دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در قزوین با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی  و هنری، تجلیل از مفاخر و شهدای قزوین و معرفی برگزیدگان  آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی شامگاه چهارشنبه ۸ آذر ماه با حضور چهره های فرهنگی و هنری و مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دانشگاه بین المللی قزوین برگزار شد.

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
این مراسم با پیام عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و صنایع و دستی و گردشگری آغاز شد .

در این مراسم علی دارابی ، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، دکتر علی اکبر صالحی، علایی، استاندار قزوین، دکتر باقر ساروخانی،  حجت الاسلام ابوترابی فرد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت از جمله اسماعیل خلج، امیر شهاب رضویان، شهرام گیل ابادی، حسین کیانی و... حضور داشتند.

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

"عزت الله ضرغامی" ، وزیر میراث فرهنگی و صنایع و دستی و گردشگری در پیامی جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی را بستر مناسبی برای ارتقای گفتمان میراث فرهنگی و افزایش سواد میراثی جامعه خواند و گفت: باید در این جشنواره علاوه بر بعد سخت‌افزاری حفاظت، به بعد نرم‌افزاری آن پرداخته شود و در راستای همگانی‌سازی حفاظت از میراث فرهنگی، مردم بیش از پیش در امر حکمرانی دیده شوند.                                          

عزت الله ضرغامی اظهار کرد: اگر به دنبال معرفی صحیح و واقعی ایران در جامعه جهانی باشیم، هیچ چیز به اندازه آثار تاریخی و فرهنگی که دلالت بر فرهنگ و تمدن ایران می‌کند، نمی‌تواند معرف خوبی برای این سرزمین باشد و می‌بایست ایران را با فرهنگ غنی و اسلامی‌اش، آن چنان که هست شناخته و شأن ایران به جا آورده شود که این مهم با ارائه پژوهش‌های حاصل از این تداوم تمدنی و موضوع میراث فرهنگی حاصل خواهد شد.

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

در ادامه این مراسم "علیرصا تابش"، دبیر دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت:  گشایش و افتتاح، در آداب و رسوم مناطق مختلف و حتی تمدنهای گوناگون، معانی  مختص به خود را دارد، در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، هر افتتاح و آغازی، با تکیه بر الطاف الهی و امید به همراهی و مرافقت او، انجام می‏ شود. امروز نیز که در کنار هم جمع‏ شده‏ ایم تا به شکلی آیین دومین دوره از جشنواره ملی چند‏رسانه‏ای میراث فرهنگی را آغاز کنیم، نخستین سخن بدون تردید، شکرگذاری از فراهم آمدن این توفیق، و نیز استمداد از الطاف و فیض الهی برای انجام موفقیت آمیز و بی‏کم و کاست این دوره از جشنواره است.

وی افزود: به عنوان دبیر این دوره جشنواره، که وظیفه‏  ساماندهی و هدایت فرآیندهای این جشنواره را بر عهده داشته‏ ام، لازم می‏ دانم باز با تکیه بر آداب و سنتهای فرهنگی کشورمان، ضمن تشکر از همراهی و همفکری اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره ، چند کلمه‏ای در باب جشنواره‏ای که آن را آغاز می‏ کنیم و ابعاد و مختصات این چند روز را که میهمان این جشنواره، هستیم ارائه دهم.

‌وی افزود: این دوره از جشنواره، با شعار "میراث در آینه"، بر آن بوده است تا فراتر از دغدغه‏ های روزانه، بتواند تصویری از ظرفیت های بی‏کران آنچه در پی سالها زیست فرهنگی یک تمدن شکل گرفته و به دست ما رسیده است را پیش روی فرهیختگان، نخبگان، و عموم جامعه قرار دهد، فلسفه‏ وجودی جشنواره‏ ما، یادآوری این ضرورت و ظرفیت به عموم فعالان حوزه‏ی تولید محتوا، در رشته‏ های گوناگون هنری و رسانه‏ ای است.

دبیر دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی تاکید کرد: ما در مجاورت اقیانوسی از ظرفیت های بارور نشده‏ میراث فرهنگی کشورمان زیست می‏ کنیم که الهام گرفتن از آنها، می تواند برگ برنده‏ای، برای رقابت با بزرگان دنیای رسانه، و نیز گام مثبتی برای تبیین وجوه کمتر شناخته‏ شده‏  تمدن ایرانی اسلامی در فضای افکار عمومی باشد.برای تحقق این امر، راه چاره، فراخوان عمومی برای دریافت بهترین آثار از هنرمندان، تولیدکنندگان محتوا و کارآفرینان و فناوران بود .

علی رضا تابش با اشاره به ثبت بیش از 2000 اثر در دبیرخانه‏ دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:  این تعداد اثر نشانگر زندگی و پویایی قابل توجهی در بطن جامعه، علی‏رغم تمامی دغدغه‏ ها  است؛ در قدم بعدی، و با تقسیم آثار به رشته‏ های هشت گانه، از گروه‏های داوری کمک گرفتیم، تا بتوانیم بهترین ها را در میان آثار رسیده انتخاب کرده و با قدردانی از آنها راه و رسم زنده نگاه داشتن میراث فرهنگی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به طراحی تندیس دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی توسط ابراهیم حقیقی خاطر نشان کرد:  طراحی تندیس یادبود این جشنواره خود اثری هنری، و شایسته تقدیر است که به همراه جوایز نقدی و غیر نقدی  به بیش از 80 اثر برگزیده اهدا خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  با  اشاره به برپایی کارگاه های آموزشی این جشنواره اظهار کرد: کارگاه های آموزشی این جشنواره   از صبح امروز با حضور اساتید و بزرگان حوزه‏ های مختلف دخیل در بحث میراث فرهنگی آغاز شد.

وی افزود:  دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی ۱۴۰ اثر این جشنواره با اجازه صاخبان اثار در پلتفرم ها و سامانه‏ های ویدیویی به  صورت زنده در سراسر جهان نمایش داده می شود.


علیرصا تابش با اشاره به پویش " میراث بانات کوچک همزمان با برپایی دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:  پویشی اختصاصی برای نسل نوپای کودک و نوجوان را  در این جشنواره آغاز کردیم تا کنشگری و حساسیت در قبال حفظ و حراست از میراث فرهنگی از سالهای ابتدایی زندگی در نسل نو نهادینه شود.

وی یاد آور شد: امیدوارم در سه روز برپایی دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در شهر کهن و ریشه‏ دار قزوین، میزبان خوبی برای میهمانان جشنواره باشیم و ظرفیتهای بی‏ بدیل این شهر را در قالب تورهای گردشگری، آنطور که شایسته است به انها  معرفی کنیم، و نیز امیدواریم میهمان خوبی برای شهروندان قزوینی باشیم که با نمایش فیلمها و آثار حاضر در جشنواره، اجرای نمایشهای برگزیده و ایجاد حال و هوایی متفاوت، خاطره‏ای خوب در ذهن این شهروندان به جای بگذاریم.

در ادامه این مراسم " علیرضا خزائلی" ، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قزوین  با اشاره به اهمیت برگزاری دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: هنر سقف وسیعی است که انسان مجاهد ایرانی می تواند با روایت های مناسب و مبتنی بر اندیشه به بیان ویژگی های میراث تمدنی خود بپردازد؛ جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  در راستای تحقق این هدف گام برمی دارد.
وی خاطر نشان کرد: دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گام تازه ای در معرفی میراث فرهنگی کشور است؛ اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قزوین کوشید در کنار دبیرخانه این رویداد برگ زرینی را در سپهر میراث فرهنگی این سرزمین رقم بزند و توانست با استفاده از ظرفیت های گردشگری و هنری خود میزبان شایسته ای برای هنرمندان و شرکت کنندگان در این رویداد باشد .
  اجراهای آیینی، نمایشی  و پهلوانی  از جلوه های ویژه  مراسم افتتاحیه دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  بود .

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
 
در ادامه مراسم  از مرشد "حسین حاج ولیان "یکی از مرشدان پیشکسوت قزوینی   تقدیر شد. 

سپس از خانواده شهدای قزوین شهید حسین لشکری،  شهید  رضا حسن پور تقدیر به عمل آمد .

در این مراسم "علی دارابی" ، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با تقدیر از  برگزار کنندگان دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی گفت:  این هنرنمایی ها در مراسم افتتاحیه حاصل کار جمعی  است و برگزاری این رویداد همکاری دستگاه های مختلف مثل صداو سیما، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و...  است .

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فلسفه برگزاری جشنواره ها اظهار کرد:  براستی جشنواره برای چه برگزار می شود؟ جشنواره تولید نشاط می کند و نشاط نیاز مبرم جامعه است؛ در واقع جشنواره محلی برای  تقدیر از مفاخر و مشاهیر و جمعی از نامداران حوزه میراث فرهنگی استان قزوین است. بزرگان بنامی چون باقر ساروخانی، علی اکبر صالحی، خاندان ابوترابی و استاد بهاالدین خرمشاهی  از ان جمله اند.
در ادامه این مراسم از مفاخر استان قزوین  علی دکبر صالحی، دکتر باقر ساروخانی و حجت الاسلام  ابوترابی فرد تقدیر شد .

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

"علی اکبر صالحی " در هنگام  دریافت لوح  تقدیر دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در سخنانی با تقدیر از برگزاری این رویداد گفت: چند شکر بدهکاریم؛ یکی اینکه ما مسلمان هستیم و  این شکر زاید الوصفی است با مسلمان بود است که فلسفه زندگی را می دانیم،  دیگری اینکه افتخار می کنیم ایرانی هستیم  و ایرانی بودن جای افتخار دارند،  در چند ایستگاه زمانی نیاکان شما ایرانیان را به گونه ای نشان دادند که بزرگترین امپراتوری دنیا را تشکیل دادند، در  واقعحکمرانی مدنی را ایرانیان بنا نهادند، همچنین ایرانیان اسلام را انتشار دادند و   اسلام خود را مرهون اقدامات نیکان شما می داند وشکرگزاری سوم برای انقلاب اسلامی است و  برکات ان است.

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
در پایان مراسم برکزیدگان بخش های مختلف دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی تقدیر شدند.

دومین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی  از ۸ تا ۱۰ آذر ماه در شهر قزوین در حال برگزاری است.

کد خبر 1736315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha