کتاب کار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

سیاسی: معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انجام کار کارشناسی دقیق و نشست‌های متعدد این کتاب را برای استفاده به مسئولان دانشگاه ها ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ معاونت فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طیّ مهر سال جاری با انجام نشست‌های متعدد به یکی از ضروری‌ترین نیازهای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها جامه عمل پوشاند و کتاب کار این کرسی‌ها را برای استفاده مسئولان در دانشگاه‌های کشور تدوین و ابلاغ نمود. همچنین این کتاب در نشست "هماهنگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها" که اخیراً در مشهد برگزار شد، ارایه شده بوده است.
گفتنی است کرسی‌های آزاداندیشی از جمله ابداعات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در دیدارهایشان با دانشگاهیان و دانشجویان در سال‌های اخیر؛ به منظور حکمفرمای روح تفکر و نقد بدون شارلاتانیسم مطبوعاتی در دانشگاه و جامعه بدان تأکید داشته اند.
این جلسات به عنوان روشی دقیق و علمی برای تمییز حق و باطل و در عین حال راهی برای بیان آزادانه انواع عقاید و شبهات و نقد منطقی و مستدل بر آنان است. در نظر بسیاری از کارشناسان مسائل فکری و سیاسی این شیوه یکی از بهترین راه حل ها برای خنثی سازی عملیات روانی و شبهه افکنی عمدی رسانه های غربی و دنباله های داخلی آنها در جامعه است.
لازم به ذکر است ضرورت تشکیل این کرسی‌های اولین بار از سوی رهبر فرزانه ی انقلاب در بهمن سال 1381 مطرح گردید. روزی که خدمت ایشان رسیده بودند و ایشان در دیدار با اعضای "انجمن اهل قلم" فرمودند: «اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعی فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به اینکه از مواهب خدادادی و در درجه اول آزاداندیشی استفاده کنیم. آزاداندیشی در جامعه ما یک شعار مظلوم است. تا گفته می‌شود آزاداندیشی، عده‌ای فوری خیال می‌کنند که بناست همه بنیان‌های اصیل درهم شکسته شود و آنها چون به آن بنیان‌ها دلبسته‌اند، می‌ترسند. عده‌ای دیگر هم تلقی می‌کنند که با آزاداندیشی باید بنیان‌ها شکسته شود. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است، ظلم می‌کنند. ما به آزاداندیشی احتیاج داریم.». به دنبال این سخنان دقیق جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه که در بین آنها نام کسانی چون: حسن رحیم‌پور ازغدی، صادق لاریجانی، جواد محدثی، حمید پارسانیا و محمدتقی سبحانی نیز به چشم می‌خورد در نامه‌ای با اشاره به افراط و تفریط موجود در مناظرات و نظریه‌پردازی‌ها از ایشان راهنمایی خواستند. رهبر مسلمین عالَم در جواب این نامه نوسیندگانش را فرزندان و برادران عزیز خود لقب داده و فرمودند: «از شما و همفکرانتان در حوزه و دانشگاه می‌خواهم که این ایده‌ها را تا لحظه عملی شدن و ثمر دادن، هرچند درازمدت، تعقیب کنید؛ نه مأیوس و نه شتابزده اما باید این راه را که راه شکوفایی و خلاقیت است به هر قیمت پیمود. این انقلاب باید بماند و برنامه تاریخی و جهانی خویش را به بار نشاند.».
ایشان تصریح کرده بودند: «من عمیقاً متأسفم که برخی میان مرداب سکوت و جمود با گرداب هرزه‌گویی و کفرگویی طریق سومی نمی‌شناسند و گمان می‌کنند که برای پرهیز از هر یک از این دو، باید به دام دیگری افتاد. حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود و هم فرهنگ آزادی بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی را نقد و اصلاح کند و فضایی بسازد که در آن آزادی بیان مقید به منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران و نه هیچ چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی شود و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رایج شود تا همه اندیشه‌ها در همه حوزه‌ها فعال و برانگیخته گردند و زاد و ولد فرهنگی که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان (علیهم‌السلام) محصول تضارب آراء و عقول است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشه‌وران گردد.».
رهبر انقلاب در آن زمان با بیان اینکه کرسی­های پیشنهاد شده شامل: کرسی‌های نظریه‌پردازی، کرسی‌های پاسخ به سوالات و شبهات، کرسی‌های نقد و مناظره عملی و منطقیند افزوده بودند: «برای علاج بیماری‌ها و هتاکی‌ها و مهار هرج و مرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانونی و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود.».
در ادامه رهبر معظم انقلاب اسلامی از نویسندگان نامه خواسته بودند این کرسی ها فقط به نقد قلمروهای فکر دینی یا علوم انسانی و اجتماعی محدود نشود بلکه در کلیه علوم و رشته‌های نظری و عملی (حتی علوم پایه و علوم کاربردی و ...) در جهت حمایت از کاشفان، مخترعان و نظریه‌سازان در این علوم و در فنون و صنایع اجراء شود.
سال ها بعد از این مداقّه ی رهبری گذشت تا اینکه ایشان تعلل در اجرای این طرح تحول خواهانه را بیش از این صلاح ندانستند و این بار افسارن جنگ نرم را در دیدار با نخبگان علمی کشور در آبان سال 88 خطاب قرار دادند که: «شما کرسی آزاد فکری سیاسی را، کرسی آزاد فکری معرفتی را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید، چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرف‌شان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد.».
گفتنی است بعد از این ندای رهبر معظم انقلاب بود که کمتر از یکسال شاهد گام های عملیاتی شدن این طرح برای مقابله با تهدیدات نرم دشمنان اسلام هستیم.
پایان پیام/

 

کد خبر 1635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha