نقش اضطرار در انتظار فرج

حجت‌الاسلام رضایی گفت: اگرچه نباید برای ظهور زمان مشخص کرد اما عالم باید به سطحی از بلوغ برسد و به این غیب اعتقاد داشته باشد و اراده خدا برای پایان تاریخ را بطلبد تا مسیر ظهور طی شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رضایی در گفتگو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بین مسئله فلسطین و آموزه مهدویت روابط معناداری را می توان تبیین کرد که حاکی از روح زنده، پویا و جاری در همه تاریخ مهدویت است، اظهار کرد: یک تحلیل در خصوص مهدویت و مساله فلسطین مربوط به گسترش دامنه نورانیت در هستی در عرض امتداد ظلمات است که امروز محور مقاومت در حال بسط جبهه نورانیت در طول تاریخ است و نشان داده شیوع ظلم و تاریکی در آخرالزمان به معنای سیطره ظلم بر همه عالم نیست.

این کارشناس مهدوی ادامه داد: در رویکردی دیگر و با زاویه دید تمدن مهدوی می توان افزود که به طور کلی عالم بر مدار دو حرکت حق و باطل قرار دارد و ریزش های تمدنی امروز غرب که محصول عیان شدن خوی درندگی آنها در غزه بود، رویش های تمدن مهدویت به شمار می رود.

مولف «نقش گذر از مادیت در اضطرار به ظهور» با اشاره به بُعد دیگر پیوند مسئله فلسطین و آموزه مهدویت، ابراز کرد: این بُعد به مسئله اضطرار به وجود حجت خدا و ولیعصر(عج) می رسد یعنی مفهوم غیبی و فرامادی که جوامع و انسان ها برای دستیابی به آن باید از دو مانع بزرگ عبور کنند.

وی در تشریح موانعی که بر سر راه رسیدن به اضطرار برای حضور حجت الهی وجود دارد، تاکید کرد: نخستین مانع که ساده تر است، دنیاگرایی است. بنا بر احادیث وقتی لشکر مسلمانان ژولیده و خسته از جهاد باز می گشت، پیامبر اکرم(ص) خطاب به آنها می فرمودند: آفرین به گروهی که جهاد اصغر را ادا کردند و جهاد اکبر آنها بر جای مانده است و وقتی از چیستی جهاد اکبر از ایشان سوال می کردند، رسول خدا(ص) در پاسخ بر مبارزه با نفس تاکید داشتند.

این مولف و پژوهشگر مهدوی افزود: گذر از نفس گامی بزرگ است. بنا بر آموزه های دینی دشمن ترینِ دشمنان ما که توان غلبه بر آن به مراتب سخت تر است، نفسی است که همیشه همراه ماست و به دلیل این نزدیکی و سایه ای که بر وجود آدمی انداخته مقابله با آن و غلبه بر آن به سختی ممکن است.

این کارشناس مهدوی تأکید کرد: بعضا به دلیل استفاده از برخی آیات در امور ساده روزمره کاربرد آنها حداقلی و معنایشان عادی سازی شده است همچون آیه ۶۲ از سوره مبارکه نمل که می فرماید: «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» و اغلب از آن در سختی ها استفاده می کنیم و به معنای عمیق مهدوی آن توجه نداریم.

وی تأکید کرد: در حالی که در این آیه خداوند اضطرار را شرط پذیرش حاجت و دعای انسان معرفی می کند یعنی تا اضطرار نباشد، اجابت حاصل نمی شود و مهم آنکه اضطرار زمانی در انسان شکل می گیرد که امور سوء و غم و اندوه او را احاطه کرده باشد و رنج ها و بلایا به او روی آورده باشند. اینجاست که با احساس اضطرار و التجا یافتن مستمر به قدرتی فرامادی فرصت خلافت مومنان در زمین(ظهور) فراهم می شود که در انتهای آیه بیان شده است.

این کارشناس مهدوی افزود: وقتی جامعه به اضطرار برسد و از خدا گشایش و فرج بطلبد، ظهور امام زمان(عج) محقق می شود و زمین صحنه استخلاف مومنان خواهد شد. به عبارت دیگر، این آیه مهدوی این حقیقت را عیان می کند که اگر انسان ها به عجز و اضطرار برای حضور ولی خدا برسند، فرج حاصل می شود.

وی با بیان اینکه قرآن برای تحقق حاجات در مرحله اضطرار در آیات متعدد، داستان بنی‌اسراییل را تعریف می کند، گفت: در بیان مکرر قرآن از داستان بنی اسراییل می بینیم که این قوم گرفتار انواع سختی ها بودند و بلایا به آنها روی آورده بود؛ امام صادق (ع) ناظر به این آیات می فرمایند: زمانی که بلایا بر بنی اسراییل شدت گرفت، سراغ استغاثه رفتند و تمنای حقیقی موعود را کردند. اگر شما هم چنین کنید، خدا قطعاً فرج را می رساند اما اگر به شیوه فعلی خود ادامه دهید، امر غیبت تا زمانی نامعلوم ادامه می یابد.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به جنایاتی که امروز در غزه در حال وقوع است، بیان کرد: مردم مظلوم فلسطین اگر با تکیه بر خداوند به اضطرار به غیب برسند و این نگاه را در وجود خود تقویت کنند که خداوند وعده پیروزی نهایی جبهه حق داده است و ذخیره او نجات دهنده بشریت از وضع کنونی است، سطح و کیفیت مقاومت و دستاوردهایشان بیش از پیش خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تفسیر آیات قرآن از امام عصر (عج) به غیب تاویل شده است، خاطرنشان کرد: عالم باید به سطحی از بلوغ برسد که با نگاهی بریده از مظاهر مادی، به این حقیقت نورانی و غیبی التجائش بیشتر شود؛ چراکه گذر از مادیت سبب اضطرار به منجی خواهد شد و جهان غرق شده در معادلات مادی مدرنیسم را به سوی  منجی الهی سوق خواهد داد.

کد خبر 1738813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha