قلب مومن حقیقی مطلع الفجر حقایق الهیست

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: مومن حقیقی همه آلودگی ها را از قلب خود پاک می کند تا جایی که قلب مطلع الفجر حقایق الهی می شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه در حسینیه همدانی ها به سخنرانی پرداخت و گفت: قلب مومن حقیقی در کمال پاکی قرار دارد؛ پاکی قلب مومن یا از ابتدا حفظ شده یا اگر در دوره ای از عمر او آلوده شده آن را پاک کرده است.

این استاد حوزه علمیه در خصوص پاکی قلب مومن حقیقی اظهار کرد: قلب مومن از رذائل اخلاقی نظیر حرص، کینه، نفاق، بخل و غیره پاک است. مومن  حقیقی همه آلودگی ها را از قلب خود پاک می کند تا جایی که قلب او مطلع الفجر حقایق الهی است.

وی با بیان اینکه در آیات و روایات به عمل مومن و توجه پروردگار به او اشاره شده است، ابراز کرد: هر خیری اعم از نماز، روزه، حج، کمک به مسلمانان در اجتماع یا خانواده از مومن صادر ‌شود آن خیرالعمل است، برهمین اساس عمل خیر مومن بسیار اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه بحث بسیار شیرین درباره مومن قیامت او است که در آیات و روایات به صورت گسترده به آن پرداخته شده است، عنوان کرد: طبق آیات قرآن در قیامت قبرها شکافته می‌شود روح انسان به بدن برمی‌گردد، انسان با همین شکل دنیوی در قیامت حاضر می‌شود و با سرعت به سوی پروردگار خود یعنی به سوی دادگاه و رسیدگی‌ به پرونده خود حرکت خواهد کرد. در قیامت به محض اینکه مومن در محشر قرار می‌گیرد فرشتگان به دیداراو می‌آیند و نخستین سخن آنها «سلام علیکم» با یک خبر بسیار لذت بخش و نورانی برای مومن است که به او ابلاغ می‌کنند در امنیت کامل الهی قرار دارد.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند می فرماید همه انسان ها وارد جهنم می شوند، گفت: مجرم و مومن هر دو باید از مسیر جهنم عبور کنند یعنی همه وارد جهنم می‌شوند حتی کسانی که در دنیا اهل تقوا و خودداری از گناه بودند اما خداوند مومنان را به سلامت از دوزخ بیرون می‌آورد. خداوند به دوزخیان اجازه مرگ هم نمی‌دهد که از عذاب راحت شوند. امروز اسرائیل بلاهایی که بر سر ۱۸ هزار زن و بچه فلسطینی‌ها آورده در مقابل آن زقوم و شعله جهنم چیزی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در وصف جهنم اظهار کرد: اهل آتش باید از درختی که عنصر آن زقوم است بخورند تا معده آنها پر شود؛ پیامبر(ص) در خصوص زقوم فرمودند جنسی است که اگر یک قطره آن در همه اقیانوس‌های زمین ریخته شود تمام موجودات اقیانوس‌ها در جا خواهند مرد. امیر مومنان امام علی(ع) در دعای کمیل می‌فرمایند اگر یک شعله کوچک از دوزخ وارد عالم شود همه آسمان‌ها و زمین نابود خواهد شد.

وی افزود: پیامبر(ص) می فرماید کسی که جای او در دوزخ است می‌گوید خدایا مرا نجات بده زیرا تو رحیم و کریم هستی؛ خداوند می‌فرماید دیوار جهنم را بگیر و بیرون بیا؛ بیرون آمدن او هزار سال طول می‌کشد زیرا یک روز قیامت برابر ۵۰ هزار سال دنیا است. هر دفعه از دیوار جهنم بالا می‌آید خداوند به ملائکه می‌فرماید که بر سینه او بزنید تا بازگردد سه بار این اتفاق می‌افتد؛ شخص جهنمی به خداوند می‌فرماید که آیا مرا مسخره کردی؛ خداوند می‌گوید من تو را مسخره نکردم بلکه تو در دنیا خدا، قیامت و قرآن را به سخره گرفته بودی و این نتیجه عمل تو است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مومن هنگام عبور از جهنم ترس و نگرانی ندارد، گفت: دین، اخلاق،عقل و عمل مومن در دنیا در امان است، اما طبق فرمایش ائمه(ع) بدن شما در امان نیست، در دنیا ممکن است هر بلایی بر سر بدن شما بیاید. امام حسین(ع) در قله ایمان بودند اما بدن ایشان را در کربلا قطعه قطعه کردند. بدن همه ما در معرض انواع آفات قرار دارد بنابراین نباید برای آن نگران شد. امام زین العابدین(ع) در همه ۵۶ سال عمر خود مصیبت کشیدند اما آرامش داشتند و خطاب به خداوند می‌فرمودند الهی تا زمانی که من لباس اطاعت تو را بر تن دارم عمر مرا طولانی کن اما اگر دیدی عمر من چراگاه شیطان می‌شود جان مرا بگیر.

وی در پایان ابراز کرد: مومن آرامش دارد و سبب آرامش دیگران هم می شود. خداوند به مومنان می فرماید همانگونه که یونس را نجات دادم شما مومنان را هم اینگونه نجات می‌دهم زیرا شما در پرهیز از هر گناهی صبر داشتید.

کد خبر 1738917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha