تشکل‌های مردمی اصلی‌ترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصلی‌ترین ابزار امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را تشکل‌های مردمی دانست و خواستار ورود آنها به‌عنوان مطالبه‌گر در حوزه‌های تخصصی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران، حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین طاهری آکردی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران که با حضور آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه و سایر اعضای این ستاد در ساری برگزار شد، با بیان اینکه تشکل‌های مردمی اصلی‌ترین ابزار برای احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به‌شمار می‌روند، بیان داشت: تشکل‌های مردمی برای مبارزه با منکر باید به‌طور جد نسبت به دستگاه‎ها و مدیران جامعه مطالبه‌گر باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه بر اساس اصل هشتم قانون اساسی، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و مصوبه ۸۲۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی، این ستاد دارای مسئولیت‌هایی است، تصریح کرد: مهمترین وظایف ستاد عبارتند از: آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر در حوزه‌های مختلف، ساماندهی تشکل‌های مردمی، نظارت بر دستگاه‌ها، تقویت عفاف و حجاب و در نهایت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که با جدیت در دستور کار قرار دارد.

دکتر طاهری با بیان اینکه در گذشته دولت‌ها از تشکل‌های مردمی حمایت نمی‌کردند و متاسفانه بعضا به این تشکل‌ها به دلیل ماهیت مطالبه‌گرانه به دید مزاحم می‌نگریستند، افزود: آیت ا... رئیسی ریاست محترم جمهور در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از ستاد خواستند که با جدیت در حوزه نظارت و مطالبه از دستگاه‌ها ورود کند.

وی به ظرفیت عظیم نیروهای مردمی اشاره و خاطر نشان کرد: باید شیوه‌های صحیح مطالبه‌گری را به تشکل‌های مردمی آموخت، زیرا صدای بلند هیچگاه مصداق مطالبه گری صحیح نیست و چه بسا در برخی موارد خود اشاعه منکر هم باشد بنابراین باید آموزش در این بخش را بسیار جدی گرفت.

حجت‌الاسلام طاهری اقدامات فرهنگی در دستگاه‌ها را مهم، اما ناکافی دانست و تاکید کرد: انتظار نخست از دستگاه‌ها و نهادها به‌ویژه مجموعه‌های خدمات‌رسان کشور ارائه خدمت مناسب به مردم و ارباب رجوع است، زیرا موجب رضایتمندی و امیدآفرینی در جامعه خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه دشمن سبک زندگی ایرانی اسلامی را هدف قرار داده، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی در جامعه همه گیر شود.

دکتر طاهری با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر از طرح‌های فرهنگی در سواحل حمایت خواهد کرد، افزود: حضور و اقدامات فرهنگی تشکل‌های مردمی در سواحل و تفرجگاه‌ها اثرگذار خواهد بود و ستاد آمادگی دارد از طرح‌های جامع فرهنگی حمایت مادی و معنوی نماید.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه در بسیاری از کشورها و به ویژه دانشگاه‌ها قوانین مربوط به حد پوشش و Dress Code وجود دارد، گفت: با یک جست‌وجوی ساده می‌توان محدودیت‌ها و حد و مرزهای پوشش را در کشورهای مختلف و مجموعه‌ای از قوانین درباره اینکه چه لباس‌هایی را می‌توان در موقعیت‌های مختلف پوشید مطالعه کرد، اما در جمهوری اسلامی ایران متاسفانه هنوز قانونی در این خصوص وجود ندارد.

حجت الاسلام طاهری همچنین با تاکید اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید صدا و مطالبه گر کشاورزان، باغداران و تولیدکننده‌ها باشد، عنوان داشت: باید این نگاه بخشی از مردم را که کار ستاد تنها خلاصه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است، تغییر دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای تغییر صحیح چهره امر به معروف و نهی از منکر و جلب اعتماد باید در جمع مردم به ویژه نخبگان و صاحب‌نظران حاضر شد و برگزاری نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز علمی و دانشگاهی را مورد توجه قرار داد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با تاکید بر اینکه در بسیاری از مواقع اقدامات سلبی راهگشا نیست، اظهار داشت: به‌عنوان مثال در مواجهه با صنف متخلف نباید فوراً دستور پلمب صادر کرد بلکه بعد از تذکر و در صورت عدم توجه محرومیت‌های صنفی برای افراد متخلف پیش‌بینی شود که اثربخشی بیشتری نیز دارد.

کد خبر 1621872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha