کارکرد مساجد در آموزش فعالیت‌های اقتصادی حلال به مردم

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه محیط بازار محیط پیچیده و همراه با ریسک و سود و زیان است، گفت: اگر فردی شیوه صحیح معاملات را نداند امکان دارد به خطا بیفتد و یا معامله‌ای را انجام دهد که از حرام بودن یا حلال بودن آن اطلاعی نداشته باشد؛ در مسجد می‌توان این آموزش‌ها را به طور رایگان در اختیار مردم و بازاریان قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، درباره کارکرد اقتصادی مساجد اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اقتصادی کاری است که خود مردم در طول تاریخ انجام داده‌اند و همواره وقتی مردم به روحانی محل، مراجع بزرگوارشان و فقیهی که در محلشان بود مراجعه می‌کردند عمدتاً راهکار شرعی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دادند و به آنها می‌گفتند در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که هم به جامعه اسلامی نفع برسانند و هم خودشان نفع ببرند و به عبارتی عمل اقتصادی آنها مطابق با شرع و دین باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته میان مردم و مساجد در زمینه‌های اقتصادی اعم از انفال، وقف و حتی سرمایه‌‎گذاری‌های مولد ارتباط ویژه و تنگاتنگی وجود داشت امری که امروزه لازم است مدنظر قرار گیرد، گفت: محیط مسجد چند کارکرد دارد و انجام فرایض عبادی تنها یکی از کارکردهای آن است؛ از محیط مسجد می‌توان برای ارتقای کارکردهای تجاری و اقتصادی بهره برد و افرادی که نسبت به تجارت و فعالیت‌های حلال اقتصادی آشنایی دارند می‌توانند تجربیات خود را در اختیار جوانان و افراد کم‌تجربه قرار دهند و یا اینکه علما درباره شیوه‌های صحیح تجارت و کسب و کار برای مستمعین سخن بگویند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تأکید کرد: به طور کلی مسجد محیطی است که افراد با هم مشورت می‌کنند و اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند. امروز شیوه‌های متعدد سرمایه‌گذاری و کسب درآمد مطرح هستند که قطعاً خیلی از مردم از آنها بی‌اطلاعند و فقط به شیوه‌های سنتی و قدیمی روی می‌آورند؛ چه می‌شود در مسجد در مورد کسب درآمد از بورس و فضای مجازی توضیح داده شود یا دیگر موارد، اگر حلال باشد و موضوعات شرعی مدنظر قرار گیرند ایرادی هم ندارد. مسجد را فقط نباید محدود به عبادت کرد؛ مسجد نقش جامعه‌سازی دارد و در زمان پیامبر مسجد مکانی برای شورا و مشورت کردن بود.

رضایی با بیان اینکه محیط بازار محیط پیچیده و همراه با ریسک و سود و زیان است، گفت: اگر فردی شیوه صحیح معاملات را نداند امکان دارد به خطا بیفتد و یا معامله‌ای را انجام دهد که از حرام بودن یا حلال بودن آن اطلاعی نداشته باشد. در مسجد می‌توان این آموزش‌ها را به طور رایگان در اختیار مردم و بازاریان قرار داد و حتی می‌توان مساجد را به پلی میان صاحبان کسب و کار و افراد بیکار تبدیل کرد تا از این طریق آنهایی که بیکار هستند صاحب شغل شوند.

وی در پایان اظهار کرد: باید میان مساجد و مجموعه‌های اقتصادی مانند شورای فقهی بانک مرکزی و شورای فقهی بورس و نیز وزارت اقتصاد و دیگر نهادهای اقتصادی ارتباط برقرار شود تا اگر ائمه جمعه موضوعی را نمی‌دانند و یا اعضای کانون‌ها اشرافی به موضوعات ندارند از ظرفیت این نهادها برای تنویر و آموزش بهره ببرند. پس مسجد چند کارکرد دارد که امروزه کارکرد اقتصادی آن مغفول مانده و فقط آن را به انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی محدود کرده‌ایم و لذا بهتر است تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیریم و پویایی و رشد و بالندگی جامعه کمک کنیم.

کد خبر 1731170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha