کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات مهم آموزش و پرورش/ میانگین سنی بالای مخاطبان مساجد چالش اساسی

کریمی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات مهم آموزش و پرورش گفت: لازم است که ما یک بار دیگر جهاد نمازخانه سازی را همانند اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ راه اندازی کنیم. برخی از دستگاه های ما پول خوبی دارند اما برای جاهای غیر ضروری هزینه می کنند چه بهتر که آن را برای ساخت نمازخانه در سطح شهر تهران تزریق کنیم

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، میزگردی همزمان با برگزاری چهارمین اجلاس سراسری نماز با عنوان نماز نسل نو با تمرکز بر مدرسه، مسجد و دانشگاه امروز سه شنبه ۲۱ آذر در سالن همایش های شرکت برق منطقه ای تهران برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز گفت: وزارت آموزش و پرورش سال ۱۳۹۰ سندی به امضا رساند و یک چشم انداز ۱۴ ساله (۱۴۰۴) ترسیم نمود. لازم است که بدانیم سهم دستگاه های مربوطه در این زمینه چقدر بود و چه اقداماتی در این زمینه انجام دادند.

مسعود بهرامی، سرپرست آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در پاسخ به این سوال حجت الاسلام بهشتی گفت: مسایل و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد. اگر در جمع بندی مسایل بر تمرکز خود و مدیریت مراکز آموزشی تاکید کنید بسیاری از مسایل حل و فصل می شود و قطعا اتفاقات و اقدامات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد لذا ما در یک سال و اندی اخیر تمرکز خود را بر مدیریت مدرسه گذاشتیم. با وجود اینکه امکانات لازم را نداشتیم ولی مدیر مدرسه در روزهای تعطیل نیز در محل کار حاضر می شدند و اقدامات لازم را در زمینه حضور دانش آموزان در نماز جماعت را فراهم می کردند.

برگزاری جشنواره "مدیر تراز"

سرپرست آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در ادامه افزود: ما سامانه ای را طراحی کردیم و برای هر کدام از این بخش ها شاخص هایی طراحی نمودیم. برگزاری دوره های آموزشی در چهار گام برای توانمندسازی مدیران و مربیان از جمله برنامه های ما در این زمینه است. همچنین در حال حاضر نیز شرایط را برای برگزاری جشنواره "مدیر تراز" آماده کردیم. لذا  انتظار و پیش بینی ما این است که آورده ای برای نماز دانش آموزان داشته باشیم و همچنین برای جذب و مشارکت دانش آموزان و تجهیز نمازخانه ها نیز اقداماتی را پیش بینی کردیم.

حجت الاسلام بهشتی در ادامه تصریح کرد: در تاریخ اسلام پیوند محکمی بین مسجد و مدرسه وجود داشت. در حوزه نماز نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری این پیوند مسجد و مدرسه بسیار به چشم می خورد. رییس جمهور نیز در این زمینه اقداماتی انجام دادند.

کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات مهم آموزش و پرورش/ میانگین سنی بالای مخاطبان مساجد چالش اساسی

یکی از چالش های مهم، میانگین سنی بالای مخاطبان مساجد است

حجت الاسلام محمد ابراهیمی، معاون مرکز امور رسیدگی به مساجد نیز در این میزگرد گفت: در برنامه راهبردی رسیدگی به امور مساجد به ۵۳ چالش در کف مساجد اشاره کردیم که یکی از چالش های مهم میانگین سنی بالای مخاطبان مساجد است لذا برای جوان سازی در مخاطبان اقدامات ویژه ای را انجام دادیم که یکی از آنها پیوند مسجد و مدرسه است که یک تکلیف عمومی به شمار می آید که همه نهادها و دستگاه های مربوطه باید در این زمینه اهتمام ویژه را داشته باشد.

معاون مرکز امور رسیدگی به مساجد بر حضور روحانیون در مدارس تاکید کرد و افزود: مساجد باید در حوزه امور دینی و نماز مدارس اطراف خود را پوشش دهند و در جذب جوانان به مساجد اقدامات لازم را انجام دهند.

اجرای طرح مبلغین امین در مدارس

وی به طرح مبلغین امین اشاره کرد و افزود: در قالب طرح مبلغان امین در آموزش و پرورش و حوزه های علمیه از ائمه محترم دعوت کردیم به عنوان مبلغ امین در مدارس حضور پیدا کند. همچنین یکی از طرح های خوب ما طرح شهید آرمان است که در تابستان امسال ۳۸۲ مسجد توانستند طرح آرمان یک را اجرا نمایند، ضمن اینکه اجرای طرح آرمان ۲ و ۳ هم آغاز شده است. در راستای اجرای این طرح مساجد، ۸۰۰ مدرسه اطراف خود را پوشش می دهند.

تربیت ۵۰۰ هزار نفر در مسجد علوی تربیت

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران سامانه ای برای ارتباط مربیان با روحانیون راه اندازی کرده است و همچنین در راستای جوان سازی مساجد بسیج دانش آموزی را تشکیل دادیم. ضمن اینکه ۵۰۰ هزار نفر هم در مسجد علوی تربیت شدند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه های خوب ما اجرای بخشی از تکالیف مدارس در مساجد است. در قالب مساجد ما این طرح را اجرایی می کنیم به گونه ای که در اعتکاف دانش آموزی ۳۸۴ مسجد شرکت کردند و حدود ۳۸ هزار دانش آموز در اعتکاف حضور داشتند که بیش از ۸۰ درصد آنها دهه هشتادی ها بودند.

طرح "مسجد برقرار" برگزار می شود

وی با اشاره به طرح "مسجد برقرار" اظهار کرد: مسجدی که یک ساعت قبل از نماز صبح و بعد از نماز عشا باز باشد، مسجد برقرار نامیده می شود یا مسجدی که محل رفت و آمد دایمی مردم باشد با این عنوان نامیده می شود. مسجد باید برای مخاطبان خود برنامه داشته باشد. برای اینکه از ظرفیت استان تهران استفاده کنیم و لازم است ائمه جمعه برای رسیدگی به مشکلات شهر و همچنین جذب جوانان به نماز اقدامات لازم را انجام دهند که این امر نقش مهمی در تبلیغ و ترویج نماز در جامعه دارد.  

همچنین، « عبدالرسول کریمی» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران نیز در این میزگرد گفت: یک خبر خوشی برای شما دارم، قرار است در سطح شهر تهران ۲۰ مدرسه به گونه ای ساخته شود که یک درب آن به فضای مدرسه و یک درب آن هم به فضای بیرون راه داشته باشد.

وی اظهار کرد: برای اینکه ما دانش آموزان را به سوی نماز سوق دهیم، دو رکن اساسی داریم؛ یک محتوا، دو نیروی انسانی متخصص. لازم است که ما یک بار دیگر جهاد نمازخانه سازی را همانند اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ راه اندازی کنیم. برخی از دستگاه های ما پول خوبی دارند اما برای جاهای غیر ضروری هزینه می کنند چه بهتر که آن را برای ساخت نمازخانه در سطح شهر تهران تزریق کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد بسیار موفق خواهیم بود.

کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات مهم آموزش و پرورش/ میانگین سنی بالای مخاطبان مساجد چالش اساسی

کمبود نیروی انسانی متخصص از مشکلات مهم آموزش و پرورش

وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از مسایلی است که آموزش و پرورش از آن رنج می برد. ما یک زمانی نیروهای کارآمد و کاربلد داشتیم که در مدارس بچه ها را آموزش و آنها را به سمت نماز سوق می دادند. امروز ما این خلأ را احساس می کنیم.

کریمی با اشاره به دوره های توانمندسازی مدیران و مربیان بیان کرد: اگر شرکای تربیتی آموزش و پرورش این نیروی انسانی را در اختیار قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و ۵۲۹ امام جماعت در مدارس سطح شهر تهران داریم، گفت: یک تعداد از این افراد ائمه جماعت هستند، حتی امروز ما برای انتخاب امام جماعت از دانش آموزان نیز استفاده می کنیم، ضمن اینکه از ظرفیت معتمدین و اولیای خانواده نیز در این راستا بهره مند می شویم.

دکتر مجتبی یزدانی، معاون حقوقی وزیر نیرو در این جلسه گفت: نماز باید در روند زندگی فردی، مدرسه، مسجد  دانشگاه یک جریان پویا، ارشادی و معنوی باشد. اگر این تلقی نباشد، برنامه های ما به سرانجام نمی رسد لذا شاخص ترین ویژگی در دستگاه ها باید تقید و پایبندی به نماز باشد. دانشگاه فرهنگیان اساتید شاخص را طی ۴ سال انتخاب می کنند. زیباترین شاخص آنها باید تربیت دینی باشد.

نمازخانه های دانشگاه فرهنگیان ظرفیت ۵۰۰ دانشجو دارد

وی اظهار کرد: در هر پردیسی ۲۵۰۰ نفر دانشجو داریم و نمازخانه های ما ظرفیت ۵۰۰ نفر دانشجو را دارند، ضمن اینکه برنامه های متعددی برای افزایش مهارت دانشجویان انجام شده و تنها هدف ما این است که نماز را به معنای خاص خود در مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان نهادینه کنیم.

دکتر یزدانی در ادامه تصریح کرد: ما ۶۰۰ دانشجو را با هزینه های سنگین به عتبات عالیات اعزام کردیم. ما سامانه اختصاصی در شهرستان های استان تهران راه اندازی کردیم. سه هزار و ۱۷ مدیر مدرسه ما امروز بررسی می کنند که وضعیت نماز ما در چه نقطه ای قرار دارد.

کد خبر 1738587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha