تعامل فرهنگی و علمی در مبانی علوم انسانی از اصول روابط میان ملت ها است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تعامل فرهنگی و علمی در مبانی علوم انسانی را یکی از اصول روابط میان ملت ها خواند و گفت: سکولاریسم در کشورهای اسلامی جریانی مرده و مضمحل است.

حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حوزه فلسفه را بسیار متفاوت با دیگر حوزه های علوم انسانی خواند و به خبرنگار شبستان گفت: نباید در تمام شاخه های آن احکامی یکدست و کلی روا داشت، در میان آموزه های فلسفی غربی، باید کنکاش کرد و می توان از میان آنها تفکراتی که همسو با مبانی و اندیشه های اسلامی است را اخذ کرد و گسترش داد.

حجت الاسلام قائمی نیا با رد ادعای تعطیلی برخی از حوزه های علوم انسانی، از جمله فلسفه، در نتیجه تحولات رخ داده تصریح کرد: برخلاف برخی نظریاتی که گاه شنیده می شود، من بر این باورم که این علوم هم باید جدی گرفته شود و هم به طور جدی خوانده و بررسی شود تا در ادامه به درستی بتوانیم آن را با رویکردهای اسلامی مقایسه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: بحث های جامعه شناختی و تاثیرات اجتماعی در نتیجه تحولات علوم انسانی، حوزه ای مجزا است که باید از رویکردهای دیگر به آن پرداخته شود.

وی با بیان این مطلب که بررسی انتقادی و بازنگری تدریجی و با گذشت زمان رخ می دهد، عنوان کرد: تفکر غربی آنگونه که باید و شاید و به شیوه ای که در غرب فهم می شود، به ایران نیامده است تا بتوانیم آن را به صورت جدی ارزیابی کنیم. از این رو ضروری است که ابتدا به برداشت و فهم صحیح از آموزه های تفکر غربی بپردازیم.

حجت الاسلام قائمی نیا با طرح این ادعا که تعامل میان آموزه های بنیادین علمی بین فرهنگ ها و تمدن ها نیز امکان وقوع دارد، ابراز کرد: تعامل فرهنگی و علمی که در مبانی علوم انسانی هم رخ می دهد، یکی از اصول روابط فرهنگی و علمی میان ملت ها و کشورها است و از همین رو است که در تمام فرهنگ ها ریشه هایی از فرهنگ های دیگر را می توان دید و پی گیری کرد.

پژوهشگر برتر جشنواره فارابی با اشاره به جریان بیداری اسلامی بیان کرد: این جریانات قابل پیش بینی بود و اثرپذیری آن از انقلاب اسلامی ایران کاملا مشهود است که اینها را می توان در ریشه های مبنایی علوم انسانی پیگیری کرد.
وی تاکید کرد: "سکولاریسم" در کشورهای اسلامی، یک جریان مرده و مضمحل شده ای است و در نتیجه این آگاهی به زودی نظام سیاسی منطقه به کلی تغییر می کند.

حجت الاسلام قائمی نیا از رویارویی با قدرت و پیروزمندانه آموزه های اسلامی در مقابل جریان سکولاریسم غربی سخن گفت و خاطرنشان کرد: حتی اگر در یک کشور اسلامی، سکولاریسم در یک حکومتی خودش را نشان دهد، من آن را کاملا مقطعی و گذرا می دانم که به سوی حکومت آنتی سکولار در حرکت است.
پایان پیام/

 

کد خبر 163714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha