تقرب ما به خدا و ائمه اطهار(ع) باید تقرب صفاتی باشد/ ضرورت معرفی کتب تألیفی پیرامون سبک زندگی رضوی به جوانان

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان معرفی سبک زندگی رضوی برای جوانان را یک ضرورت خواند و گفت: کتب تالیفی پیرامون سبک زندگی رضوی باید بیشتر به جوانان معرفی شود.

حجت الاسلام «علی رهبر»، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان درباره سیره علمی، فرهنگی و اخلاقی امام رضا (ع) به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: ما این نعمت بزرگ را شاکریم که از بین ۱۳ معصومی که ضریح دارند، یک امام نصیب جمهوری اسلامی شده است و این ضریح به یک معنا سفارتخانه همه پیشوایان از جمله رسول خدا(ص) و حضرت فاطمه الزهرا (س) است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فلسفه محبت به اهل بیت (ع) اظهار کرد: در ابراز ارادت به اهل بیت (ع) تنها به تعاریف نباید اکتفا کرد بلکه در کنار شمردن کرامات امام رضا (ع) به راهبردهایی که ایشان برای ما ارایه کردند توجه داشته باشیم. اصل فلسفه محبت همین است که عاشق به رنگ معشوق دربیاید. امام صادق (ع) فرمودند: «تو معصیت خدا را می کنی بعد می گویی خدا را دوست دارم، این خیلی عجیب است»! بر اساس این فرموده امام ششم «اگر محبت تو صادقانه باشد پس باید خدا را اطاعت کنی». 

حجت الاسلام «علی رهبر» با اشاره به راه های تقرب به درگاه باری تعالی و ائمه اطهار گفت: ما بندگان خدا تقربی که به پروردگار و ائمه پیدا می کنیم تقرب صفاتی باید باشد؛ زیرا ما سه نوع تقرب داریم یکی تقرب فیزیکی مثل دو انگشت ما، مثل ما و همسایگان ما، این تقرب فیزیکی است، همجواری یک تقرب دیگر است به معنای محبوب بودن و مکرم بودن پیش کسی، بر اساس این نوع  می گویند فلانی پیش فلان کس قرب دارد. یک تقرب سومی نیز هست که تقرب صفاتی نام دارد به عنوان مثال شما یک برفی را در قطب شمال بررسی کردید و بعد از مدتی در قطب جنوب هم برف دیگری را بررسی می کنید، کنار هم می گذارید و می گویید این دو تا خیلی به هم نزدیک هستند؛ منظور از این نزدیکی، نزدیکی فیزیکی و تقرب محبوبیتی نیست بلکه تقرب صفاتی است.

وی در ادامه افزود: در تفسیر آیه ۹ سوره القیامه «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ» داریم که هر دو در صفت به یکدیگر نزدیک می شوند و آن بی فروغی و بی نوری است و آیه یکم سوره تکویر «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» نیز بر این موضوع تاکید داشته است. وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم « یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ وَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَی فَاطِمَةَ وَ إِلَی الْحَسَنِ وَ إِلَیْکَ بِمُوَالَاتِکَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِک » می گوییم ای امام حسین ما به واسطه موالات تو تقرب به رسول خدا، حضرت زهرا، امام حسن و خود شما پیدا می کنیم؛ بنابراین مهرورزی کردن و مولا قرار دادن و حق ولایت ایجاب می کند که ما از آنها حرف شنوی داشته باشیم. همچنین در آیه ۲۵۷ سوره بقره «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَی الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِکَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فیها خالِدونَ»آنهایی که ایمان آوردند و هجرت نکردند خداوند آنها را در زمره یاران به حساب نیاوردند با اینکه  هجرت کرده بودند.

حجت الاسلام «علی رهبر» با اشاره به فرازهایی از دعای کمیل برای تقرب درگاه الهی گفت: در دعای کمیل می خوانیم« «اللهم إنّی أتقرب إلیک بذکرک و أستشفع بک إلی نفسک» ، خداوندا من بواسطه ذکر تو و یادتو تو تقرب پیدا می کنیم. بر این اساس در همه ذکرهایی که ما ائمه را به مولات قسم می دهیم راهی برای تقرب الهی است. وقتی ما به ائمه وصل می شویم همان لحظه ما را به خدا وصل می کنند.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به حالات معنوی زیارت بارگاه امام رضا (ع) اظهار کرد: آن نورانیتی که در حرم امام رضا (ع) و ثامن الائمه پیدا می کنیم به خاطر همان نورانیت و اتصال به خداوند است برای همین است که ما آنجا احساس نزدیکی به خدا پیدا می کنیم و احساس تقرب به امام رضا(ع) را تقرب به درگاه الهی می دانیم.

وی با اشاره به راهکار خود برای نزدیکی جوانان به سیره و شخصیت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه هایی که باید از سوی آستان قدس رضوی برای زائران جوان مورد توجه قرار گیرد معرفی و اهدای کتبی درباره سیره اخلاقی و فرهنگی امام رضا(ع) است تا نسبت به سیره و شخصیت امام(ع) آشنایی پیدا کنند و در سبک زندگی شان از  این سیره الگو برداری کنند.

حجت الاسلام «علی رهبر» با اشاره به سبک زندگی رضوی و معرفی این سبک زندگی به مردم گفت: با توجه به اینکه درب خانه امام رضا(ع) به روی هم مردم باز بود منش و سیره حضرت با اهل و خانه و خدمتکاران به گونه ای بود که بدون آنها بر سر سفره طعام نمی نشستند و از همین سفره در ابتدا به نیازمندان هم بخشش می کردند.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های شخصیتی امام رضا(ع) اظهار کرد: در آیه ۱۷۷ سوره بقره آمده است:« لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَی الْمَالَ عَلَیٰ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَیٰ وَالْیَتَامَیٰ وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّائِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِینَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ » باید گفت این آیه تجلی ویژگی های امام رضا (ع) است، بر این اساس ضرورت دارد که جامعه بشری این ویژگی های اخلاقی و سبک زندگی را در رفتار و کردار و گفتارشان پیاده کنند تا بدانیم ائمه ای که ما به بارگاه مقدس آنها مشرف می شویم چه ویژگی های ممتازی داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1724150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha