تلاش رهبر بزرگ وهابیت برای جبران خطا و ادای دین به پیامبر (ص)

علوی مالکی از علماى بزرگ وهابیت که سال ها در مسجدالحرام به تبلیغ پرداخت در اواخر عمر کوشید خطاها و برداشت‏هاى اشتباه خود را اصلاح و تا حدى دینش را به پیامبر (ص) ادا نماید، تمامى پاسخ‏هاى او مستند به احادیث است.

خبرگزاری شبستان : بی تردید شناخت شخصیت هائی که به مقابله با وهابیت پرداخته اند و نحوه برخورد وهابیت با آنها ماهیت غیر منطقی و روش های جاهلانه وهابیت را بازگو می سازد.
در دهه‏هاى اخیر شاهد ظهور اصلاحگرانی بودیم که در برابر فرقه منحرف وهابیت به روشنگری پرداختند از جمله آنها علوى مالکى است که از درون وهابیت برخاسته و در کتاب «مفاهیم یجب أن تصحّح» خواستار تصحیح برداشت‏هاى غلط وهابیت از روایات و سنت نبوى گردید و در برابر آنان، که سایر مسلمین را متّهم به شرک و کفر مى‏کردند، قد علم کرده با سلاح کلام و قلم و با احتجاج از طریق احادیث و روایات مورد پذیرش آنان، عقاید باطلشان را به چالش کشاند و با استقبال بى‏نظیر علماى تمامى کشورهاى اسلامى روبرو گردید.

این کتاب از سوى فردى تألیف شده که سال ها به عنوان یکى از علماى بزرگ وهابیت در مسجدالحرام به تبلیغ مى‏پرداخته و در اواخر عمر وظیفه خویش دانسته تا خطاها و برداشت‏هاى اشتباه را اصلاح کند.
البته مطالب مطروحه در کتاب، خوشایند وهابیت و برخى علماى حنبلى نبود و با عکس‏العمل شدید آنان روبرو شد و نویسنده آن از سوى علماى جامد وهّابى طرد و تکفیر شد؛ به‏گونه‏اى که مدت ها مؤلّف آن در محاصره و تحت نظر بود و چاپ و انتشار کتاب وى ممنوع گردید؛ ولى‏این امر مانع انتشار این اثر ارزنده نگشت؛ بلکه در کشورهاى گوناگون از جمله مصر، سوریه، امارات، پاکستان، مغرب و ... مکرر به چاپ رسید .
علوى مالکى در این کتاب به تاریخچه و عقاید انحرافی وهابیت پرداخته است. مروری کوتاه بر نحوه شکل گیری نحوه شکل گیری وهابیت ماهیت انحرافی و خشن این فرقه را بازگو می کند.

 

فقدان مقابله منطقی با انتقادات
وهابیت از آنجا که توان علمی لازم برای مقابله منطقی با انتقادات را ندارد از انتشار هرگونه کتاب که مغایر با مبانی انحرافی این فرقه است خودداری می کند. انتشار و نشر کتب شیعه ممنوع است و برخورد وهابیت با علوی مالکی تنها بخشی از روش های جاهلانه و غیرمنطقی وهابیت را بازگو می کند.
یکی از روش هائی که علوی مالکی در این کتاب ارزنده دارد بهره گیری از آراء خود علما و شامخین وهابیت است، تا نشان دهد آراء آنها با یکدیگر در تناقض است. از جمله در بحث توسل، وی به رویکرد تناقض آلود ابن تیمیه اشاره می کند.



نگاهى کوتاه به زندگى علوى مالکى‏
وی در سال 1367 ق. در مکّه به دنیا آمد و تحت نظر پدرش، علوى بن عباس المالکى، که از کبار علماى مکّه‏بود، به تحصیل علوم دینى پرداخت و علوم لغت، حدیث، تفسیر، فقه و اصول را از بزرگان حرمین شریفین فراگرفت؛ سپس به الأزهر مصر رفت و فوق لیسانس و دکتراى خود را از دانشکده اصول دین آن دانشگاه دریافت کرد، او همچنین با مهاجرت به هند، پاکستان، شام و مغرب، نزد علماى آن دیار تلمّذ کرده و با آرا و عقاید مذاهب گوناگون آشنا شد.
علوى مالکى پس از رحلت پدرش، در سال 1391 ق. بر کرسى تدریس و تبلیغ و ارشاد در جایگاه پدر در مسجدالحرام تکیه زد و استقبال بى‏نظیر طلاب از دروس او، جایگاهى والا و برتر در موقعیت‏هاى علمى و دینى به او بخشید. همچنین سال ها در دانشگاه ملک عبدالعزیز به تدریس معارف دینى پرداخت؛

علوى مالکى از درس بیش از 200 تن از شیوخ بزرگ اهل سنّت بهره جست. او ریاست کمیسیون داورى مسابقات قرآن مکّه را عهده‏دار بود و به صورت رسمى به عنوان استاد شریعت و پس از پدر، کرسى تدریس مسجدالحرام را به خود اختصاص داد.
وی در نیمه رمضان 1425 ق. به دیدار پروردگارش شتافت و با تشییع بى‏نظیر و مشارکت جمع کثیرى از مسلمانان به‏خصوص علما، از داخل و خارج حجاز و با اکرام و تجلیل، در مکّه مکرّمه به خاک سپرده شد.


کتب بسیارى از وی در فقه و حدیث و علوم قرآن و همچنین در سیره نبوى و آثار مکّه و حج، به‏جاى مانده‏است که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- دراسة مقارنة عن روایات موطأ الامام مالک، علم الأسانید، زبدة الإتقان فی علوم القرآن، حول خصائص القرآن، کتاب فی رحاب البیت الحرام، الزیارة النبویة بین الشریعة والبدعة، کتاب الذخائر المحمّدیه، هو بالأفق الأعلى و الانسان الکامل.


و کتاب اخیرش با نام «مفاهیم یجب أن تصحّح» مورد عنایت قاطبه علماى اهل سنّت و جماعت قرار گرفت. گویا که مرهمى بر زخم قرون گذشته و نیشترى براى خروج چرک‏هاى دمل دردناک پیکر جامعه اسلامى و روزنه امیدى براى بهبودى و شفاى آن بود؛ به دلیل این توجّه و استقبال، تألیف مذکور، بارها و بارها به چاپ رسید و نایاب شد.


شیخ محمّدطیب النجار، رییس سابق دانشگاه الأزهر و رییس مرکز اهل سنّت در مورد این کتاب مى‏گوید:
«این کتاب حقیقتاً روشنگر برخى مفاهیمى است که بعضى مردم بدان ایمان دارند و گمان مى‏کنند انکار آن خطا و بهتان است. و حقّ علم بر گردن مؤلّف چنین بوده است که برداشت‏هاى خطا را اصلاح و تنها براى خدا سخن حق را به زبان آورد و طبیعى است که با این عمل شجاعانه در معرض نیش‏ها قرار گرفته و بر تیغ و خار قدم نهد.»

 

ماموریت امروز علما بیداری مسلمین است
علّامه مغربى «سیّد عبداللَّه کنون الحسنى» رییس «رابطة العلما» ى مغرب نیز در تقریظ بر این کتاب مى‏نویسد:
«از سید محمّدعلوى سپاسگزارم که چنین مباحثى را مطرح و این مفاهیم را محقّقانه مورد بحث قرار داده است و معتقدم که او به هدف خویش دست یافته و از او مى‏خواهم که خود را درگیر بحث و جدل با این افراد نادان نسازد؛ چرا که مأموریت علما در عصر حاضر بیدارى مسلمین و تحریک غیرت آنان و برانگیختن مسؤولان و رؤسا براى ایستادگى آنان در برابر دشمن اسلام است.»


همچنین دبیر کلّ مجمع بحوث اسلامى قاهره «عبدالفتاح برکه» مى‏نویسد: «در این کتاب ارزشمند تلاش وسیعى از سوى یک عالم ژرف‏نگر و پژوهشگر توانا براى ایجاد وحدت بین مسلمین و از بین بردن آثار تعصب‏هاى فقهى به عمل آمده است؛ به خصوص در مواردى که منجر به اتهام یکدیگر به کفر و شرک مى‏گردد و در مسائلى که مربوط به فرقه‏هاى مختلف مسلمانان است... امیدوارم که این کتاب ارزنده نقش مبارک و تعیین کننده‏اى در از بین بردن اختلافات و ایجاد الفت و یکپارچگى بین مسلمانان، ایفا کند.»


رییس مجلس افتاى سودان «سیداحمد العوص» نیز در تأیید کتاب مى‏نویسد: «سیّدعلوى خادم علم و دین در حرمین شریفین مفاهیم غلط را اصلاح نمود و گردو غبار را از آن زدود و تفسیرى روشن و واضح از آن ارائه کرد که منطبق بر متون وارده در کتاب و سنّت است و علماى بزرگ آن‏را مورد تأیید قرار داده‏اند.»


«سیّد محمّد عبدالقادر آزاد» رییس مجلس علماى پاکستان مى‏گوید: «من از جانب خودم و به نیابت از مجلس علماى سراسر پاکستان که مشتمل بر بیش از 2000 تن از علماى اهل سنّت است تأیید مى‏کنم که آنچه علوى مالکى در کتاب «مفاهیم یجب أن تصحّح» آورده، مطابق اعتقاد اهل سنّت، اعمّ از سلف و خلف است و ایشان با زیبایى و با استناد به قرآن و حدیث صحیح، مسائل را تبیین و روشن نموده است.»


«شیخ ابراهیم دسوقى» جانشین وزیر اوقاف سابق در مصر مى‏نویسد: «من به عنوان کسى که در طول حیاتش به عنوان یک سرباز، در زمینه تبلیغات اسلامى فعالیت نموده است، از نزدیک احساس نیاز جامعه را به این کتاب ارزشمند و کتب مانند آن حس مى‏کنم تا بتوانیم امّت را از حملات شک برانگیز، که امروزه دچار آن شده‏اند، نجات بخشیم و بگوییم هنوز هم این دین سربازان مخلصى دارد که تا قیام قیامت از حقیقت آن دفاع مى‏کنند و مخالفت معاندان، آنها را از حق باز نمى‏دارد.»


علّامه محدّث «شیخ محمّد شاذلى» رییس دانشکده شریعت تونس، ضمن برشمردن حملاتى که در عصر حاضر علیه مسلمین به‏ویژه از سوى یهود صورت گرفته است، برخى از این هجمات را به مسائل فکرى و عقیدتى اختصاص داده و اشاره مى‏کند که برداشت‏هاى غیرصحیح و ایجاد شک در اعتقادات مسلمین و نسبت کفر دادن‏ها، همه و همه از توطئه‏هاى دشمنانى است که تلاش بر تفرقه و اختلاف بین مسلمانان را دارند و کتبى مانند آنچه علوى مالکى به رشته تحریر درآورده، مى‏تواند بسیارى از غموض و ابهامات را برطرف و جامعه اسلامى را واکسینه کند.
تعداد زیادى از علماى یمن نیز ضمن تقریظى، ابراز نمودند که این کتاب نگین درخشان کتب اهل سنّت؛ اعمّ از قدیم و جدید است و گوهر بى‏نظیرى است که به طور کامل با عقاید اهل سنّت موافق و از بین برنده شبهات و اشکالات مطروحه در عصر حاضر است.


خصوصیت منحصر به فرد این کتاب که به پاسخگویى شبهات و ایرادات وارده از سوى وهابیت- که با هدف زیر سؤال بردن اعمال شیعه بود- مى‏پردازد این است که از سوى فردى تألیف گردیده که سال ها به عنوان یکى از علماى بزرگ وهابیت در مسجدالحرام به تبلیغ مى‏پرداخته و در اواخر عمر وظیفه خویش دانسته تا خطاها و برداشت‏هاى اشتباه را اصلاح و تا حدى دین خود را به پیامبر صلى الله علیه و آله ادا نماید و تمامى پاسخ‏هاى او مستند به کتب و روایات مورد تأیید اهل سنت و جماعت مى‏باشد و حساسیت فوق‏العاده‏اى که در انتخاب احادیث و استنادات به‏کار گرفته است جاى هر گونه شک و شبهه را در اصلاح مفاهیم مذکور از بین برده است.

ر.ک: وهابیت بازنگرى از درون، ص: 14 و بعد
پایان پیام /
 

کد خبر 154330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha