از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

امروز هشتم دسامبر سی و ششمین سالگرد انتفاضه اول یا انتفاضه سنگ است که یکی از ‌مهم‌ترین مراحل تاریخ مبارزاتی ملت فلسطین به شمار می‌آید.

خبرگزاری شبستان،گروه بین الملل: امروز ۸ دسامبر سالگرد انتفاضه اول فلسطین یا انقلاب سنگ است که مردم فلسطین در مخالفت با اشغالگری در سال ۱۹۸۷ جنگیدند. باوجود اینکه آنها بهای سنگینی پرداختند، اما از انقلاب خود دست نکشیدند.

 فلسطینی‌ها انقلاب خود را با سنگ آغاز کردند و به مبارزه مسلحانه روی آوردند، سپس قابلیت‌های نظامی‌شان را به موشک تبدیل کردند تا به نبرد «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ختم شد..

 واکنش‌ صهیونیست‌ها نسبت به قیام ملت فلسطین از کشتار، دستگیری، شکستن استخوان‌ها و تخریب خانه‌ها تا نسل‌کشی در غزه تغییر کرد.

جرقه انتفاضه در جبالیا غزه زمانی آغاز شد که یک کامیون نظامی اسرائیل،  کارگران فلسطینی را که از محل کار خود به نوار غزه بازمی‌گشتند، زیر گرفت و ۴ کارگر فلسطینی شهید و هفت نفر دیگر زخمی شدند. این اتفاق به سرعت خشم مردم را شعله ور کرد و به کرانه باختری کشیده شد و فلسطینی‌ها از سنگ به عنوان سلاح دربرابر نظامیان صهیونیستی استفاده کردند.

از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

 بر اساس اطلاعات مرکز ملی اطلاعات فلسطین، هزار و ۵۵۰ فلسطینی در جریان انتفاضه اول به شهادت رسیدند که شعله های آن با آغاز روند سیاسی و امضای توافقنامه اسلو در سپتامبر ۱۹۹۳ فروکش کرد. همچنین نزدیک به نزدیک ۱۰۰ هزار فلسطینی بازداشت و ۷۰ هزار نفر زخمی شدند.

داده های سازمان حقوق بشر اسرائیلی « بتسلم» نشان می دهد: ۷۴۱ خانه فلسطینی به عنوان مجازات علیه فعالان انتفاضه تخریب و بسته شد، علاوه بر این، نزدیک به هزار و ۸۰۰ خانه  به بهانه ساخت و ساز بدون مجوز تخریب شدند.

بتسلم گزارش داد: ده ها هزار فلسطینی در جریان دستگیری شکنجه شدند و ۳۸۳ شهرک نشین و سرباز اسرائیلی نیز در این انتفاضه کشته شدند.

از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

 شکستن استخوان‌ها

دکتر فهد ابوالحاج که در حال حاضر مرکز مطالعات زندانیان ابوجهاد متعلق به دانشگاه القدس را اداره می کند، در مورد تجربه خود می گوید: این مرکز در زمینه مستندسازی تجارب اسرای فلسطینی، از جمله اسیران انتفاضه سنگ، که خود او یکی از آنها بود، تخصص دارد.

ابوالحاج می گوید: یک بار از زندان رام الله در مرکز کرانه باختری به زندان الظاهریه در جنوب منتقل می شد که نظامیان صهیونیستی او و  سایر زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار گرفتند . آنها زیر شکنجه مجبور شدند علیه آزادی و برپایی دولت فلسطین شعار دهند.

 ابوالحاج  می گوید: در آن شرایط شکستن استخوان‌های مردان جوان در نزدیکی شهر نابلس بوده است. همچنین یک زندانی دست بسته در گودالی که توسط بولدوزر حفر شده بود، دفن شد، قبل از اینکه مردم به نجات او بیایند.

از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

 او درباره شرایطی زندانیان آن زمان که مشابه شرایط زندانیان در نبرد طوفان الاقصی است، می گوید:برهنه کردن، شکنجه و آزار، وجود شمار زیاد زندانیان در یک سلول و حتی اسپری کردن مواد شیمیایی مبارزه با حشرات روی بدن آنها از جمله برخوردهای رژیم صهیونیستی با زندانیان فلسطینی است.

این پژوهشگر امور اسرا معتقد است که حوادث نبرد «طوفان الاقصی» ثابت کرد که مردم فلسطین بر آزادی پافشاری می کنند و مخالف اشغالگری هستند.

 او تاکید می کند: اشغالگران مجازات دسته جمعی از انواع مختلف از جمله کشتار مردم بیگناه، تخریب خانه ها و دستگیری مردم را اجرا کردند، حتی اگر سلاح فلسطینیان سنگ بود. امروز نیز این رژیم قصد دارد کودکان، سالخوردگان و زنان را برای جلوگیری از مقاومت نابود کند.

انتفاضه ادامه دارد

 انقلاب فلسطین در انتفاضه سنگ متوقف نشد، بلکه پس از آن در سال ۱۹۹۶ به حمایت از مسجد الاقصی قیام کردند و در سال ۲۰۰۰ نیز به حمایت از این مسجد الاقصی بلند شدند، در حالی که کرانه باختری نیز شاهد خیزش‌های مردمی بود. غزه جنگ های پی در پی را انجام داد.

از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

اما انقلاب‌های فلسطینی هنوز باعث نشده تا هدف شان یعنی رسیدن به یک کشور مستقل را محقق کنند.

«محمود فطافطة»  پژوهشگر مسائل رسانه‌ای و سیاسی می‌گوید: ایمان و آزادی باارزش‌ترین چیزهایی است که یک انسان دارد و هرکس اعتقاد خود را حفظ کند برای رسیدن به آزادی تلاش می‌کند.

این پژوهشگر می گوید: ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود از بیش از یک قرن پیش از آغاز قیمومیت بریتانیا تا اشغالگری رژیم صهیونیستی تلاش می کند، حتی اگر با مشکلات و رنج و سختی‌ها روبه رو شود.  

فطافطة می گوید: اسرائیل همیشه مکانی را ویران می کند، فلسطینی را می کشد یا آن را آواره می کند. اما فلسطینی‌ها باوجود شرایط سخت و ناامید تسلیم نشدند و در هر شرایطی قیام کردند و خیزشی به راه انداختند.

از انتفاضه سنگ تا طوفان الاقصی

انتفاضه سنگ دیروز ملت فلسطین را می توان خاستگاه نبرد امروز «طوفان الاقصی» دانست که مبارزان فلسطین توانستند از نظر ادوات نظامی و جنگ تاکتیکی منظم و غیرمنظم به اندازه‌ای به پیشرفت برسند که سران صهیونیستی از حمله نیروهای مقاومت غافلگیر شوند و نوعی ترس و نگرانی را در میان بدنه رژیم صهیونیستی ترزیق کنند.

کد خبر 1737848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha