احیاء هویت زن مسلمان ایران در بستر مساجد

همواره چالش های مهم اجتماعی به دنبال مطالبه و طرح گفتمان های مرتبط شکل می گیرد و چالش جامعه امروز ایران نقش و حضور بانوان در عرصه اجتماعی است و حال آنکه بانوان مسجدی این گزاره را در بیانیه گام دوم انقلاب معنا می کنند؛ نمونه آن نیز راه اندازی کانون تخصصی خواهران است.

خبرگزاری شبستان - البرز: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز برخوردار از ۳۱۰ کانون فرهنگی هنری مسجد است که از این تعداد ۱۰ کانون فرهنگی هنری مسجد به همت بانوان مدیریت می شود، امّا چه ضرورتی برای راه اندازی کانون تخصصی خواهران در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بود؟ آیا کانون تخصصی خواهران، طرح و برنامه ای متفاوت از کانون های خواهران است؟ این طرح چه هدف و یا افق راهبردی را مد نظر خویش قرار داده است؟ آیا این طرح، تکرار طرح ها و برنامه های گذشته نیست؟ طرح این سوال ها زمینه ای را فراهم آورد تا از زاویه دیگری به این موضوع پرداخته شود. 

تورقی در جریان راه اندازی کانون تخصصی خواهران نشان داد که این طرح، یک طرح کشوری است، آنچنان که در هر افتتاحیه حجت الاسلام خداداده، رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب فیلم ضبط شده ای از اهداف اجرایی طرح، افق راهبردی و اهمیت آن نکاتی را برای مدیران منتخب کانون های تخصصی خواهران عنوان می کند. 

نخستین نکته اصلی در این سخنان پاسخگویی طرح به انتظار امامین انقلاب در خصوص ارتقاء رشد بانوان در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و احیاء الگوی زن مسلمان ایرانی بود. همچنین تعریف کانون تخصصی خواهران با توجه به موضوع زن و خانواده در مسیر تحقق مسجد تراز اسلامی شاهد احیاء هویت زن مسلمان ایرانی به معنای حقیقی است. 

آنچنان که حجت الاسلام خداداده عنوان می کند: « تعریفی که از کانون های تخصصی خواهران داریم در مقام اول باید بدانیم که این کانون ها برش کانون خواهران مساجد نیستند و بنا نیست که عملیات هایی که در کانون های عمومی داریم برعهده کانون های تخصصی خواهران قرار دهیم».

و امّا, نکته محوری و مبنایی که بسیار قابل تأمل به نظر می آید، موضوع و محور کانون تخصصی خواهران تربیت دختران تراز اسلامی، اصالت و ارزشگذاری اصالت زن در جامعه است که در ادامه اظهار می شود: « برای ترویج این گفتمان نیاز به گروه هایی در کشور بودیم که با دریافت آموزش این امر را مدیریت و هدایت کنند». 

حاشیه ای بر یک رویداد/ سهم بانوان مسجدی در ارتقاء رشد جامعه مبتنی بر گزاره بیانیه گام دوم انقلاب

فرآیند طرح نیز در مجالی که معصومه موسوی، مدیرکل آموزش فناوری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دیدار با حجت الاسلام شکری، مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز داشت، گویای فکری منسجم مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است. همچنین احیاء هویت حقیقی زن مسلمان ایرانی. 

سخن از ارائه مُدل های قابل الگو در عملکرد کانون های مساجد با تجربه نگاری بود، آنچنان که موسوی اظهار کرد: « متناسب با کیفیت و ویژگی های موثر برنامه های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز انتظار می رود که امر مستندنگاری و تجربه نگاری این برنامه های با رویکرد مسجدمحوری انجام و انعکاس پیدا کند، چرا که حوزه آموزش فناوری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مبنای فعالیت خود را بهره مندی از تجارب و توجه به کارهای پژوهشی و برنامه های اثرگذار قرار داده است» .

تدابیری به منظور انعکاس و بیان عملکردهای موثر در حوزه مسجد به ویژه در معاونت آموزش فناوری ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور باید دیده شود. مدیرکل آموزش فناوری ستاد کانون های مساجد کشور با بیان این جمله در تشریح جایگاه زن و هویت آن براساس افق راهبردی راه اندازی کانون تخصصی خواهران در جمع مدیران منتخب گفت: « اهمیت و نقش زن در منظومه اندیشه اسلامی، قرآن و معارف مطالب بسیاری را داریم که متناسب با آن طرح کانون تخصصی خواهران برنامه ریزی شده است». 

حاشیه ای بر یک رویداد/ سهم بانوان مسجدی در ارتقاء رشد جامعه مبتنی بر گزاره بیانیه گام دوم انقلاب

وی ادامه می دهد: نگاهی که اسلام به زن به عنوان موجود مقدس دارد که جامعه امروز تمدن غرب سعی دارد ما را از آن دور کند، جامعه غرب که از قرن ۱۹ برای زن ترسیم شد، جامعه ای مبتنی بر طاغوت بود و قصد آن گرفتن استقلال زن و شی ء وارگی او بود. نگاه قرآن به زن به عنوان یک الگو است و این تفاوت اصلی با نگاه غرب و مدعیان روشنفکری است. 

جایگاه زن در نظام فکری، معرفتی انقلاب اسلامی

*ممتاز بودن نقش زنان در دوران تشکیل نظام و دوران جنگ

*مسأله زن در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره)، و مقام معظم رهبری

*کثرت بانوان تحصیل کرده و ممتاز از لحاظ فکری و عملکی در سایه نظام اسلامی

*بروز و ظهور کاملا برجسته هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی در عرصه جهاد کبیر

این نکات از جمله مبناهای اولیه سخنان موسوی در جمع مدیران منتخب کانون های تخصصی خواهران بود، اینکه قرآن کریم از زن به عنوان یک الگو یک هویت برگرفته از صفت های عالی انسانی است و امروز کانون تخصصی خواهران احیاء گر این هویت خواهند بود. اینکه یک ذات اگر ماهیت و هویت حقیقی خود آشنا باشد جایگاه ممتاز خود را پیدا خواهد کرد. 

احیاء هویت زن مسلمان ایران در بستر مساجد، نکته دیگری بود که موسوی به آن اشاره کرد؛ ارائه خدمت فرهنگی، اجتماعی، معرفتی، بصیرتی و ... با هویت مسجد محوری و درک و باور به جایگاه حقیقی زن از جمله مختصات اجرایی طرح راه اندازی کانون های تخصصی خواهران بود. 

تبادل مسجد و حقیقت زن تراز اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امامین انقلاب، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و احیاء هویت حقیقی زن مسلمان ایرانی به واقع محور اصلی و افق راهبردی در جریان فعالیت کانون های تخصصی خواهران تلقی می شود. امری که جامعه امروز در مسیر رشد و تعالی خویش به آن نیازمند است و ضرورت آن بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. 

کد خبر 1736929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha