بایدهای مسیر رشد سرانه مطالعه در کشور

منتظری این هفته را بهانه‌ای برای کاهش قیمت کتاب دانست و گفت: با توجه به جایگاه کتاب در جامعه و اهمیت آن بی تردید کمیسیون فرهنگی در بودجه سال آتی تلاش می‌کند یارانه و بُن خرید کتاب را به صورت ویژه مد نظر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان غلامرضا منتظری در مورد هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: ما مفتخریم پیرو مکتبی هستیم که معجزه جاودانش از جنس فرهنگ و کتاب است؛ این مسئله بیانگر این موضوع است که کتاب می‌تواند رشد علمی‌ و فرهنگی را در کشور فراهم کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کتاب مسیری برای طی کردن دانایی است، افزود: باید با رغبت و کشش مطالعه در جامعه را افزایش دهیم، نامگذاری این هفته به نام کتاب و کتابخوانی با شعار«آینده خواندنی است» پویش ملی است، تا همه افراد به این موضوع فکر کنند و چاره جویی، اندیشه‌ورزی و اقدامات عملیاتی داشته باشند، این هفته می‌تواند بهانه‌ای برای کتابخوانی باشد تا بتوانیم به ارزش واقعی آن پی ببریم.

 هفته کتاب بهانه‌ای برای کاهش قیمت آن شد

عضو کمیسیون فرهنگی این هفته را بهانه‌ای برای کاهش قیمت کتاب دانست و گفت: برگزاری چنین هفته‌ای فرصتی است تا قیمت کتاب پایین آورده شود، سیر صعودی قیمت کتاب در طی چند سال اخیر موجب شده تا مردم کمتر سراغ این کالای فرهنگی را بگیرند، بی تردید گرانی این کالای فرهنگی در ریزش مخاطب آن تاثیر مستقیمی داشته است و هر ساله این موضوع را در نمایشگاه کتاب در میزان خرید مردم رویت می‌کنم.

نمایشگاه‌ها را فقط محدود پایتخت نکنید

منتظری با انتقاد از اینکه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی را محدود به پایتخت نکنید، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب نباید محدود به تهران شود، باید بازنگری در خصوص برگزاری این نمایشگاه‌ها در سراسر کشور باشد؛ حق مسلم هر ایرانی است که به کتاب خوب دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه به گسترش نمایشگاه‌های مجازی کتاب پرداخت و تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مجاز دارای مزایای اقتصادی از جمله کاهش هزینه‌ها است اما حضور مخاطبان در نمایشگاه حقیقی تنوع انتخاب این کالای فرهنگی را فراهم خواهد کرد.

بُن کتاب هست اما کم است

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید بسته‌های حمایتی برای ناشران و مخاطبان کتاب وجود داشته باشد، گفت: حمایت‌های دولت به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از تولید کنندگان و مصرف کنندگان این کالای فرهنگی وجود داشته باشد، ارائه بن کتاب برای مخاطبان در حال حاضر وجود دارد اما اندک است، باید دولت در این راستا چاره جویی داشته و بهترین فرصت برای درنظرگرفتن بودجه مناسب در پیش است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به جایگاه کتاب در جامعه و اهمیت آن بی تردید کمیسیون فرهنگی در بودجه سال آتی تلاش می‌کند یارانه و بُن خرید کتاب را به صورت ویژه مد نظر قرار دهد.

منتظری با اشاره به اهمیت نهاد کتابخانه ملی و مراکز فرهنگی، اظهار داشت: باید کتابخانه‌های عمومی را بیش از هر زمانی گسترش دهیم این مراکز عمومی روند بسیار خوبی در افزایش سرانه مطالعه دارند اما کافی نیست، همچنین همکاری مناسبی میان وزارتخانه‌های ارشاد، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم و…. با نهاد کتابخانه ملی وجود داشته باشد تا کتابخانه مدارس و دانشگاه‌ها را تقویت کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در هفته کتابخوانی از پیشکسوتان عرصه کتاب تقدیر شود، یادآور شد: در چنین هفته‌هایی که به نام نمایشگاه کتاب و یا هفته کتابخوانی نامگذاری شده‌اند، اگر از فعالان این عرصه قدردانی شود بی تردید جامعه رابطه بهتری با این کالای فرهنگی خواهد داشت.

منتظری با اشاره به اینکه کتابخانه ملی و سایر مراکز فرهنگی مختص کتاب باید تنوع کتب خود را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: سرانه مطالعه را نباید محدود به کتب درسی کنیم باید تنوع این کالای فرهنگی افزایش یابد، رسانه ملی می‌تواند همچون سایر رسانه‌ها نظیر مطبوعات بخش‌ها و برنامه‌های مختلف فرهنگی خود را برای آگاهی و سوق دادن جامعه به سمت مطالعه و آشتی مردم با این یار مهربان بیش از هر زمانی فراهم کند.

گفتنی است؛ سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

کد خبر 1734143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha