همکاری کانون های فرهنگی مساجد  با مرکز هنرهای تجسمی می تواند در تربیت نسل هنرمند متعهد مسجدی اثر گذار باشد

محمد خراسانی زاده با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین و برپایی موکب های اربعین حرکتی خودجوش مردمی است، گفت: سیاست دولت سیزدهم بر این است در زیست بوم فعالیت های مردمی اربعین مداخله نداشته باشد

«محمد خراسانی زاده»، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مهمترین برنامه های مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  موکب های راهپیمایی اربعین به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: حماسه پیاده روی اربعین حماسه ارزشمندی است و ویژگی اصلی آن هم این است که به صورت مردمی برگزار شود.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تاکید بر این نکته که راهپیمایی اربعین و برپایی موکب های اربعین حرکتی خودجوش مردمی است، اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم بر این است که خدای ناکرده در  زیست بوم فعالیت های مردمی اربعین که با یک ساختار خودجوش و داوطلبانه به پیش می رود با مداخله نادرست حاکمیتی خللی در آن ایجاد نکند؛ بنابراین ما در جایگاه حاکمیتی تلاش مان بر این است که اگر می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که خود هنرمندان در فعالیت های خدمات رسانی پیاده روی اربعین و  همچنین خلق اثر در این مراسم حضور داشته باشند.

محمد خراسانی زاده  با اشاره به فعالیت های موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در حمایت از هنرمندان در مواکب اربعینی گفت: این موسسه از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها در تامین اقلام مورد نیاز هنرمندان  تجسمی در برخی موکب ها در ایران و کشور عراق فعالیت دارد و برنامه هایی را در همین راستا تدارک دیده است. ضمن اینکه در مرز های شلمچه و استان های مرزی محل خروج زائرین ایرانی به عراق خدماتی را به آنها ارائه می کند.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ایام اربعین رویدادی را برای خلق آثار هنرهای تجسمی در شهرستان مریوان به همت اداره کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برپا می شود.

محمد خراسانی زاده با اشاره به برنامه های تولیدی عاشورایی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال گذشته  در حوزه گرافیک تولیداتی داشتیم که امسال نیز این تولیدات بازنشر شده است تا در نمایشگاهی که به همین منظور برپا می شود مورد استفاده قرار گیرد و همچنین مجموعه عکسی را امسال به عنوان «ابر رویداد» آماده کردیم که  در اختیار رایزنی های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور،  کانون های فرهنگی هنری مساجد و ادارات فرهنگ وارشاد اسلامی قرار داده ایم که از این آثار نمایشگاهی برپا کنند

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به همکاری و تعامل با موکب های مردمی اربعین در کشور عراق اظهار کرد: تعاملاتی بین دانشگاه الزهرا و یکی از دانشگاه های عراق  با مشارکت ما صورت گرفته است که هدف آن خلق مشترک آثار و برپایی ورک شاپ و مشارکت هنرمندان است.

وی افزود:  حمایت های ما از هنرمندان برای حضور و انجام فعالیت های هنری در مراسم اربعین به صورت مستقیم نیست بلکه  ما به صورت غیر مستقیم از فعالیت های خودجوش هنرمندان حمایت می کنیم  و تلاش داریم در حد امکانات مان به آنها کمک کنیم.

محمد خراسانی زاده در پاسخ به این سئوال که آیا هنرمندانی همانند روح الامین را برای برپایی کارگاه های هنری عاشورایی در موکب های اربعین دعوت کرده اید؟  گفت: مرکز هنرهای تجسمی ستادی است و از لحاظ جایگاه ماموریتی نمی تواند جز در برنامه های اجرایی حضور داشته باشد. برپایی کارگاه های اموزشی هنری با حضور هنرمندان را معمولا موسسات و تشکل های هنری رقم می زنند و ما در جایگاه ستادی از این برنامه ها حمایت می کنیم، اما باید مواظب باشیم که موازی کاری هم در این حوزه صورت نگیرد. همزمان با ایام اربعین نهادهای همانند حوزه هنری و دیگر سازمان ها هنرمندان را برای برپایی کارگاه های هنری در طول ایام اربعین به عراق اعزام می کنند و خودشان باید درباره عملکردشان در این باره گزارش بدهند.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره برپایی نمایشگاه عاشورایی همزمان با ایام اربعین در سطح شهر تهران از سوی این مرکز گفت:  نمایشگاه و خیمه های عاشورایی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران  و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  در برج آزادی و میدان هفت تیر برپا شده است؛ نهادهای دیگر اقدامات خوبی در راستای هنر عاشورایی در سطح شهر انجام داده اند.   ما نیز در اجرای امور اینچنینی مشارکت معنوی داریم.

همکاری کانون های فرهنگی مساجد  با مرکز هنرهای تجسمی می تواند در تربیت نسل هنرمند متعهد مسجدی اثر گذار باشد

«محمد خراسانی زاده» در پاسخ به این سئوال که  مرکز هنرهای تجسمی با توجه به ظرفیت بسیار بالای  ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در حوزه جوانان  چه تعاملاتی با  کانون ها دارد، توضیح داد:  مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل مستقیم با ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است  و چندین بار هم بین ما گفت و گو  و تعاملاتی صورت گرفته است و این آمادگی از سمت ما  برای حوزه تربیت و آموزش هنرمندان  آینده کشور در عرصه تجسمی  اعلام شده است؛ در واقع  آن عرصه های هنری همانند خوشنویسی و عکاسی و گرافیک که در مساجد جایگاه ویژه تری دارند. باید به این نکته اذعان کرد که  مسجدی نیست که برای  طراحی تبلیغات به گرافیست نیازی نداشته باشد.

وی  با تاکید به نیاز هنرهایی همانند عکاسی و خط در مساجد گفت:  حوزه خط  با هنر تزیینات و آرایه های مساجد در ارتباط مستقیم است و همچنین عکاسی از هنرهای مورد نیاز در مساجد است که باید بیشتر برای آنها سرمایه گذاری کرد.  

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  از اعلام آمادگی این مرکز برای آموزش نیروهای کانون های فرهنگی هنری مساجد خبر داد و گفت: مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  آمادگی دارد با معرفی اساتید به کانون های مساجد در برگزاری دوره های آموزشی مشارکت داشته باشد حتی در امور مالی نیز با آنها همکاری خواهیم کرد؛    ضمن اینکه ما آمادگی داریم از تشکل های مردمی و  که می توانند این کارها را در مساجد انجام دهند حمایت کنیم،    همچنین علاقمند هستیم در موارد آموزشی با کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تربیت نسل هنرمند آینده  گفت و گوها و همکاری داشته باشیم؛   امیدواری با مشارکت کانون های فرهنگی و هنری مساجد بتوانیم  چنین برنامه هایی را اجرایی کنیم  و نسل هنرمند متعهدی را  برای کشور بسازیم.

کد خبر 1621396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha