امام جمعه ماهدشت:

محتوای قرآن‌محور خطبه فدکیه درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است

خروجی منبرها و خطبه ها ایجاد عشق و علاقه به قرآن و آشنایی با معارف قرآن است
محتوای قرآن‌محور خطبه فدکیه درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است

حجت الاسلام رادمرد گفت: محتوای قرآن‌محور خطبه فدکیه حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها، یک درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است. این درس بزرگ عبارت است از این‌که باید منبرها و خطبه‌های قرآنی برویم. باید خروجی منبرها و خطبه‌های ما، ایجاد عشق و علاقه به قرآن(اولا) و آشنایی با معارف قرآن(ثانیا) در بین آحاد جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، حجت الاسلام علی رادمرد در خطبه های نماز عبادی سیاسی ظهر جمه 3 آذرماه سال جاری با توصیه خود و دیگران به رعایت تقوای الهی گفت: ششم آذرماه سالروز شهادت صدیقه اطهر حضرت زهرا سلام الله علیها است که ایام فاطمیه نامگذاری شده است و این ایام را تسلیت عرض می کنم.

خطیب و امام جمعه ماهدشت افزود:  در خصوص فاطمیه چند نکته ای را عرض کنم نکته اول پیرامون عظمت خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، امام خامنه‌ای: «خطبه فاطمۀ زهرا (س) این‌قدر پرمغز است که مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است. فاطمه‌ی زهرا (س) با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانی صحبت کرده است.» این خطبه عرشی، دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. به بیان آیت‌الله جوادی آملی: شایسته است خطبه نورانی فدک در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها واحد درسی قرار بگیرد تا روی آن کار و تحقیق صورت بگیرد و نخبگان در این زمینه آرا و نظرات خود را ارائه کنند.

وی در توضیح بیشتر توضیح داد: این خطبه یک بخش علمی عمیق دارد که آن چند سطر اوّل است؛ بعد معارف توحیدی را تشریح و اوصاف الهی را تبیین می‌کنند، بعد وحی و نبوت، عظمت و ره‌آورد قرآن کریم را بازگو می‌کنند؛ بعد نتیجه انقلاب اسلامی که به‌وسیله پدر بزرگوارش(سلام الله علیه و علی أهل بیته) صورت پذیرفت را شرح می‌دهد؛ بعد جریان فدک را مطرح می‌کنند و با این کار هم خلیفه وقت را استیضاح می‌کنند و هم از مردم مهاجر و انصار گِله می‌کنند. این خطبه از با برکت‌ترین و ذخیره‌مندترین معارف دینی ماست.

خطیب نمازجمعه ماهدشت می افزاید: یکی از دانشمندان اهل سنت که شیعه شد، دکتر عبدالمنعم حسن از کشور سودان است. وی علت شیعه شدنش را به آموزه‌های خطبه فدکیه حضرت زهرا (علیه السلام) نسبت داده است. در مقدمه کتابش با عنوان «بِنُورِ فَاطِمَةَ اِهْتَدَیتُ» می‌نویسد: زمانی که هنوز شیعه نبودم، روزی در جلسه‌ای خطیبی خطبه فدکیه می‌خواند و من نیز گوش می‌کردم. عبارات آن انگار مثل تیر بر قلب و دلم می‌نشست. هرچه فکر کردم، دیدم این خطبه با این زیبایی و فصاحت از یک آدم عادی نمی‌تواند صادر شده باشد، ولو این که او دانشمند فرهیخته باشد. این خطبه زخم دلم را مرحم گذاشت، جراحات روحی مرا التیام بخشید. پس از آن تحقیق کردم و کم‌کم با معارف شیعه آشنا شدم.

وی ادامه می دهد: محتوای قرآن‌محور خطبه فدکیه حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها، یک درس بزرگ برای شیوه تبلیغ دین است. این درس بزرگ عبارت است از این‌که باید منبرها و خطبه‌های قرآنی برویم. باید خروجی منبرها و خطبه‌های ما، ایجاد عشق و علاقه به قرآن(اولا) و آشنایی با معارف قرآن(ثانیا) در بین آحاد جامعه باشد. سخنرانی ما باید مردم را تشنه ارتباط با قرآن و تدبر در قرآن نماید. به بیان امام صادق (علیه السلام): »(ینْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یمُوتَ حَتَّی یتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یکُونَ فِی تَعْلِیمِهِ)«سزاوار نیست مؤمنی بمیرد مگر این‌که یا قرآن را یاد گرفته باشد یا در حال یادگیری باشد ، حضور قرائت قرآن سبب ازدیاد ایمان جامعه می‌گردد.

خطیب نمازجمعه ماهدشت می افزاید: خداوند در سورۀ انفال می‌فرماید: «وَ إِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا»(انفال: 2). نکته دوم پیرامون حرکت تبیینی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است ، بعد جریان رحلت پیغمبر خاتم (ص) ، وظیفه ما به عنوان محبین او و رهروان مکتب او چیست ؟ برپایی عزاداری است ، خب خوبست کسی هم اشکالی ندارد و اساسا مراسم گرفتن یکی از شعائر دینی ماست لکن رفتار خود حضرت چه بوده ، همان بزرگواری که ما برای مصائب او عزاداری می کنیم ، رفتار و اقدام او رفتار و اقدام تبیینی است ، اینکه در تاریخ نقل است که 40 شبانه روز در خانه انصار و مهاجرین را می زند و موضوع غدیر و فراموشی آن را یادآور می شدند و بازخواست می کردند که چرا فرموش شده و اقدامی نمی کنید؟ ببینید خود حضرت که ما فقط به مصائیب و سختی های او توجه می کنیم و عزاداری می کنیم ، خودش توجه نداشت و به دفاع از امام و ولی پرداخت و خودش را فدای ولی الله کرد ، ما اگر بخواهیم مطابق سیره حرکت کنیم ، آن مجلسی و مراسم و عزاداری ارزش بیشتری دارد که علاوه بر عزاداری ، مسئله تبیین موضوعات را هم داشته باشد ، تحلیل مباحث را داشته باشد ، چرا جامعه آنگونه شد که در مقابل همه ی شواهدی که همه دیدید ، سکوت کردند و دم نزدند ؟ و سایر سوالات فلذا درخواست ما اینست با محوریت یک شخص مورد اطمینان و بصیر ، حلقه های تحلیلی را در مساجد ، هیئات مذهبی و مدارس راه بیندازید ، مبلغین عزیز از فرصت محافل فاطمی استفاده کنند و موضوعات که مرتبط با معارف خطبه فدکیه را بررسی و تحلیل کنند.

امام جمعه ماهدشت در پایان خاطرنشان کرد: نکته سوم در خصوص مراسمات فاطمیه اول و دوم براساس آنچه دعب و روش بزرگان شیعه بوده و اخیرا هم حضرت آقا در محافلی که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برگزار می کنند ، همین مسئله را رعایت می کنند.

کد خبر 1735320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha