تولیدات رسانه‌ای نتوانسته‌اند نقش مساجد در دفاع مقدس را منعکس کنند

«علی تن» با بیان این‌که مساجد به عنوان کانون پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بشمار می رفت، گفت: ضرورت دارد به زوایای دیگری از جنگ هم پرداخته شود، مثل خانواده، مسجد و کسانی که در مساجد فعالیت های پشتیبانی انجام می دادند.

«علی تن»، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در پاسخ به این سئوال که مساجد به عنوان کانون نیروهای مردمی در هشت سال دفاع مقدس چه نقشی بر عهده داشتند؟ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: مساجد به عنوان کانون پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل بشمار می رفت و در واقع مساجد بزرگترین پایگاه اعزام نیروهای بسیجی در زمان جنگ به جبهه ها بودند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به نقش تأثیرگذار مساجد در تامین امنیت شهرها در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: جوانان مسجدی در دوران دفاع مقدس علاوه بر حضور در جبهه ها در تامین امنیت شهرها نیز نقش داشتند و در اوایل جنگ در کنار سایر نیروهای امنیتی و انتظامی امنیت شهر را حفظ می کردند.

علی تن با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی نظامی و عقیدتی در مساجد در دوران دفاع مقدس، گفت: مساجد با برگزاری کلاس های تبیینی پیرامون مباحث سیاسی و عقیدتی تلاش می کردند در کنار ارتقای توانمندی جسمی رزمندگان نگرش سیاسی آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهند، بر اساس همین رویکرد بود که نیروهای تربیت شده در مساجد توانستند دستاوردها و موفقیت هایی در جبهه داشته باشند. به تعبیر امام خمینی(ره) مسجد دانشگاهی برای تربیت جوانان مومن و انقلاب بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران  با تاکید بر این نکته که تربیت مسجدی جوانان منجر به ظهور نیروی شجاع در خط مقدم جبهه شده بود، توضیح داد: تربیت نیروی رزمنده از مساجد شروع می شد و به خط مقدم جبهه ختم می شد. جوانان حاضر در هشت سال دفاع مقدس جوانانی بودند که زمان شاه را درک کرده بودند اما به لحاظ سواد علمی و سیاسی به رشد کامل نرسیده بودند و اما رشد و تربیت آنها در مسجد باعث شد که در دفاع از خاک میهن آن حماسه را بیافرینند، جوانان امروزی هم لحاظ عقیدتی و سیاسی به رشد و بلوغ  رسیده اند و اگر کشور به جنگی مثل دهه شصت مواجه شود خواهیم دید که همین جوانان امروز بسیار پر قدرت تر و با انگیزه تر از وطن دفاع می کنند همچنان که شاهد افتخار آفرینی آنها در دفاع از حرم بوده ایم.

علی تن در پاسخ به این سئوال که هنرمندان در شاخه های مختلف هنری چگونه به موضوع دفاع مقدس پرداخته اند، گفت: از زوایای مختلف می شود به حوزه دفاع مقدس نگاه کرد، باید به این نکته اشاره کرد که هنرمندان بسیاری هر کدام از زاویه نگاه خود آثاری تا الان آثاری با موضوع دفاع مقدس در حوزه های موسیقی، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر خلق کرده اند که باید از منظرهای مختلف به آنها نگاه کرد.

وی با بیان اینکه باید به کیفیت آثار هنری خلق شده با موضوع جنگ توجه جدی کرد، اظهار کرد: باید پرسید آیا محتوای آثاری که هنرمندان شاخه های مختلف هنری برای دفاع مقدس خلق کرده اند، توانسته آنچه در جنگ بود را نمایش بدهد؟ آیا از لحاظ محتوا آنچه تولید شده آن کیفیت لازم را دارد و  توانسته جنگ را به مخاطبان معرفی کند؟ همانطور که می دانید اتفاقات در جنگ افتاده کم نیست و زوایای زیادی دارد که هنرمندان نتوانستند به آنها بپردازند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به اینکه جنگ زوایای زیادی دارد که هنرمندان به بخش هایی از آن پرداختند، خاطرنشان کرد: آثار خلق شده درباره جنگ نسبت به عظمت دفاع مقدس نتوانسته پاسخگوی آن عظمت باشد، بر همین اساس خیلی از هنرمندان آثاری را خلق کردند که زوایای پنهان جنگ را به نمایش بگذارند. یکی از زوایای جنگ خود رزمندگان در دفاع مقدس بودند که آنها نیز زوایای مختلفی داشتند، مثل شجاعت، دلیری، رشادت، عرفان و ایمان که باید به آنها پرداخته شود.

وی افزود: ضرورت دارد به زوایای دیگری از جنگ هم پرداخته شود، در واقع کسانی که به عنوان رزمنده در خط مقدم نبودند ولی تاثیر زیادی در جبهه و جنگ داشتند مثل خانواده، مسجد و کسانی که در مساجد فعالیت های پشتیبانی انجام می دادند و برای جبهه لوازم تهیه می کردند و نیروها را در مساجد آموزش می دادند.

انتهای پیام/

کد خبر 1725644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha