ضرورت حفاظت اولیه از تپه های باستانی جیرفت

سید عزت الله ضرغامی گفت: باید با اولویت فنس کشی تپه های باستانی را فاز بندی کنند تا یک حفاظت اولیه از منطقه صورت بگیرد و بعد از مطالعه دقیق پژوهشی در مورد وضعیت این تپه های تاریخی ان شاءالله اعتبارات بعدی برای کاوش های آینده صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در سفر به جنوب کرمان از تپه های باستانی کنارصندل و قلعه کوچک در شهرستان جیرفت بازدید کرد.

سید عزت الله ضرغامی در این بازدید، گفت: امروز به دعوت نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به جنوب کرمان سفر کردم.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود: در سفر امروز پروژه‌های مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد را مطالعه کردم و با صنایع دستی این منطقه آشنا شدم.

وی با اشاره به این که تپه های کنارصندل و قلعه کوچک از آثار تاریخی هستند، گفت: مهمترین کار تعیین دقیق حریم و سپس فنس کشی است که باید مسئولین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان برآورد هزینه کنند.

ضرغامی ابراز کرد: در اقدام بعدی باید با اولویت فنس کشی را فاز بندی کنند تا یک حفاظت اولیه از منطقه صورت بگیرد و بعد از مطالعه دقیق پژوهشی در مورد وضعیت این تپه های تاریخی ان شاءالله اعتبارات بعدی برای کاوش های آینده صورت بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: این دو تپه های جزء آثار باستانی هستند و ان شاءالله اقدامات خوبی برای ساماندهی وضعیت فعلی آنها انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری جنوب کرمان راه اندازی خواهد شد، عنوان کرد: نامه آن توسط اعظمی نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی برای من نوشته شده بنده هم موافقت کرده ام و در فرآیند استان شدن جنوب کرمان، این اداره کل نیز مستقر خواهد شد. 

ضرغامی با اشاره به ساخت موزه منطقه ای در جیرفت، گفت: به دنبال ایجاد موقعیت جدید اعتباری برای موزه جیرفت هستیم و با رایزنی تکمیل موزه جیرفت را با مشارکت برخی نهادها پیش خواهیم برد.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: موزه بزرگ تبریز با مشارکت بنیاد مستضعفان در حال تکمیل شدن است و از این تجربه موفق برای تکمیل بنای موزه جیرفت نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در چرایی نگهداری آثار باستانی جیرفت در مرکز کرمان که در دسترس گردشگران و مردم نیستند، خاطرنشان کرد: تمرکززدایی یکی از سیاست‌های وزارتخانه در حوزه مدیریت موزه‌ها است و در همین راستا برخی از اشیای ارزشمند کشور در استان‌ها به نمایش گذاشته می شوند.

ضرغامی عنوان کرد: قصد داریم بخشی از اشیاء تاریخی و ارزشمند را به صورت نمایشگاه‌های دوره‌ای در موزه جیرفت به نمایش بگذاریم تا گردشگران از آن بازدید کنند.

گفتنی است؛ وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که امروز در ادامه سفر یک روزه به جنوب کرمان، از مجمتع گردشگری آرمین دلفارد، مجموعه گردشگری و سوارکاری حسینی، محل احداث موزه باستانی شناسی، موزه آثار باستانی شهر جیرفت، یک باب رستوران، مجتمع گردشگری کوه فجر و تپه های باستانی کنارصندل و قلعه کوچک بازدید کرد.

جنوب کرمان و شهرستان جیرفت دارای ظرفیت های گردشگری بسیاری است که وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قول مساعد دادند در دور بعدی سفر به جنوب کرمان از این ظرفیت ها نیز دیدن کنند.

کد خبر 1725827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha