آغازی بر بازشناسی میراث تمدنی

جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی می تواند در گام آغازین افکار عمومی جامعه را نسبت به مقوله میراث‌فرهنگی حساس تر کند و از طرفی جامعه را به حفاظت و پاسداشت میراث تمدنی خود آگاهتر کند و به برنامه ریزان کلان کشور یادآوری کند که بازشناسی و شناسایی میراث فرهنگی برای نسل نوجوان و جوان امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی از ۸ آذر ماه در قزوین در حال برگزاری است. این جشنواره با حضور ۲ هزار اثر در هشت بخش  رادیو و  تلویزیون، سینما، هنرهای رایانه‌ای ترکیبی، هنرهای نمایشی، کتاب و تولیدات مکتوب برگزار شد و با استقبال گسترده  مردم قزوین در بخش های نمایشی و سینمایی مواجه شد.

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

در بخش نمایشی که آثار آن در کاروانسرای سعد السلطنه به اجرا در آمد، نمایش‌های آیینی و میدانی در قالب تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی،قوالی، منقبت‌خوانی، مولودی‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی، آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، نمایش‌های خیابانی و نمایش‌های عروسکی اجرا شد و این بخش با استقبال خوبی از سوی علاقمندان هنرهای نمایشی مواجه شد،  همچنین در این بخش نمایش های  «یوسف و زلیخا»، «نگار»، «بازگشت به الموت»، «نقل امیرالمومنین»، «نقل نبرد رستم و اشکبوس»،« غیرت ایرانی (رزم گرد افرید و سهراب)»، «لحاف ننه سرما»، «مشت و لگد احترام آمیز» ، «نبرد رستم با دیو سپید»،  «مجلس نامه امیر کبیر»، «تازیانه بهرام» و «نقل موسیقیایی» در دو نوبت صبح و عصر به اجرا در آمدند .

یکی از نکات قابل توجه در بخش نقالی و شاهنامه خوانی حضور هنرمندان نسل های مختلف  در کنار یکدیگر بود و آنچه در این بخش بیشتر به چشم می آمد هنرمندان خردسال و نوجوان دختر شاهنامه خوان بود؛ چرا که  در باور عمومی بیشتر این هنر را مردانه می نامند.

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

 مهم ترین اهداف جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراث‌فرهنگی و افزایش سواد میراث فرهنگی جامعه، تقویت مشارکت جامعه در راستای حفاظت و پاسداشت میراث فرهنگی تاریخی و ذخایر ارزشمند میراث طبیعی، ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان، جذب ایده‌های نو، شناسایی استعدادهای خلاق و نوجو، گسترش و عمومیت‌بخشی بهره‌مندی از میراث ‌فرهنگی‌-تاریخی و ظرفیت‌های بی‌بدیل میراث طبیعی در جامعه است و در راستای همین اهداف به کشف و معرفی آثار برتر هنرمندان به عنوان میراث‌داران و میراث‌بانان سرزمینی در بخش های چندرسانه‌ای در حوزه‌های ملموس فرهنگی، تاریخی و طبیعی و میراث ناملموس ایران می پردازد .

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر


شاید در نگاه اول به میان مردم آوردن مقوله میراث تمدنی و پرداختن به آن کمی غریب و دور از ذهن برسد و این پرسش را ایجاد کند که چه ضرورتی دارد در شرایط کنونی توجه جامعه را به میراث ملموس و ناملموس ایرانی جلب کنند؟ در پاسخ باید گفت ایران به لحاظ میراث تمدنی جزو چهار کشور اول دنیا است و اگر به این موضوع در برنامه ریزی های کلان توجه اساسی شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور نیز حل خواهد شد و ما  تنها به نفت متکی نخواهیم بود، میراث فرهنگی غنی ایران نیازمند راهبرد اساسی مدیریت شناختی است و این مستلزم آگاه سازی برنامه ریزان کلان کشور در برنامه های بلند مدت است، حفظ، پاسداشت و بازشناسی این میراث غنی و سپردن آن به نسل اینده در گرو تصمیم گیری های مدیران میراثی است. 

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

«حسین. ب»،  هنرمند شرکت کننده در بخش هنرهای رایانه‌ای ترکیبی درباره اهمیت برگزاری جشنواره میراث فرهنگی و توجه دادن مردم به میراث تمدنی ایران به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: نفس برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بسیار خوب است و با تداوم و صیقل یافتن بخش های مختلف این رویداد، بی شک شاهد یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری و میراثی کشور خواهیم بود، این جشنواره با توجه به اینکه قابلیت و ظرفیت بالایی در همراه کردن مردم دارد می تواند به راحتی به بطن زندگی مردم راه یابد و به نظر من به پاسداشت و نگهداری میراث فرهنگی سرزمین مان  کمک خواهد کرد و حتی توانایی این را دارد که با کشف میراث ملموس و ناملموس فرهنگی به گنجینه عظیم میراث فرهنگی ایران بیافزاید . 

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

«مریم. آ»، شاعر و نویسنده به عنوان مخاطب این روید درباره اهمیت توجه دادن مردم به میراث فرهنگی و تمدنی ایران به شبستان می گوید: با برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی در فضاهای عمومی و گذرگاه های فرهنگی زمینه ای فراهم‌می شود تا مردم با این موضوع روبرو شوند که میراث فرهنگی تنها شامل ابنیه های تاریخی نمی شود، بلکه هنرمندان و آثارشان نیز جز میراث فرهنگی محسوب می شود؛ اگر با نگاهی دقیق به جامعه بنگریم به افراد ناشناخته و به ظاهر عامی روبرو می شویم که به صورت خودآموز تلاش کرده اند با خلق آثاری ارزشمند که فرهنگ و تمدن یک سرزمین را حفظ کنند و به نسل های بعدی برسانند نیز جزو میراث فرهنگی بشمار می روند. ایران سرزمین پهناوری است که در هر خانه و هر کوچه هنرمندانی زندگی می کنند که آثارشان به نوعی وامدار فرهنگ و تمدن ایرانی است و این فرهنگ‌و تمدن را با اثارشان به نسل های بعدی منتقل کردند.

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

«علی. م»، یکی از اجرا کنندگان در بخش نمایش آیینی درباره اهمیت اجرای آثاری از شاهنامه جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان توضیح داد: شاهنامه یکی از بزرگترین میراث فرهنگی بشر در جهان بشمار می رود که این اثر عظیم از قابلیت های ادبی، هنری، تاریخی برخوردار است و در تمام دوره های تاریخ مردم به نوعی با پرداختن به قصه ها و داستان های شاهنامه با زبانی نمادین به نوعی نقل روزگار مردمان خودشان را گفتند شاهنامه از جنبه تصویری اثر درخور توجهی است این اثر نه تنها از سوی نگارگران تصویرگران نقاشان مجسمه سازان مورد توجه قرار گرفته بلکه هنرمندان مردمی حتی از تصویرهای از دل داستان های شاهنامه برامده تلاش کردند در آثار کاربردی برای زندگی روزمره استفاده کنند.

آغاز بر بازشناسی میراث تمدنی/ ارسال ۲ هزار أثر

برگزاری این رویداد در دوره دوم در شهر تاریخی قزوین توجه بیشتر به توسعه زیرساختی این شهر در زمینه گردشگری را دوچندان کرده است و برنامه ریزان استانی را به افزایش ظرفیت های بخش هتل داری و امکانات بیشتر شهری  دعوت می کند؛ از طرفی این نکته را نیز به مسئولان یادآوری می کند که  اگر این رویداد در سال آینده در یکی از شهرهای تاریخی قرار است برگزار شود باید زیر ساخت مناسبی برای حضور اهالی فرهنگ‌ و هنر و رسانه داشته باشند.

اگرچه جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی هنوز در آغاز راه است، اما با تداوم و برنامه ریزی صحیح می تواند طلیعه روشنی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی ایران برای آیندگان باشد.

کد خبر 1736494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha