بخش ویژه غزه به جشنواره قصه گویی اضافه شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشریح برنامه های جشنواره قصه گویی از اضافه شدن بخش ویژه غزه به جشنواره خبر داد و گفت: ما امسال موفق شدیم قصه گویی را در فهرست آثار ملی کشور با همکاری وزارت میراث ثبت کنیم اما این اقدام مقدمه ای برای ثبت جهانی قصه گویی در یونسکو است .

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست جشنواره بین المللی قصه گویی پیش از ظهر امروز ۲۰ آذر با حضور حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، فلاح معاون کانون ‌و رییس جشنواره قصه گویی و خسروی، دبیر نشست بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست «حامد علامتی»، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به سابقه برگزاری جشنواره قصه گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون از سالهای دور به جشنواره قصه گویی پرداخته است. در دهه ۷۰ نخستین جشنواره قصه در استان گیلان برگزار شد؛ با افتخار سابقه ربع قرنی را در ایران با فرهنگ قصه و قصه گویی سپری کردیم و این یک افتخار بزرگ برای کانون است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه  قصه گویی یک اقدام پایه فرهنگی است، اظهار کرد: قصه گویی برای کانون پرورشی کودک و نوجوان  اهمیت بسیاری دارد، همانطور که می دانید بسیاری از تولیدات فرهنگی براساس قصه شکل می گیرند، بنابراین قصه گویی یک اقدام پایه فرهنگی است و اصیل ترین و کم هزینه ترین عنصر تربیتی قصه محسوب می شود. سرمایه گذاری در این عرصه می تواند اثرات مثبتی به دنبال داشه باشد.

وی افزود: تاریخ قصه گویی با تاریخ بشر برابری می کند و ما باید هرروز بیشتر به  قصه گویی بپردازیم، احیای فرهنگ قصه گویی برای کانون ضروری است و دلیلش ریشه در حرکت های خانوادگی و فردی دارد.  ما در این حرکت ها نباید اصالت و هویت خود را از دست بدهیم باید رو به جلو حرکت کنیم.  قرآن کریم هم ۲۶۰ قصه دارد و خدا با قصه مردم را هدایت می کند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: ماموریت کنونی کانون در این عرصه جهت دهی به قصه و قصه گویی و مدیریت این عرصه است، قصه باید راحت، نرم ، عمومی و مردمی شود. در این زمینه فعال سازی نهادها و سازمانها بین دستگاهی برای پشتیبانی ضروری است.

حامد علامتی از تلاش برای ثبت جهانی قصه گویی در کانون خبر داد و گفت:  ما امسال موفق شدیم قصه گویی را در فهرست آثار ملی کشور با همکاری وزارت میراث ثبت کنیم اما این مقدمه برای ثبت جهانی در یونسکو است که قدری زمانبر است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به  تلاش برای راه اندازی اکادمی های قصه گویی اظهار کرد: تلاش داریم قصه گویی را در مراوداتمان بیاوریم و در راستای علمی سازی و توسعه فعالیت های پژوهشی و راه اندازی اکادمی های قصه گویی  برسیم .

بخش ویژه غزه به جشنواره قصه گویی اضافه شد/  قصه گویی ثبت جهانی می شود

حامد علامتی همچنین گفت: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی  با شعار« با قصه لبخند بسازیم» در بخش های مدرن، ایینی و سنتی، اشاره، نود ثانیه و بین الملل ۲۷ تا ۳۰  آذرماه برگزار می شود، از جمله موضوعات این جشنواره  می توان به قصه های قرانی و مذهبی، قصه نامداران، قصه های اراده و پیشرفت اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی آثاری از کشورهای ارژانتین، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، اسکاتلند، انگلیس، لستو،تانزانیا، کنیا، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه حضور دارند.  همچنین امسال دو جایزه ویژه شهید سلیمانی که به یک قصه برتر درباره ایشان تعلق می گیرد و جایزه دوم هم لبخند است . همچنین جایزه جهانی قصه گویی هم خواهیم داشت که برای نخستین بار طراحی شده است.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  با اشاره به آمار آثار رسیده به دبیرخانه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی توضیح داد: ۱۷۵۳۶ قصه در  این جشنواره ثبت شده است، در بخش علمی ۵۳۳ اثر و در بخش بین الملل ۴۵۰ اثر رسیده است.  ۱۸۰ اثر برای بخش پایش ملی و بین المللی رسبدند و نهایت ۶۰ اثر به بخش ملی و بین المللی رسیدند و هفته بعد شاهد اجرا و داوری این اثار هستیم حدود یکصد هزار دانش اموز در طول مرحله استانی در سالن های ما حضور داشتند و قصه ها را شنیدند.

وی  با بیان اینکه شهر یزد به عنوان پایتخت قصه گویی معرفی شده است، گفت:  امسال جشنواره قصه گویی در یزد برگزار و دبیرخانه دایمی به یزد منتقل می شودف مراسم اختتامیه اصلی هم شب ۳۰  آذر ماه همزمان با شب یلدا برگزار می شود.

حامد علامتی با اشاره به بخش ویژه جشنواره با موضوع غزه بیان کرد: امسال یک بخش ویژه را هم غیررقابتی  به جشنواره اضافه کردیم و ان هم بخش ویژه غزه است که این هم جایزه خود را خواهد داشت .

کد خبر 1738389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha