استاد شهریار شعر را از برج عاج بودن به میان مردم آورد/ اشعار مذهبی پدر اعتقادات قلبی‌شان بود

فرزند استاد شهریار گفت: در واقع استاد شهریار شعر «گوهر فروش» و برخی غزل ها را به زبان مردم عامه با اصطلاحات فارسی عامیانه و اصطلاحات کوچه بازاری سروده اند، شعر را از برج عاج بودن به میان مردم آورده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، امروز ۲۷ شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد «شهریار»، شاعر برجسته ایرانی روز شعر و ادب پارسی نام‌گذاری شده است،  محمدحسین بهجت تبریزی، متخلص به شهریار، در سال ۱۲۸۵ در تبریز به دنیا آمد؛ او  پس از پایان دوره راهنمایی در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد.

او شاعری با قریحه‌ای توانا و زبانی فاخر بود. شهریار در شعر علاوه بر تأمل و مطالعه شاعران و سرآمدان ادب فارسی، از مطالعه اشعار سرایندگان ترک‌زبان و آذری نیز غفلت نکرد؛ همین موضوع سبب شد تا شاعری در آذبایجان ظهور کند که نه تنها در شعر فارسی که در ادبیات ترکی نیز آغازگر سبکی جدید باشد. اولین دفتر شعر او در سال ۱۳۱۰ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار و پژمان بختیاری منتشر شد. شهریار پس از آن منظومه «حیدر بابایه سلام» را در سال ۱۳۳۰ منتشر کرد و با این اثر در ادبیات آذری ماندگار شد.

«هادی بهجت تبریزی»، فرزند استاد شهریار درباره ویژگی های برجسته شعری استاد شهریار که او را از هم نسلانش جدا می کند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: استاد شهریار را در جامعه ادبیات به طور خاص و در عموم جامعه به عنوان رابط کهنه و نو بخاط می آورند، در واقع استاد شهریار رابط ادبیات کلاسیک با ادبیات مدرن است؛ استاد شهریار نقش برجسته ای همانند نیما در شعر فارسی دارند، باید به این نکته اشاره کنم که نیما ارتباط کمی با مردم داشتند و بیشتر با خواص در ارتباط بودند اما استاد شهریار رابط بین شعر کلاسیک و شعر نو و از طرفی رابط بین کتاب و مردم بودند.

فرزند استاد شهریار با اشاره به چند وجهی بودن استاد شهریار و پر مخاطب بودن مجموعه های شعری ایشان در بین ترک زبانان اظهار کرد: مجموعه «حیدربابا» بیشترین خواننده را در روستاها و کشورهای ترک زبان دارد؛ شهریار در شعر فارسی هم با زبان مردم شعر کلاسیک می گوید، شعری که با مردم ارتباط برقرار کرده است، در واقع استاد شهریار شعر «گوهر فروش» و برخی غزل ها را به زبان مردم عامه با اصطلاحات فارسی عامیانه و اصطلاحات کوچه بازاری سروده اند، شعر را از برج عاج بودن به میان مردم آورده اند.

«هادی بهجت تبریزی» به تنوع موضوعی در شعر استاد شهریار اشاره کرد و گفت: موضوعات مورد استفاده در شعر استاد شهریار متنوع و گسترده است از همین رو توانسته به میان مردم برود، بخشی از اشعار استاد اشعاری مذهبی و با اعتقادات قلبی سروده شده و توانسته در دل جامعه مذهبی اثر بگذارد، از طرفی اشعار عاشقانه شهریار جایگاه خاصی در میان جوانان دارد زیر این اشعار ملموس ترین اشعار عاشقانه در میان اشعار عاشقانه شعر فارسی است، از این جهت باید گفت اشعار استاد شهریار چند وجهی است.

فرزند استاد شهریار درباره دیگر هنرهایی که استاد شهریار در آنها دستی بر آتش داشت، خاطر نشان کرد: استاد شهریار در خوشنویسی شاگرد شاگرد خوشنویس مطرح امیرنظام گروسی بودند و آثاری را هم کتابت کردند، استاد شهریار ساز می زد اگر شاعر نمی شد قطعا موسیقیدان بزرگ و برجسته ای می شد.

«هادی بهجت تبریزی» تصریح کرد: اشعار استاد شهریار در برگیرنده موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است در واقع ایشان در اغلب موضوعات غیر هنری نیز صاحب نظر بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 1724557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha