این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

کانون فرهنگی هنری «شهدای چوبیندر» برای جذب نونهالان و والدین آنها به فعالیت‌های مسجدی روش متفاوتی را انتخاب و بیشتر برنامه‌های خود را متمرکز بر دوره‌های متنوع قرآنی کرده است.

«زهرا ابراهیمی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری «شهدای چوبیندر» در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: این کانون با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ متر هشت سال قبل آغاز به کار کرد و به جز بخش پذیرش، دارای هفت کلاس است.

وی با بیان اینکه من از ابتدای تاسیس در کانون فعالیت داشتم و در طول این سالها در مجموع ۵۰۰ نفر عضو داشتیم، افزود: البته از این میان ۲۰۰ عضو فعال داریم که در زمینه های مختلف و برنامه های آموزشی کانون حضور دارند.

این فعال مسجدی با اشاره به فعالیت های کانون فرهنگی هنری شهدای چوبیندر ادامه داد: برنامه‌های ما عموما در زمینه کلاس‌ها و آموزش‌های قرآنی متمرکز شده است و از همین طریق توانستیم دوره‌های متنوع قرآنی را برای اعضای کانون و مادران برگزار کنیم.

کلاس‌های قرآنی مادران

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای چوبیندر، با بیان اینکه دوره‌های تلاوت، روانخوانی، حفظ، ترتیل، تدبر و ترجمه، محور برنامه‌های قرآنی کانون را تشکیل می‌دهند، افزود: علاوه بر این با توجه به استقبال فراوانی که از این دوره‌ها شد، پیش‌دبستانی و مهد قرآنی نیز در کانون شهدای چوبیندر راه‌اندازی شد و اکنون خردسالان سه تا پنج سال و بچه‌های پیش‌دبستانی که حدود ۶۷ نفر می‌شوند در این کلاس‌ها شرکت می کنند.

مهد قرآن و نونهالان شرکت‌کننده

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

وی ادامه داد: در مجموع سه کلاس پیش‌دبستانی و یک کلاس مهد با محور قرآن به همت کانون تشکیل می شود و به صورت حرفه‌ای بحث آموزش قرآنی را پیگیری می‌کنیم، برای مثال یکی از مربی‌های مهد، حافظ ۲۵ جزء قرآن است و اهتمام فراوانی نسبت به روند آموزشی به گروه‌های سنی خردسال و کودک دارد.

کلاس‌های نونهالان

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

این فعال مسجدی با بیان اینکه کلاس‌های قرآنی ویژه مادران اقدام دیگری است که به همت کانون فرهنگی هنری شهدای چوبیندر محقق شده است، تصریح کرد: ما برای آرامش خاطر مادران دقیقا در روزی که فرزندانشان کلاس دارند، تدارک برگزاری دوره های قرآنی داشتیم؛ همچنین کلاس های تربیت فرزند و سبک زندگی از جمله دیگر مواردی است که ویژه مادران برگزار می‌شود.

دوره‌های قرآنی ویژه مادران

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

وی گفت: در حال حاضر هر روز صبح چهار کلاس با حدود ۲۲ نفر برگزار می‌شود، البته استقبال بیش از این بود اما در مجموع ۶۷ نفر در پیش‌دبستانی شرکت کردند که این آمار به انضمام مهد به ۱۰۰ نفر می رسد.

ابراهیمی گفت: علاوه بر فعالیت‎‌های قرآنی کلاس هایی نظیر خطاطی، نقاشی حرفه ای، کلاس‌های دسر و پیش‌غذا، کلاس تخصصی زبان انگلیسی، همچنین کلاس تقویتی زبان و ریاضی که در تمام ایام سال دایر است، از جمله رویدادهای آموزشی محسوب می شود اما عمده کلاس ها با توجه به فراغت دانش آموزان در فصل تابستان برگزار می شود؛ از سوی دیگر تقدیر از خانواده شهدا و برپایی مراسم در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار (ع)، هفته بزرگداشت دفاع مقدس از دیگر اقداماتی است که در کانون انجام می شود.

کلاس‌های تقویتی

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

کلاس خطاطی

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

وی که به عنوان یکی از بانوان فعال مسجدی همواره تلاش می‌کند چراغ کانون را با برنامه‌های متنوع قرآنی روشن نگه دارد، ادامه می دهد: حضور بانوان در برنامه‌های مسجدی از اهمیت بسزایی برخوردار است چراکه نیمی از جمعیت یا حداقل بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را این قشر تشکیل می‌دهند، از سوی دیگر مادران رکن اصلی خانواده هستند بنابراین وقتی در فعالیت‌های مسجدی حضور داشته باشند می توانند به تدریج سایر اعضای خانواده از همسر گرفته تا فرزند و اقوام را به این سمت و سو جذب کنند.

تجلیل از مادران و خانواده شهدا/بزرگداشت هفته دفاع مقدس

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

این کانون فرهنگی‌هنری بچه‌ها را با قرآن جذب مسجد می‌کند

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت فعالیت بانوان (اعم از خانه‌دار یا شاغل) در فعالیت‌های فرهنگی گفت: قطعا مسجد در تحقق این هدف والا نقش مهمی را ایفا می کند؛ بانوان با نکته سنجی و توجه به جزئیات می توانند سبک دیگری از فعالیت های مسجدی را متناسب با نیازهای فرزندان خود شکل دهند؛ از سوی دیگر دختر یا پسری که از سنین کودکی در مسجد فعالیت داشته قطعا در دوران بزرگسالی و زمانی که خود دارای فرزند شد، این ارتباط حسنه با مسجد را حفظ خواهد کرد.

گفتنی است: کانون فرهنگی هنری شهدای چوبیندر، در حاشیه شهر قزوین واقع شده و از مناطق کم برخورداری محسوب می شود که با آسیب های اجتماعی جدی نظیر اعتیاد رو به رو است؛ از این رو انتظار می‌رود که مسئولان توجه بیشتری نسبت به این منطقه داشته باشند.
 

کد خبر 1738163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha