درخواست مؤسسات قرآنی از مجلس برای حذف واژه قرآنی از ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه

انجم شعاع از اعضای مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در خصوص بند (چ) ماده ۷۵ لایحه برنامه هفتم توسعه و گنجانده موسسات قرآنی در این بند تجدید نظر کنند.

«محمد انجم شعاع» مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت کشور در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مجلس تصویب کرد در برنامه هفتم توسعه، هزینه‌های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی، بسیج و سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر براساس تعرفه فرهنگی محاسبه می‌شود. در حالی که مؤسسات قرآنی برابر مصوبات قبلی که از مجلس شورای اسلامی وجود دارد از پرداخت هرگونه هزینه‌های انشعاب آب، برق و گاز معاف هستند.

وی اظهار کرد: در بند (چ) ماده ۷۵ متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲)، فصل ۱۵ با عنوان ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه آمده است؛ هزینه های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی - دینی، بسیج و شتاب دهنده های صنایع خلاق فرهنگی - اجتماعی، انتشاراتی در بسترهای مختلف، کتابفروشی، سالن های نمایش فیلم و تئاتر دارای مجوز از مراجع ذی صلاح مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت و استحقاق آنها مورد تأیید مراجع ذی صالح باشد و همچنین مشروط به رعایت الگوی مصرف، بر اساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می شود.

انجم شعاع در ادامه اظهار کرد: قرارگیری واژه قرآنی در بند (چ) ماده ۷۵ به دنبال مراکز فرهنگی، هنری، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و شتاب دهنده این مساله قطعا برای موسسات قرآنی مفید نخواهد بود و اساسا در صورتی که واژه قرآن از این بند حذف نشود به تبع آن تخفیفات و ابلاغیه های قبلی که در خصوص موسسات های قرآنی وجود داشته، مشکلات موسسات قرآنی را مضاعف می کند و ما با توجه به رویکردهای دولت محترم و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم علاوه بر حذف واژه قرآنی از این بند و ماده در بند مستقلا، بحث مجموعه های قرآنی که به صورت مردمی اداره می کردند در برنامه توسعه هفتم که زمان چندانی هم برای نهایی شدن این لایحه وجود ندارد الحاق نمایند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت تصریح کرد: انتظار ما از مجموعه مجلس شورای اسلامی جدی تر است. خصوصا فراکسیون قرآن و عترت، همین طور کمیسیون  فرهنگی مجلس (خوشبختانه علاقه مندبه توسعه فعالیت های قرآنی هستند) در خواست همکاری داریم هرچند که فراکسیون قرآن در این دوره اخیر با ساختارهای مردم نهاد همگام تر بوده و کمیسیون فرهنگی گام جدی برای موسسات قرآنی برنداشته است.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس اساسا پاسخگوی درخواست ها و مطالبات ساختارهای موسسات قرآنی و مردمی نبوده است افزود: جلسات عدیده ای درخواست کردیم که تنها یک جلسه در دوره اخیر نمایندگان محترم آن هم با تعداد محدودی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس توانستیم داشته باشیم.

وی گفت: امیدواریم با توجه به انتظارات حداقلی موسسات قرآنی از کمیسیون فرهنگی مجلس، فراکسیون قرآن و عترت و همین طور کمیسیون اقتصادی مجلس (بارها حمایت خود از موسسات قرآنی را اعلام کردند و در خدمت قرآن کریم بودند)، در این لحظات پایانی در خصوص برنامه توسعه هفتم مجلس شورای اسلامی گام جدی بردارند تا ما در چند سال آینده شرمنده موسسات قرآنی نشویم که همه چیز خود را در خدمت قرآن گذاشته اند و بدون کوچکترین انتظاری در حال فعالیت هستند.

کد خبر 1737971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha