همایش نکوداشت وکلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود/ شناسایی 1227 نفر تا امروز

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به شناسایی 1227 نفر از وکلای امام خمینی تا امروز از برگزاری همایش نکوداشت وکلای امام خمینی(ره) در ماه جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین سید عباس کمساری امروز (دوشنبه8 آبان ماه ) در نشست خبری همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) با محکوم کردن جنایات اسرائیل گفت: یکی از اولین کسانی که صدای مظلومیت مردم فلسطین را شنید و به گوش جهانیان رساند، امام خمینی(ره) بودند.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به درپیش بودن 13 آبان، گفت: تبعید امام(ره) به ترکیه، شهادت دانش‌آموزان در دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی  در ۱۳ آبان اتفاق افتاد و این روزها باید ستکبار و صهیونیست را بیشتر به نسل جوان معرفی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع نشست به تشریح موضوع وکالت  و سابقه آن پرداخت و گفت: داستان وکالت از زمان امام کاظم(ع) آغاز شد، چراکه در زمان این امام ارتباط مردم با ایشان سخت شده بود، درنتیجه ولی خدا نماینده‌هایی را برای برقراری ارتباط با مردم انتخاب کردند.

حجت الاسلام کمساری با بیان اینکه این حرکت در زمان امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید،گفت: موضوع وکالت در زمان غیبت صغری نیز کاربرد داشت و وکلا واسطه بین امام و مردم بودند، در غیبت کبری نیز ارتباط مراجع و علما با مردم از همین سنخ بود.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه طی سیصد تا چهارصد سال گذشته شبکه وکالت تقویت شد گفت: وکالت دارای چند قسم است ازجمله اجازه اجتهادی، اجازه نقل روایت، اجازه در امور حسبیه و ... بوده است.

وی با بیان اینکه  بحث وکالت درخصوص امام خمینی(ره) نیز وجود داشته است افزود:امام خمینی(ره) اولین اجازه را ۱۰ روز پس از رحلت آیت الله بروجردی صادر کردند.

حجت الاسلام کمساری  با بیان اینکه تا امروز هزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده‌ایم و ممکن است هنوز افرادی باشند که ما شناسایی نکرده ایم تصریح کرد: ممکن است تعدادی از این وکلا از دنیا رفته باشند و ما از خانواده آنها  تقاضا داریم اگر اجازه نامه‌ ای دارند مراجعه کنند و ما نیز متعهد می‌شویم که اصل اجازه‌نامه را به آن‌ها بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه در اجازات امام چند نکته قابل توجه است، افزود: درهیچ کدام از این اجازه‌نامه‌ها لقب بی‌جا نمی‌بینیم، امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند  و بیش‌تر عناوین استفاده شده ثقة الاسلام است، و تنها برای دو نفر از حجت الاسلام والمسلمین و دامت برکاته استفاده کرده‌اند.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه از بیش از ۲۰ نفر از وکلای امام تاکنون مصاحبه گرفته شده و در روز همایش منتشر خواهد شد، گفت: از مجموع هزار و ۲۲۷ نفر تنها ۷۹ نفر از وکلای امام زنده هستند و تعداد۲۱ نفر از وکلا نیز به شهادت رسیده‌اند.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به اینکه این همایش  در 18 آبان ماه جاری از ساعت 8 صبح در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد، گفت: در این همایش ۱۰ مقاله علمی نیزتهیه شده است که به موضوع وکالت و سیره علما پرداخته شده است که در قالب کتاب در روز همایش رونمایی خواهد شد.

کد خبر 1731088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha