شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید قبل‌تر به سازمان تبلیغات واگذار می‌شد/ قرارگاه قرآنی مرتبط با رهبری برکات فراوان دارد

حجت الاسلام کوششی در واکنش به واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: این تصمیم باید سالیان قبل و خیلی زودتر از این گرفته می شد ولی متاسفانه گاهی برخی از تصمیمات مهم دستخوش سلایق و گزارش های ناقص در راستای تصمیم سازی برخی از مدیران در لایه های پایین قرار می گیرد و تصمیمات مهم را به تعویق می اندازد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، پس از اعلام «سید محمد جواد آل احمد»، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر واگذاری این شورا به سازمان تبلیغات اسلامی با هدف چابک سازی و ایجاد تحول در امور قرآنی، حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین کوششی»، عضو اسبق شورای توسعه و رییس هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت: خبر خوشحال کننده ای بود و این تصمیم بیانگر توجه اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی به دغدغه های دینی و قرآنی مقام معظم رهبری می باشد.

وی افزود: این تصمیم و اتفاق مبارک باید سالیان قبل و خیلی زودتر از این گرفته می شد ولی متاسفانه گاهی برخی از تصمیمات مهم دستخوش سلایق، اعمال نظر، گزارش های ناقص در راستای تصمیم سازی برخی از مدیران در لایه های پایین قرار می گیرد و تصمیمات مهم را به تعویق می اندازد.

حجت الاسلام کوششی ادامه داد: پر واضح است که انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی  و دینی دارد و حفظ و توسعه این ماهیت در نظام اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همواره مورد تاکید حضرت امام و رهبر معظم انقلاب بوده است. حضرت امام در سال 1360 نسبت به تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی اقدام فرمودند که این سازمان ماموریت توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی را عهده دار شد و مبنای اصلی فرهنگ دینی و مذهبی و تفکر انقلابی معارف قرآن کریم است.

رییس هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت استان تهران افزود: تنها دستگاهی که رسما مامور به توسعه و نظارت بر فعالیت های قرآنی در کشور می باشد، سازمان تبلیغات اسلامی است که در اساسنامه این سازمان تصریح شده و به تایید و ابلاغ مقام معظم رهبری رسیده است.

وی اشاره کرد: رهبر معظم انقلاب در تفکیکی ماموریت فرهنگ دینی را به سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ عمومی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار و تاکید کردند: شاهد موازی کاری نباشیم. این کاملا روشن است که فعالیت قرآن که مبنای اصلی فرهنگ دینی است باید در سازمان تبلیغات اسلامی رقم بخورد البته این به این معنا نیست که دیگر دستگاه ها در خصوص فعالیت های قرآنی بی تفاوت باشند بلکه باید مجدانه در این حوزه تلاش کنند و الان وزارتخانه های مختلفی به صورت جدی نسبت به فعالیت های قرآنی فعال بوده و اعتبارات زیادی هم هزینه می کنند از قبیل وزارت نفت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کار و نیز سازمان های مختلف دولتی و نیمه دولتی از قبیل شهرداری ها و سازمان های مختلف مثل صدا و سیما، جهاد دانشگاهی و .... که همه اینها بسیار ارزشمند است و باید این توسعه ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: مجموعه های فعال قرآنی در خط مقدم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تشکل های قرآنی و مردمی در کشور هستند که سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است بیش از 10 هزار پایگاه قرآنی فعال در قالب موسسات و خانه های قرآن در سطح کشور ایجاد کند. علاوه بر این شبکه وسیع مردمی، داشتن یک سازمان مستقل جهت انجام امور قرآنی در سازمان تبلیغات اسلامی با حضور اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی بیانگر این است که این نهاد بر اساس ماموریت های موضوعه و نیز ارتباط مستقیمی که با رهبر معظم انقلاب دارد، مناسب ترین جایگاه برای قرارگاه قرآنی کشور است که قطعا اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در تصمیم خود به این مهم پی برده و اقدام نموده اند.

وی ادامه داد: تشکل ها و مجموعه های مردمی در حوزه قرآن و اساتید و پیشکسوتان قرآنی از اینکه ماموریت ها و فعالیت های قرآنی در دستگاهی که تحت نظارت مستقیم رهبر معظم انقلاب است، دنبال می شود به شدت خوشحال اند و از اقدام شایسته شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا قدردان خواهند بود.

کوششی افزود: قطعاً واگذاری شورای توسعه به سازمان تبلیغات اسلامی به معنای تعطیلی یا کمرنگ شدن فعالیت شورا نیست و من معتقدم شورا با قدرت و قوت با برخی اصلاحات ساختاری به کار خود ادامه خواهد داد و همه دستگاه های دولتی و اعضای شورا همکاری و همراهی لازم را خواهند داشت.

رییس هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت استان تهران در خصوص نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فعالیت های قرآنی تاکید کرد: این وزارتخانه در حوزه فعالیت های قرآنی تلاش های بسیار انجام داده که قابل تقدیر است و ما معتقدیم که برخی ماموریت هایش آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: وزارت ارشاد به عنوان یک دستگاه مهم فرهنگی با گروه های هدف اثرگذار و مهمی در کشور ارتباط دارد که اصحاب رسانه، هنرمندان در رشته های مختلف، فعالان حوزه نشر و ... ازجمله آنها هستند. به نظر می رسد یکی از مهمترین و ارزشمندترین فعالیت ها این وزارتخانه در حوزه قرآن این است که باید تلاش کند معارف و فرهنگ غنی قرآنی را در گروه های هدف خود ترویج و نهادینه کند؛ البته مدیران محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اطعام قطعاً با توجه به سوابق گذشته نقش اثرگذار در شورای توسعه خواهند داشت.

حجت الاسلام کوششی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به دلایل مختلف از این اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی تعجب کرده یا استقال نکنند اما به نظر می رسد یکی از بهترین و مهمترین تصمیمات شورای عالی فرهنگی برای برون رفت از چندگانگی در فضای قرآنی کشور همین تصمیم بود که قطعا در آینده ای نه چندان دور ناراحتی و تعجب برخی از عزیزان تبدیل به خوشحالی و امید خواهد شد چرا که تشکیل یک قرارگاه قرآنی که ارتباط مستقیم با ولایت و رهبری نظام دارد و از قدرت و پشتیبانی قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار می باشد، نه تنها نقش تخصصی و فکری و مشارکت دیگر فعالان حقیقی و حقوقی قرآن را افزایش می دهد بلکه از اعمال سلایق مدیریتی در دولت ها نسبت به ماموریت های قرآنی جلوگیری کرده و کنترل و نظارت دقیق تر و بیشتر در حوزه قرآن و عترت صورت خواهد گرفت.

کد خبر 1623192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha