اداره کشور با قرآن نه تنها ممکن که واجب است/ لزوم سرمایه گذاری در گفتمان سازی و پذیرش مردمی

معاف با تاکید بر اینکه اداره کشور با قرآن نه تنها ممکن که واجب است گفت: قرآن، نهج البلاغه و سیره اهل بیت برای حل مشکلات جامعه راه حل دارند.جمله "خرمشهر را خدا آزاد کرد" این تفسیر قرآن است. بنابراین با قرآن می شود کشور را در همه شئون و امور اداره نمود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، دکتر «علیرضا معاف»، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه 29 آبان در ششمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی ضمن تبریک میلاد با سعادت زینب کبری (س) گفت: حکمرانی قرآنی را برای گفتمان سازی و تبدیل به گفتمان قالب در راستای مدیریت کلان کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کردیم. در این جلسه از خدمت اساتید مختلف بهره مند شدیم. این گفت و گوهای جلسات حکمرانی قرآنی، گفت و گوهای انتزاعی نیست بلکه ناظر بر حل مسایل و مشکلات کشور است.

وی با بیان اینکه قرآن ما را به راه درست و مستقیم هدایت می کند، تصریح کرد: معتقدیم امام راحل با این آیه قرآن «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‌ وَ فُرادی‌ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدِیدٍ » ( من شما را به یک سخن پند می‌دهم؛ برای خدا قیام کنید، دو نفر دو نفر و یک نفر یک نفر، پس بیاندیشید (تا ببیند) که هیچ گونه جنونی در هم سخن شما (پیامبر) نیست، او برای شما از عذاب سختی که در پیش است جز هشدار دهنده‌ای نیست.) انقلاب اسلامی را آغاز کردند. همچنین دفاع مقدس با قرآن اداره شد. جمله "خرمشهر را خدا آزاد کرد" این تفسیر قرآن است. بنابراین با قرآن می شود کشور را در همه شئون و امور اداره نمود.

معاف با اشاره به فرماندهی دکتر محسن رضایی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: دفاع مقدس تنها جنگی بود که دشمن به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود دست نیافت. سوال اینجاست که جنگ چگونه اداره شد که موفق شد. آیا ما امروز می توانیم از اسلوب و الگوی دوران دفاع مقدس برای اداره امروز جامعه الگوبرداری کنیم و مدل استخراج نماییم. در این راستا فوکو می گوید: امام خمینی انقلاب را با مردم به پیروزی رساند و با مردم هم اداره نمود. در واقع امام با تجمیع همین ظرفیت های خرد مردم کشور را در زمان جنگ اداره کردند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حکومت اسلامی در این 44 سال به اهداف خود رسید، تصریح کرد: ما امروز با شاخص های عدالت و  احیای امر قسط چقدر می توانیم بگوییم حکومت اسلامی در این چهل و اندی سال به اهداف خود رسیده است لذا بررسی مساله عدالت یکی از مباحث مهم امروز ماست. مسئله حکمرانی با حکومت کردن فرق می کند. شما حکومت می کنید فارغ از اینکه مردم چه می خواهند اما در حکمرانی باید پذیرش مردمی، همراه سازی مردمی و اجتماعی سازی مباحث وجود داشته باشد. یعنی حکم با نقش مردم و همراه شدن مردم صورت بگیرد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: آیا من شما را در چیزی الزام کنم در حالی که شما آن را قبول ندارید ضمن اینکه در حال حاضر هم یکی از چالش های جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ همین مسئله است. مثلا در مسئله حجاب ما با چنین شرایطی مواجه هستیم. سوال اینجاست که ما چقدر در گفتمان سازی و پذیرش مردمی سرمایه گذاری کردیم. لذا هدف از این نشست ها و جلسات ارتقاء کیفیت اداره است. مسئله جمهوری اسلامی این است که برخی مسایل اش حل نمی شود به تعبیر مقام معظم رهبری مسایل مزمن و انباشته که در گام دوم انقلاب هم به آن اشاره کردند. ما با مسئله هم آیندی مسایل مواجهیم مساله ای که حل نشده و مسایل قبلی اضافه می شو ند.

معاف خاطرنشان کرد: امروز نظام تدبیر کشور و تجویز کشور با همه ظرفیت کار نمی کند. 30 سیاست کلی در قانون اساسی ابلاغ شده است. سیاست های کلی فاخر در عبارت و فخیم در محتوا نوشته شده است اما چقدر این سیاست ها اعمال و اجرایی می شود نمی دانیم.

اداره کشور با قرآن نه تنها ممکن که واجب است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هفت سند بالادستی در وزارت ارشاد داریم که باید اجرایی شود، اظهار کرد: قرآن، نهج البلاغه و سیره اهل بیت برای حل مشکلات جامعه راه حل دارند. اداره کشور با قرآن نه تنها ممکن است بلکه واجب هم هست.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین قاسمیان، رییس کتابخانه و اسناد مجلس در واکنش به صحبت های دکتر محسن رضایی مبنی بر اینکه من در دوره جنگ برادر محسن هستم ولی اکنون این برادری ها حذف شده است، گفت: مشکل امروز کشور ما این است که همه برادرها تبدیل به دکتر شده اند. عقلانیت در نبرد حق و باطل سه بعدی است که در دوره دفاع مقدس از چنین الگوی عقلانیتی پیروی کردیم اما امروز این الگوی خاص عقلانیت دفاع مقدس کنار گذاشته شده و می‌خواهیم کشور را به خوبی هم اداره کنیم که امکان‌پذیر نیست.          

وی در ادامه تصریح کرد: واقعا اگر امروز ما به همان شاخص هایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس برگردیم و کشور را بر اساس آن قواعد الگو و مدل اداره کنیم، مسایل و مشکلات زیادی در جامعه ما حل خواهد شد.

بنا بر این گزارش، همچنین، محمد مهدی عزیززاده،  قائم مقام معاونت قرآن و عترت در ششمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانی قرآنی با اشاره به اهمیت همراهی دولت با مردم گفت: شرط موفقیت در سیره ائمه (ع) همراهی مردم و حاکمیت بود. خود پیامبر اسلام (ص) هزینه های زیادی برای همراهی خود با مردم کردند. حال سوال ما از شما این است که مشکل همراه کردن در لایه های پذیرشی مردم است یا در لایه های اجرایی آن. لطفا پاسخ لازم را در این زمینه بفرمایید.

کد خبر 1734616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha