طعم تلخ کارتر را اوباما در مصر چشید

انقلاب مردمی مصر از جنس انقلاب جمهوری اسلامی ایران، تجربه تلخ جیمی کارتر را در از دست دادن ایران در سال 1979 میلادی این بار برای باراک اوباما رییس جمهوری دموکرات آمریکا تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اگر این روزها نسبت به گذشته باراک اوباما را کمتر در رسانه ها می بینیم جای تعجبی ندارد.
از دست دادن یکی از مقرهای جاسوسی و دیده بانی منطقه در خاورمیانه برابر با شکست بزرگی برای کاخ سفید محسوب می شود که رییس جمهور مدعی تغییر را پشت درهای بسته و در کنار سیاستمداران دولتش گوشه نشین کرده است.
نابودی دولت مصر به دست انقلابی مردمی خاطره تلخ دوران جیمی کارتر را برای اوباما تداعی می کند، ان زمان که انقلاب مردمی ایران یکباره تمام قدرت آمریکا در منطقه را تضعیف کرد و کشور ایران را برای همیشه از چنگال استعمارگر آمریکا ربود.
همسایگی رژیم صهیونیستی با مصر مصیبت دیگری را برای آمریکا رقم می زند و ازدست دادن یکباره دو متحد دیرینه این کشور نه تنها جای جبران برای کاخ سفید باقی نمی گذارد بلکه سقوط یکباره رییس جمهوری فعلی آمریکا را که به زحمت موقعیت خود را حفظ کرده است،سبب می شود.
گرچه رژیم صهیونیستی به طور علنی اعتراضی به آمریکا وارد نمی کند، اما ترس و واهمه سیاستمداران این رژیم را از پس سخنان آنها به خوبی می توان دریافت کرد.
بنیامین علی الییزر، نمایده صهیونیستی در این باره اعتراف کرد: آمریکا هنوز متوجه نشده است که در چه باتلاق بزرگی در خاورمیانه گرفتار شده است و با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین یا حتی راه یافتن آنها به مجلس مصر ما دیگر امنیتی در منطقه نخواهیم داشت.
با گذری بر تجربه تلخ کارتر،اوباما تلاش می کند همچون کارتر که محمد علی شاه را به سرکوبی مردم قبل از سقوط حکومت پادشاهی اش دعوت می کرد، حسنی مبارک را به انجام کاری برای حفظ قدرتش فرا خواند فارق از اینکه سرعت پیشرفت انقلاب مردم مصر زمان را از کاخ سفید گرفته است و واشنگتن خود را دهها قدم عقب تر از مردم مصر می بیند.
آولف بن، تحلیلگر یهودی منطقه در روزنامه هاآرتص گفت: نام جیمی کارتر و باراک اوباما به عنوان سیاستمدارانی که در دوران خود بزرگترین متحدینشان را در خاورمیانه به واسطه انقلاب های اسلامی ازدست داده اند در تاریخ آمریکا جاودانه می شود.
بنیامین نتانیاهو که در این دوران و با به قدرت رسیدن حزب الله در لبنان و انقلاب مصر مرزهای شمال و جنوب این رژیم را در خطر مطلق می بیند ادعا کرد: با سقوط مبارک و گسترش دموکراسی و آزادی در مصر دیگر روی صلح را نخواهیم دید.
مبارک از سی سال گذشته با بستن پیمان اتحاد با رژیم صهیونیستی و فراهم کردن موقعیت هایی چون استقرار ارتش صهیونیستی در مرزهای مشترک و بستن نوار غزه یکی از بهترین فرصت های تجاوز گری رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می شود.
کاخ سفید با رها کردن مبارک اعتبار خود را نزد رژیم صهیونیستی از دست می دهد و ایتان گیلبوآ، کارشناس دانشگاه بارلان آمریکا اظهار کرد: آمریکا با دست به کمر زدن و تعلل موجب تسریع سقوط مبارک و بدبینی رژیم صهیونیستی نسبت به خود می شود و رژیم صهیونیستی باور می کند که روزی کاخ سفید در بدترین شرایط او را هم ترک می کند.

 

کد خبر 17361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha