قرآن ما را به سمت عروج معنوی هدایت می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رودگر گفت: قرآن ما را به این سمت هدایت می‌کند که در پرتو ایمان و عمل صالح می‌توانیم به عروج معنوی دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، همزمان با سومین روز از برگزاری چهل‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد رودگر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در حاشیه بازدید از دانشکده اصول‌الدین دانشگاه ملی اسلامی شریف هدایت‌الله جاکارتا ضمن بیان اینکه قرآن کتاب کامل، جامع و کتاب هدایت انسان است، گفت: قرآن همه نیازهای عقلی، باطنی، معنوی، طبیعی، غریزی و جسمانی انسان را تامین می‌کند و در حوزه معارف قلبی و باطنی آشکارکننده همه چیز از جمله نیازهای معرفتی و سلوکی انسان است.

وی در ادامه به بعضی از آیات قرآن که به دلالت تطابقی، تضمنی و التزامی و به ظاهر، باطن و جنبه‌های تفسیری و تاویلی در حوزه عرفان نظری، سلوکی و عملی قابلیت تبیین دارند، اشاره کرد و توضیح داد: عرفان؛ معرفت شهودی به خدای سبحان و تخلّق به اخلاق الهی است که از راه تزکیه و طهارت باطنی طی مقامات معنوی و منازل سلوکی به دست می‌آید. سالک تجربیات سلوکی را حین سلوک و تجربیات عرفانی را در آخرین مراحل به دست می‌آورد که مرحله عین‌الیقین و بالاتر از آن مرحله حق‌الیقینی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آیه ۵۳ سوره «فصلت» ناظر بر این است که خدا در آیات آفاقی، انفسی و آیات بیرون و درون جان ما، خودش را نشان داد که این آیه از رویت سخن می‌گوید. در آیه ۱۱۵ سوره «بقره» هم به این موضوع اشاره شده که وجه‌الله را در شرق و غرب عالم می‌شود با چشم دل مشاهده کرد. اگر دل ما از نزاکت و طهارت همه جانبه برخوردار باشد، می‌توانیم به این مرتبه دست پیدا کنیم. قرآن برای کسب شهود و وجه رب چه راهی را نشان می‌دهد؟ آیه ۱۰۵ سوره «مائده» به ما می‌گوید که نفس ما، صراطِ سلوک به سمت خداست و خدا آن را در متن وجود ما تعبیه کرده است. چنانچه علامه طباطبایی در کتاب «المیزان» ذیل آیه ۱۰۵ سوره «مائده» ۲۳ روایت از امام علی(ع) را ذکر کرده‌ است، می‌بینیم که خودشناسی، مقدمه خداشناسی و خودسازی است. معرفت به نفس در اینجا نقش کلیدی دارد. بنابر تبیین امام علی(ع) در نهج‌البلاغه کار پیامبر(ص) همین است.

رودگر در پایان گفت: قرآن، عرفان توحید محور را تعلیم می‌دهد و ما را بر اساس آن تربیت می‌کند. به این معنا که همه چیز را از خدا بدانیم، از خدا بخواهیم و بدانیم جز خدا هیچ چیزی در کار نیست و هر چه هست، خداست. رسیدن به توحید عملی، صفاتی و ذاتی، از راه معرفت نفس امکان‌پذیر است. در آیه ۱۵ سوره «فاطر» به این موضوع اشاره شده است که ما فقر مطلق و عدم هستیم و باید از خود بیرون بیاییم و حجاب خودیت را از بین ببریم. در این صورت می‌توانیم خدا را شهود کنیم. در نهایت قرآن ما را به این سمت هدایت می‌کند که در پرتو ایمان و عمل صالح می‌توانیم به عروج معنوی دست پیدا کنیم.

چهل‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اندونزی با حضور ۱۵۰ ناشر داخلی و خارجی از پنجم تا نهم مهرماه در شهر جاکارتا برگزار می‌شود.

کد خبر 1726414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha