تولید علوم انسانی اسلامی می تواند محور اصلی تولید ملی باشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: سرمایه از نظر رهبری، فقط پول نیست بلکه اندیشه، دانش و منابع انسانی است و تولید محتوای جدید و پرورش افراد متخصص و متعهد می تواند اصلیترین تولید ملی باشد.

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درباره لزوم تحول علوم انسانی و موانعی که در این فرآیند وجود دارد، به خبرنگار شبستان گفت: همیشه با طرح تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی موافق بوده ام و اهتمام جدی به این مسئله داشته ام.
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع در مجلس شورای اسلامی، کمیته تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی زیر مجموعه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل شده است.
زاهدی افزود: متولی اصلی تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با تشکیل کمیته تحول علوم انسانی در کمیسیون آموزش، ارتباط تنگاتنگی بین این کمیسیون و شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

 

مشکلی در حوزه تولید محتوا نداریم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در تحول علوم انسانی مشکلات زیادی وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های بالا در حوزه و دانشگاه در بحث تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی، از بعد نظری یا همان تعریف رشته های جدید و نظریه پردازی هیچ مشکلی نداریم اما در تولید محتوا با موانعی رو به رو هستیم.
 

نبود ارتباط تنگاتنگ میان حوزه و دانشگاه!
وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه هنوز نتوانسته اند ارتباط تنگاتنگی برای تولید محتوا با یکدیگر برقرار کنند، تصریح کرد: باید حوزه و دانشگاه وحدت داشته باشند و بحث تولید محتوا مصداق عملیاتی این وحدت است. علی رغم تلاش های زیادی که شده، هنوز موفق نشده ایم فرآیند تحول علوم انسانی را به سرانجام برسانیم.
زاهدی با بیان این مطلب که باید از فضای مصرفی و ترجمه ای علوم انسانی بیرون بیاییم ابراز کرد: هنر این است که علوم انسانی موجود در حوزه و دانشگاه را تبدیل به نوشتار و کتاب کنیم. البته ضعف ما در تحول علوم انسانی مطرح کردن سرفصل ها در هر کتاب است.
وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و انتخاب عنوان "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" برای سال جاری خاطرنشان کرد: سرمایه از نظر رهبری، فقط پول نیست بلکه فکر، اندیشه، دانش و منابع انسانی ایرانی است و تولید می تواند تولید محتوای جدید و پرورش افراد متخصص و متعهد برای کشور باشد که بازخورد آن در آینده بسی بیشتر از سرمایه مالی است.
شایان ذکر است، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بازدید از خبرگزاری شبستان به سوالات مختلف خبرنگاران به ویژه در حوزه تحول علوم انسانی پاسخ داد.

پایان پیام/

کد خبر 160000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha