روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمدرضا احدی در دانشگاه ملایر برگزار شد

دانشگاه ملایر امروز روایت نخبه ملایری را با برگزاری نخستین همایش ملی نکوداشت شهید احمد رضا احدی به تصویر کشید.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملای،  روایت امروز ملایری‌ها ازیک نخبه بود، نخبه ای که شاگرد اول دانشگاه بود ، هوش و زکاوتش مثال زدنی بود از همان ابتدای کودکی ادب و متانت در وجودش نهفته بود.

 روایت امروز ملایریها در دانشگاه ملایر از نخبه ای بود که و می‌خواست پزشک شود، اما دفاع از وطن را به نام و عنوان ترجیح داد.

  هوش سرشارش او را به متاعی گران‌قیمت‌تر هدایت کرد و با خدا معامله کرد تا ماندگار شد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

شهید احمدرضا احدی از سرداران رشید دفاع مقدس در بیست و پنجم آبان ماه سال ۱۳۴۵ در شهرستان اهواز و در خانواده ای مذهبی و سنتی  به دنیا آمد.

پدرش درجه دار ارتش و مادر وی خانه دار بود. در شش سالگی وارد دبستان شد و مراحل تحصیل ابتدایی را با موفقیت کامل و احراز رتبه های اول طی کرد. دوره راهنمایی را نیز با معدل های ۱۹ و ۲۰ گذراند. در این هنگام با شروع جنگ تحمیلی همراه خانواده به زادگاه پدر و مادر خویش (ملایر) بازگشت و تحصیلات متوسطه را در رشته علوم تجربی در دبیرستان دکتر شریعتی پی گرفت و سرانجام در سال ۶۳ موفق به کسب دیپلم شد.

سال ۶۴ در کنکور سراسری دانشگاه ها رتبه نخست را در کل کشور و در همه رشته های انتخابی بدست آورد ودر رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه تحصیل داد روح کمال خواه و ایمان والای خویش و به منظور حضور در میدان های جنگ و جهاد لباس رزم بر تن کرد و نخستین بار در عملیات رمضان (سال ۶۱) شرکت جست و در این نبرد مجروح شد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

از این پس احمدرضا تا هنگام شهادتش پیاپی در جبهه های جنگ حضور یافت و در تمامی نبردها از نفرات ویژه و فعال گردان ها و دسته ها بود در مدت چهار سال حضور در جبهه جنگ بارها مجروح شد و در عین حال در بسیاری از این موارد کمتر اتفاق می افتاد که دوستان و حتی خانواده اش از این موضوع آگاهی داشته باشند.

فراست ذهن و طبع لطیف او موجب آن شد که حتی برای بیان مافی الضمیر و اندیشه خویش از فرمول های ریاضی و مقوله های علمی نیز تعابیری بدیع و گیرا به وجود آورد و به راحتی قلم را در بیان مکنونات درونی و مشاهدات خود به کار گیرد و شورانگیزی و عاطفه سیال خویش را در جملات و نوشته هایش جای دهد افزون بر این، گاه طرح ها و نقاشی هایی نیز پدید می آورد و مهم تر این که اُنس دائمی با قرآن و ادعیه داشت و بر آن همّت می گماشت.

 به سخنان حکیمانه و اشعار عرفانی دلبستگی خاصی داشت آن گونه که در نوشته های خود به مناسبت های مختلف از  اشعار نغز شاعران بهره می گرفت.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

آن چه که در نگاه نخست از او به نظر می آمد سادگی و صمیمیتی بود که بیننده را از دیدار او مجذوب می ساخت اما در پس این چهره جذاب و شاداب، نگاه ژرف و قلبی محزون وجود داشت که باعث بی توجهی آن به تعلقات دنیایی گردیده بود  و او را با عشق و ایمانی خالص راهی میدان های دفاع از دین و میهنش می کرد.

حضور پیاپی او در جبهه های غرب و جنوب به عنوان یک دانشجوی پزشکی هیچ گاه باعث برتری و غرور وی نمی شد ،امام (ره) را از ژرفای جان دوست می داشت تا بدان حد که وصیت نامه خود را با کوتاه ترین عبارت و در یک جمله به تحقق خواسته ها و سخنان رهبر ومقتدایش مزین کرد: «فقط نگذارید حرف امام به زمین بماند.همین» و چون حضرت امام (ره) جنگ را در رأس امور خوانده بود، حضور در جبهه را با شگفتی تمام بر دنیای عافیت و سلامت کلاس درس و دانشگاه ترجیح داد.

 سرانجام پس از شرکت فعال در عملیات کربلای ۵ ، در شب دوازدهم اسفند ماه سال ۶۵ همراه تنی چند از همرزمانش در درگیری با کمین های دشمن بعثی به شهادت رسید و به لقاءالله پیوست و پس از ۱۵ روز که پیکر خونینش میهمان آفتاب بود بازگردانیده و درآرامگاه عاشورای ملایر به آغوش خاک سپرده شد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

و حالا بعد از ۳۷ سال دانشگاه ملایر همایش ملی نکو داشتی برایش برگزار کرد.

 این همایش یک میهمان ویژه داشت مادر محمد رضا که متانت و تواضعش  مثال زدنی است و از دامن چنین مادری نخبه ای چون شهید احدی تربیت شد و به لقا لله پیوست.

 سالن شهید حیدری دانشگاه ملایر مملو از جمعیت دانشجویان و میهمانانی از اساتید، طلاب، مسئولان ، خانواده‌های معظم شهدا و... بود که امده بودند تا یک بار دیگر با شهید نخبه ملایری بعیت کنند. آمده  بودند که بگویند شهید احدی  شهید نخبه شهید عشق ما پیرو حرفت هستیم و نخواهیم گذاشت حرفف امام و  رهبری بر زمین بماند.

ابوالفضل باقری فرد در این همایش ضمن ابراز خرسندی از حضورش در این مراسم با بیان اینکه حضور میهمانان وهمه کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند با دعوت نامه شهید بوده است گفت: کسب افتخار رتبه یک کنکور پزشکی آرزوی هر پدر و مادری برای فرزندش است.

.روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: شهید احدی با کسب رتبه یک کنکور پزشکی  یک نخبه بود اما با این وجود دفاع از وطن را ترجیح داد و به جبهه رفت.

وی با اشاره به اینکه حضور در مجلس شهدا درس بزرگی برای الگو گیری از شهدا است بیان کرد: امروز روح بلند شهید احدی در اینجا حاضر است .

باقری فرد با اشاره به اینکه شهید احدی یک شهید معمولی نیست و شهیدی با این دیدگاه و استعداد یک مکتب است گفت: شهید کسی است که همه چیز را کنار می‌گذارد و فقط برای یک هدف می‌رود.

وی  افزود: امروز شهید احدی نه تنها برای ملایر بلکه برای همه کشور وبرای نسل جوان و همه کسانی که در حال تحصیل و آموختن علم هستند یک سرمشق بزرگ است .

ابراهیم محمدی منش نیزگفت: بزرگداشت شهید احمدرضا احدی فعالیت علمی و پژوهشی کلیدی درعرصه شهید و شهادت در دانشگاه ملایر آغاز شده است.

رئیس دانشگاه ملایر افزود: در تلاش هستیم یک فیلم سینمایی در مورد شهید احدی و مجموعه شهدای جوان ملایر بسازیم که به طور قطع حمایت مدیریت شهرستان را می‌طلبد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

محمدی‌منش بیان کرد: پرداختن به نقش و جایگاه اثرگذار شهدا و تبیین سیره عملی آنها در عرصه خدمت رسانی به بشریت و انقلاب اسلامی و همچنین آغاز فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دانشگاه با رویکردی جدید در این همایش کلید می‌خورد.

 وی با اشاره به مظلومیت مردم فلسطین گفت: متاسفانه جامعه جهانی در قبال این مظلومیت سکوت کرده است و حامی جنایات رژیم غاصب صهیونیستی است.

رئیس دانشگاه ملایر افزود:انقلاب اسلامی ایران این جنایت‌ها را محکوم می کند و در کنارملت ستمدیده غزه است؛ ما هم با مظلومین و ستمدیدگان غزه و فلسطین همدردی می کنیم.

رئیس دانشگاه  ملایر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران امتداد انقلابی است که پیامبر اعظم (ص) در صدر اسلام پایه گذاری کرد گفت:همانگونه که اسلام قله انسانیت و کرامت در تاریخ بوده است، انقلاب اسلامی نیز قله ای است که خواهد درخشید و جریان تاریخی جدید را ایجاد کرده است.

سلمان اسماعیلی نیز با برشمردن فضایل اخلاقی شهید احدی وی را ادیب ، دانشمند،  نخبه و شهیدی بزرگ در حین گمنامی دانست و گفت:  ایشان از شهدای ممتاز دوران دفاع مقدس است.

فرماندار ملایر بیان کرد: روح و بلند و عرفانی و وصیت نامه ایشان در یک جمله خلاصه شده  که فرمود  «نگذارید حرف امام بر زمین بماند» و همه ما امروز جمع شده ایم  که بگویم شهید احدی ما همواره ادامه دهنده راه امام و شهدا هستیم.

 روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

فرماندار ملایر با بیان اینکه شاه بیت وجودی شهدا ولایت مداری و پشتیبانی از ولایت فقیه بود گفت: همه ما همواره در این مسیر حرکت می‌کنیم، که نمونه آن کنگره اربعین حسینی و اجتماع استشهادی رزمندگان اسلام برای دفاع از فلسطین است.

وی با بیان اینکه در هیچ  برهه ای این قدر  شیعه پشتیبان ولایت نبوده است گفت:  این همان خواسته شهدا و شهید احدی است

هادی بیگی نژاد  نیز با بیان اینکه یادواره‌های شهدا باید «شهید» تربیت کنند و همه ما باید از شهدا الگو بگیریم گفت: دیدگاه و روح متعالی شهید احمدرضا احدی آنقدر ارتقاء یافته بود که دنیا و همه متعلقات در آن را کوچک می‌دید، و بزرگی و عزت را فدا شدن برای خدا و اسلام می‌ دید.

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه این شهید روحی بلند داشت افزود:  با تفکر و تدبر در جهان‌بینی شهید احمد رضا احدی به این نکته پی می‌بریم که وی خود را مأمور به وظیفه می‌دانست .

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

برادر شهید احدی نیز با بیان اینکه  یکی از شاخصه های شهید احدی نخبگی است گفت:  آیا هر آدم باهوشی نخبه است و باید گفت خیر، نخبه کسی است که درهر زمانی وظیفه خودش را بداند و به آن عمل کند نخبه است و این شاخصه اصلی نخبه گری است.

 وی افزود: اگر همین را به عنوان شاخص برای خودمان قرار دهیم و اگر در زندگی شخصی توانستیم درک کنیم کجا هستیم  آن موقع اگر به وظیفه خود عمل کنیم نخبه هستیم.

در حاشیه این مراسم نیز مادر شهید احمدرضا احدی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان   از اینکه برگزاری این یادواره‌ها باعث زنده شدن فرهنگ ایثار و شهادت  در جامعه می‌شود اظهار کرد: حس خوبی دارم که امروز در این فضا هستم بوی احمد رضا را استشمام می‌کنم

وی با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم که هنوز کسانی هستند که به یاد شهدا بوده و در مسیر شهدا هستند افزود: شهدا از یاد رفتنی نیستند و همه شهدا ما به جوانان امروز می گویم باید قدر خون شهدا را دانست

 وی امنیت و آسایش امروز  جامعه را مرهون از خود گذشتگی شهدا دانست و افزود:  باید این مملکت را حفظ کنیم و نگذاریم خون شهدا پایمال شود.

وی با بیان خاطره ای از شهید احدی گفت احمد رضا  دو پایش در جنگ مجروح شده بود و برای مرخصی و استراحت به ملایر آمده بود یک روز  که صدام در بمباران شهرها  و ملایر را بمباران کرده بود ما برای پناه گرفتن به زیر زمین  می رفتیم من به احمدرضا گفتم زود بیا زیر زمین اما احمدرضا داخل حیاط ایستاده بود و دیدم در را باز کرده و به مردمی که داخل خیابان و کوچه بودند می گفت بیایید بروید زیر زمین اما خودش با پای مجروح ایستاده بود و ترسی از بمباران نداشت.

مادر شهید احدی  تصریح کرد:بزرگترین شاخصه شهید احدی را دین داری و یکی بودن حرف و عملش دانست و افزود: محمد رضا حتی مکروهات را هم رعایت می کرد

 وی افزود: من مادر بودم و  و وقتی اسم شهادت می آورد دلشوره می گرفتم و می گفتم  این حرف را نگو اما احمد رضا  می گفت من که برای شما نیستم من برای خدا هستم  و آخر هم  پیش خدایش رفت.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

روایت یکی از همرزمان شهید از دیگر بخش های این مراسم بود.

  در ادامه گروه هنری تئاتر ماه و مها(وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و بسیج هنرمندان ) به کارگردانی شیرین حبیبیان برشی از زندگی شهید احدی را برای حضار به اجرا کرد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

 در ادامه برنامه  از  سرود  کنکور با اجرای گروه  نوجوان نیز رونمایی شد

همچنین از سه کتاب زلال چون آب زندگی (شهید روستایی)، نوشته امین رحیمی، فاتح دویجی، (شهید حیدر کاظمی) نوشته لیلا گودرزیان فرد،  و چاپ ششم من رضا هستم(شهید داریوش ساکی) وهمچنین مستند دانشگاه تا دانشگاه ساخته دانشگاه ملایر مربوط به زندگی شهید احدی رونمایی شد.

روایتی از  نخبه شهید ملایری/ نخستین همایش ملی نکو داشت شهید احمد رضا احدی ددانشگاه ملایر برگزار شد

 فاطمه رحمتی

کد خبر 1729964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha