طوفان الاقصی نماد اعتماد انسان‌ها به وعده‌های الهی در قرآن بود

امام جمعه شهرستان خوی گفت: عملیات طوفان الاقصی سرفصل اصلی مدرسه غزه در این مقطع زمانی تا آینده است و طوفان الاقصی نماد اعتماد انسان‌هایی مومن و مجاهد به وعده‌های الهی در قرآن بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام و المسلمین حجت قاسم خانی، امام جمعه شهرستان خوی، در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان گفت: بندگان خدا خودم و شما را به رعایت تقوا و دوری از گناهان و التزام به واجبات سفارش می کنم و  در آستانه ایام فاطمیه قرار داریم و خطبه فاطمۀ زهرا (س) این‌قدر پرمغز است که مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است و  فاطمه‌ زهرا (س) با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانی صحبت کرده است.

وی افزود: این خطبه عرشی، دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است و به بیان آیت‌الله جوادی آملی؛ شایسته است خطبه نورانی فدک در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها واحد درسی قرار بگیرد تا روی آن کار و تحقیق صورت بگیرد و نخبگان در این زمینه آرا و نظرات خود را ارائه کنند و این خطبه از با برکت‌ترین و ذخیره‌مندترین معارف دینی ما است.

امام جمعه شهرستان خوی ادامه داد: حضرت فاطمه (س)، فقط أم‌أبیها و أم‌الأئمة نیستند، ایشان أم‌القرآن هم هستند و در یک کلام أم‌الاسلام‌اند و یکی از ابعاد قابل توجه خطبه نورانی فدکیه این است که به بیش از بیست آیه قرآنی در این خطبه استناد شده و این ‌نشان می دهد که حضرت زهرا (س) چقدر نسبت به تفسیر، و استفاده از آیات قرآن اهتمام داشته‌اند.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت:  توصیه قرآن محبت به فاطمه زهرا (س) بود و حق زهرا (س) را رعایت نکردند زهرای مرضیه‌ای که رسول خدا خم می شد، دستش را می بوسید و هنگام ورود او به احترامش می ایستاد و می فرمود؛ اگر می خواهید به مقام رضوان برسید، یک راهش فاطمه زهرا (س) است.

امام جمعه شهرستان خوی ضمن تبریک هفته بسیج گفت: در فرهنگ قرآن کریم، آیه 54 سوره مبارکه مائده را می‌توان به لحاظی آیه شجره طیبه بسیج دانست و در این آیه، خداوند متعال، ضمن تهدید جمعی از همراهان پیامبر اسلام که در باورهای دینی و دفاع از ارزشهای اسلامی استوار نیستند، با صراحت پیش‌بینی می‌فرماید در آینده تاریخ، گروهی به یاری اسلام خواهند شتافت که خداوند متعال، آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست می‌دارند. آنان با اهل ایمان، فروتن و مهربان‌اند و در برابر دشمنانِ ارزش‌های دینی، سرفراز و قاطع، در راه اقامه ارزش‌های الهی با دشمنان پیکار می‌کنند و از سرزنش ملامتگران پروایی ندارند.

غزه امروز فقط آوردگاه مبارزه و جهاد نظامی نیست

حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانی ادامه داد: این روزها غزه فقط یک باریکه ۳۶۵ کیلومتر مربعی نیست، یک مدرسه و دانشگاه بزرگ و گسترده به پهنای همه جهان است و مدرسه‌ای که ساکنان آن از کوچک تا بزرگ درس انسانیت و صبر و شُکر و مقاومت در برابر ظلم را می‌دهند و درحال رقم زدن یک اتفاق بزرگ تمدنی هستند.

وی افزود: غزه امروز فقط آوردگاه مبارزه و جهاد نظامی نیست، پرورشگاه انسان‌های بزرگ و تاریخ‌ساز و خاستگاه تحولات بی‌نظیر در تاریخ زندگی انسان بوده و نکته مهم این که؛ درس‌های غزه قبل از آن که امنیتی و نظامی و سیاسی باشد، فرهنگی و معرفتی و طوفان الاقصی حامل آموزه‌های عمیق فرهنگی و تمدنی است.

امام جمعه شهرستان خوی ادامه داد:  عملیات طوفان الاقصی سرفصل اصلی مدرسه غزه در این مقطع زمانی تا آینده است. طوفان الاقصی نماد اعتماد انسان‌هایی مومن و مجاهد به وعده‌های الهی در قرآن بود، در طوفان الاقصی تجلی این آیات را بالعیان مشاهده کردیم و بعد از اعتماد به وعده‌های الهی، اتحاد و وحدت، هم‌افزایی، حمایت و پشتیبانی بدون توقع و ایثارگرانه، از جمله جلوه و درس‌های ماندگار این روزهاست و آنچه از اتحاد گروه‌های مقاومت در داخل فلسطین و حمایت بدون توقع حزب‌الله و انصارالله و حشدالشعبی در این ایام به چشم می‌آید حکایتی شیرین از معجزه وحدت است که باید تقویت شود.

حجت الاسلام قاسم خانی افزود: درس تدبیر، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری؛ آنچه که از مقدمات و متن و ادامه عملیات طوفان الاقصی و پس از آن در مواجهه هوشمندانه وحکیمانه مقاومت با واکنشهای عجولانه و وحشیانه صهیونیستها و حامیان غربی آنان به‌دست می‌آید، حکایت از طراحی هوشمندانه، همه‌جانبه و دوراندیشانه همراه با پرهیز از شتابزدگی در مقابله، با صبر راهبردی و واکنش متناسب با هر دوره برای یک جهاد درازمدت است و درس اتکاء به حمایت مردم- واقعیت این است که گروههای مقاومت پس از نیم قرن اعتماد مردم آواره فلسطین به گروه‌های ملی و ناسیونالیستی، طی دو دهه گذشته راه نجات را در گفتمان مقاومت یافته و به این گروهها مانند حماس و جهاد اسلامی، اعتماد کرده‌اند. این روزهای غزه و در کوران بمباران‌ها و آتش‌بازی‌های جنایتکارانه صهیونیستها، آنچه از کوچک و بزرگ و زن و مرد غزه‌ای دیده می‌شود، چیزی جز ذکر و شکر نیست و مواجهه مردم غزه با این مصائب سنگین که دائما بر سر ایشان آوار می‌شود؛ لسان ذکر و زبان شکر بوده و حتی یک صحنه از ناسپاسی و اعتراض از زبان مردم غزه دیده نشده است. این روحیه‌ی بالا تاثیر عمیق، در سطح گسترده در بین مردم جهان و غیرمسلمین تأثیر عمیقی گذارده و توجه بسیاری از ایشان را به قرآن و اسلام جلب کرده است.

بزرگترین عامل استیصال دشمن در برابر مقاومت، تاب‌آوری بی‌نظیر مردم غزه است

وی افزود: بدون تردید بزرگترین عامل استیصال دشمن در برابر مقاومت، تاب‌آوری بی‌نظیر مردم غزه در همه سطوح و صنوف است. صاحب‌نظران، تاب‌آوری را به انواع مختلفی تقسیم کرده‌اند، آنچه از تاب‌آوری مردم غزه مشاهده می‌کنیم یک «تاب‌آوری ترکیبی» در برابر محاصره و فشار ترکیبی دشمن است ومردم غزه اکنون در برابر بمباران و موشک‌باران هوایی، دریایی و زمینی در بدترین و بیرحمانه‌ترین شکل تاب آورده‌اند. ایشان در برابر کم‌آبی و تشنگی، گرسنگی، آوارگی و بی‌خانمانی در سرمای هوا و بارندگی، کمبود دارو و از همه مهم‌تر داغ سنگین فقدان و شهادت عزیزانشان و جراحت و دردهای بی‌پایان مجروحانشان تحمل کرده و صبورانه و مومنانه تاب آورده‌اند.

این مسئول ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی، طوفان در ادراک‌های آلوده به ویروس تفرعن صهیونیستها و شناخت‌های معیوب و محاسبات غلط وذهنیتهای زنگ‌زده حامیان و مرعوبان آنها را در فلسطین اشغالی و منطقه و جهان به‌وجود آورد. تئوریها و چارچوب‌ها و به قول معروف دکترین مختلف در ایجاد و دوام رژیم غاصب را درهم ریخت و نظریات رایج علوم سیاسی و دانشگاه‌های نظامی و امنیتی جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است، طوفان الاقصی در یک نیم روز هم زمان ساختارهای سیاسی و نظامی و اقتصادی و امنیتی دشمن را که محصول دهها سال کار علمی و فنی و صرف میلیاردها دلار هزینه بود در هم ریخت و شکست غیر قابل ترمیم را به صهیونیستها وارد کرد و به دیرباورانی که زوال اسرائیل را ناممکن می‌دانستند نشان داد که این زوال نه تنها ممکن که قریب و نزدیک است.

امام جمعه شهرستان خوی گفت: مدرسه غزه در دوران کنونی و پس از طوفان الاقصی، کلاسهایی از راهبردها و راهکنش‌های نو و خلاقانه از ذهنهای نورانی جوانان مومن فلسطینی و مقاومت منطقه را پیش روی جهانیان قرار داد و نشان داد که می‌شود و  می‌توانیم در این عرصه هم کارآمد است، همانگونه که جهان بدون صهیونیسم شدنی است جهان بدون آمریکای ابرقدرت و سلطه‌گر شدنی است. نشان داد که چقدر این تعبیر سیدمقاومت دقیق است که «والله! لانه صهیونیستها اوهن من بیت العنکبوت» و طوفان الاقصی و دوران پس از آن در مدرسه غزه، نشان داد می‌توان با تلاش هوشمندانه روایت اول را از دست دشمن گرفت و او را در جنگ روایت‌ها شکست داد. طوفان الاقصی نمایشگاه شکست دشمن در جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها نیز هست.

وی افزود:  طوفان الاقصی به جهانیان نشان داد وقتی پای ایمان و عزم و اراده و وحدت به میدان باز شود، فناوری‌های پیش رفته، تکنولوژی‌های بی‌نظیر و ابزارهای مدرن و نیروهای تا دندان مسلح رنگ خواهند باخت و به زانو در خواهند آمد و  غزه عزیز و مقتدر و مظلوم نشان داد، با تکیه بر خدا و ایمان و مردم ناشدنی‌ها شدنی می‌شود. اهداف دست‌نایافتنی، دست‌یافتنی می‌شود. اگر روزی سخن از امکان نابودی رژیم صهیونیستی بود امروز سخن از امکان تعجیل در نابودی صهیونیستها است. امروز همه زوال رژیم صهیونیستی را باور کرده‌اند، سخن بر سر زمان نزدیک یا نزدیک‌تر است.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت:  علاوه بر درس‌ها و آموزه‌های مدرسه غزه، با نگاه عبرت هم باید بدان نگریست. عبرت‌آموزی برای کسانی که دل به وعده‌های غیرخدا خوش کرده و راه نجات را در اعتماد به غیر خدا می‌دانند و دل به وعده دشمن بسته یا از تهدید او در هراسند.

کد خبر 1735306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha