برخاسته بودند ولی نتوانستند بر عهد خود ثابت قدم باشند.
 
کد خبر 1541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha