کانون‌های فرهنگی هنری فرصت رفع گسل بین‌نسلی هستند

حجج اسلام ذاکر و کلباسی بر این باورند که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بالایی در ارتقای فرهنگ جامعه به ویژه در سطح نسل جوان دارند؛ اگر این ظرفیت فعال شود می‌تواند گسل بین نسل‌ها را از بین برده و منجر به مهارت‌افزایی شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: ۱۹ مهر ماه سالروز بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است. معظم له در جریان دیدار با علما و روحانیون این استان در فرازی از سخنان خود، به کانون های مساجد اشاره کردند و این بیانات منجر شد بچه های مسجد بیش از همیشه و این بار با نگاهی متفاوت در مسجد فعالیت کنند. بیانات ایشان در واقع نصب العین و چراغ راه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور شد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود فرموده بودند: «من سفارش میکنم که کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. نه، با همکاری بسیج، این کانونهای فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا میکند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتابهائی وجود دارد که میشود از این کتابها استفاده کرد. کتابهائی هست؛ بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهای فرهنگی - هنری بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا».

گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان به مناسبت فرارسیدن سالروز بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کانون های مساجد به سراغ حجج الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و «مجتبی کلباسی»، رئیس مرکز تخصصی نماز رفته است تا در مورد جایگاه و نقش کانون های مساجد در ترویج فعالیت های مسجدی و همچنین تاثیر آنها در تحقق عدالت فرهنگی در سطح جامعه، نظر این کارشناسان را جویا شود که در ادامه حاصل آن را می خوانید:


حجت الاسلام «حجت‌الله ذاکر» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ضمن تبریک فرارسیدن ۱۹ مهر سالروز بیانات تاریخی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در مورد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مساجد یک نهاد مردمی محسوب می‌شوند در نتیجه تشکل‌هایی که در مسجد فعالیت دارند حتما باید مردمی باشند؛  با در نظر گرفتن این مساله کانون های مساجد با همراهی بسیج می توانند در عرصه فرهنگ تاثیر بسزایی داشته باشند و بسان دو بال برای مسجد و بازوی امام جماعت نقش آفرینی کنند.

حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی، اجتماعی امور مساجد شد | خبرگزاری فارس

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: اگر کانون‌های مساجد بتوانند با اهدافی که برایشان ترسیم شده در مسجد فعالیت داشته باشند در این صورت مهمترین تاثیرگذاری را در جذب گروه سنی نوجوان و جوان به خانه‌های خدا خواهند داشت؛ به ویژه اگر سنخ این فعالیت‌ها در حوزه مهارت‌افزایی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد منجر به حضور سایر اقشار و ایجاد نشاط معنوی می شود، گفت: مجموعه کانون های مساجد در صورتی که به صورت حقیقی و واقعی در یک مسجد فعالیت داشته باشند و از سوی دیگر پشتیبانی شوند، قطعا در پیشبرد اهداف مسجدی نقش کلیدی ایفا خواهند کرد؛ تجربه مساجدی که کانون های فعال دارند عموما جوانان دغدغه‌مندی را در سطح محله تربیت کرده اند.

حجت الاسلام ذاکر در مورد نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تحقق عدالت فرهنگی افزود: اگر منظور از این مولفه آن است که نوجوانان و جوانان نسبت به آثار و محصولات و صنایع فرهنگی در سطح محله با محور مسجد آشنا شده و از آنها بهره مند شوند، قطعا کانون ها اصلی ترین نقش را تحقق این عدالت فرهنگی ایفا می کنند.

کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت رفع گسل بین‌نسلی را دارند

همچنین حجت الاسلام «مجتبی کلباسی» نیز در گفت وگویی با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ضمن تاکید نسبت به محوریت و نقش مساجد در فرهنگ‌سازی، اظهار کرد: با وجود این جایگاه متاسفانه در زمانه ما به دلایل مختلفی حضور نوجوانان و جوانان در مساجد و فعالیت آنها به عنوان یک عنصر شناخته در مسجد اندک است اما کانون ها می توانند این مساله را جبران کنند.

رئیس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: در واقع کانون‌های فرهنگی هنری برای جبران این خلاء ایجاد شدند که نسل جوان برای حضور و نقش آفرینی در یک سری فعالیت‌ها که ذاتا وظیفه مسجد است سهیم باشند و فضای مسجد را رنگ و روح دیگری ببخشند؛ به هر صورت اینکه مسجدی محل رفت و آمد افراد مسن باشد نمی توانیم آن را منشا اثر قلمداد کنیم.

وی افزود: مسجدی موثر است که محل حضور و رفت و آمد کودکان، نوجوانان و جوانان باشد. کانون های مساجد و متولیان این نهاد باید به‌روز باشند و بر اساس نیاز نسل جوان فعالیت های فرهنگی با محور مسجد را رقم بزنند؛ کانون های مساجد به مثابه یک امر ضروری و واجب است که در مساجد نقش آفرینی دارند، اگر کانون ها نباشند در واقع یک گسل نسلی و هدم ارتباط نسل نو با مساجد را شاهد خواهیم بود که البته این مساله چندان هم دور از تصور نیست.

مهدویت در امتداد قیام عاشورا و برای ساخت تمدن نوین اسلامی است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: وقتی نگاه به مسجد به عنوان یک مرکز فعالیت دینی، فرهنگی و اجتماعی باشد طبیعتاً عمق نفوذ مسجد در جامعه مشخص می شود. وجود ۷۰ هزار مسجد در سراسر کشور ظرفیتی است که در هیچ نهاد و ارگانی وجود دارد و از همه مهمتر مردم با مساجد به راحتی ارتباط برقرار می کنند.

وی گفت: با توجه به این مساله کانون های مساجد می توانند در حوزه فرهنگ و آموزش به ویژه در مناطق محروم منشأ اثر باشند، به هر صورت مسجد و ارکان آن تاثیر بسزایی در جامعه دارند و می توانند مکمل برنامه های ادارات و نهادهای مختلف در عرصه عدالت فرهنگی باشند به ویژه وقتی که این فعالیت ها با نسل جوان گره خورده باشد.

کد خبر 1728138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha