یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی شکوفایی نهضت سوادآموزی است

حجت الاسلام حمید بامری با اشاره به ۷ دی روز نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: یکی از مبارک ترین دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس اسلامی، شکوفایی نهضت سوادآموزی و جریان سازی تعلیم خواندن و نوشتن برای عامه مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۱ دی ماه) حجت الاسلام حمید بامری در خطبه های نماز جمعه عنبرآباد، گفت: تربیت صحیح نیازمند داشتن امکانات آنچنانی نیست بلکه نیازمند روش، اصول، قواعد و فرمول صحیح است.

امام جمعه عنبرآباد بیان کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان یک خانواده آسمانی با کمترین امکانات بیشترین بهره‌مندی در خانواده را به نمایش گذاشتند.

وی افزود: شناخت روش‌ های تربیتی حضرت زهرا (س) و به کارگیری آنها در تربیت فرزندان قطعا به تربیت نسلی فاطمی و اهل بیتی کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام بامری یکی از روش‌ های تربیتی حضرت زهرا (س) را تنظیم محبت دانست و خاطرنشان کرد: از یک سو وجود محبت و مهرورزی یک نیاز اساسی در خانواده است و از سوی دیگر محبت باید تنظیم شود یعنی در ابراز محبت افراط و تفریط صورت نگیرد.

خطیب جمعه عنبرآباد ابراز کرد: متاسفانه امروزه برخی در برخی خانواده‌ها محبت زیاد است و برخی خانواده  یا کمبود محبت مواجه اند که این باعث ضعف‌ هایی در فرزندان می‌شود.

وی با اشاره به این که بیشترین حجم مشکلات جامعه ما یا به دلیل زیادی محبت یا کمبود محبت است، اظهار کرد: مبدا محبت باید خدایی باشد و امیرالمومنین (ع) می فرماید؛ مومن کسی است که دوست داشتنش برای خدا و نفرت داشتنش برای خدا گرفتن و رها کردنش نیز برای خدا باشد.

حجت الاسلام بامری با بیان اینکه مسیر تربیت نیز باید خدایی باشد، عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۲۴ سوره توبه می‌فرماید؛ آنهایی که در جهاد با امیرالمومنین (ع)، با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) شرکت نکردند و بازماندند، علتش محبت زیادی به دنیا و تعلقات دنیا بود.

امام جمعه عنبرآباد ادامه داد: اگر محبت‌های خودمان را تنظیم نکنیم خطر باز ماندن از جهاد در راه خدا ما را تهدید می‌کند، علاوه بر اینکه محبت‌های ما باید مبدا و مقصد محبت هم باید خدایی باشد اگر این مهم را درک کردیم آنگاه می‌فهمیم که باید اول خدا را دوست داشته باشیم، بعد از آن اولیا خدا را، سپس خودمان و دیگران را دوست داشته باشیم.

وی بیان کرد: وقتی محبت تنظیم شود آن وقت در صورت نیاز، انسان فرزند و همسرش را هم برای خدا فدا می‌کند، نمونه‌اش کاری که حضرت زهرا (س) کرد و کاری که مادران شهدا کردند و از فرزندان خود برای خدا گذشتند و نمونه دیگر آن، کربلا یعنی گذشتن از همه چیز است.

حجت الاسلام بامری اضافه کرد: تا ما محبت‌های خود را تنظیم نکنیم فاطمی، کربلایی و شهدایی نمی‌شویم، مراقب باشیم اگر امروز ما برای خودمان وقت نمی گذاریم، از روزمره گی خود نمی‌ گذریم تا نمازمان را اول وقت بخوانیم این یعنی محبت‌ مان را تنظیم نکرده آیم.

خطیب جمعه عنبرآباد با بیان اینکه اگر انجام واجبات و ترک محرمات اولویت اول برای ما در زندگی نیست، یعنی محبت‌ مان را تنظیم نکردیم، عنوان کرد: اگر من خواست دلم را به خواست و خشنودی خدا ترجیح دهم این یعنی محبت را تنظیم نکرده‌ام.

وی ادامه داد: اینکه من در جامعه از کنار گناه بی‌تفاوت رد می‌شوم و احساس مسئولیت نمی‌کنم این یعنی محبت خود را تنظیم نکرده‌ام و این علامت خطر است.

حجت الاسلام بامری با اشاره به ۱۳ جمادی الثانی سالروز رحلت حضرت ام البنین (ع)، گفت: این روز به نام روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است.

امام جمعه عنبرآباد خاطرنشان کرد: حضرت ام البنین (ع) الگوی تربیتی مناسب برای تربیت انسان‌های زمینه ساز ظهور و الگوی تربیت حماسی است.

وی افزود: تربیت حماسی، تربیتی است که قدرت شناخت حق و امید به تحقق حق و شجاعت اقدام بر اساس آن را در انسان ایجاد می‌ شود، این تربیت بر فطرت الهی انسان و بر فضایل فطری استوار است که به نحو تام و تمام در دین الهی تبیین شده است.

حجت الاسلام بامری تصریح کرد: تربیت حماسی، سازنده انسان‌ هایی است که به بیان امام صادق (ع) محکم‌ تر از فولادند، بدون تردید می‌توان قله این نوع تربیت و این نوع انسان سازی را وجود و شخصیت عظیم الشأن حضرت ابوالفضل العباس (ع) در دامن ام البنین (س) دانست.

خطیب جمعه عنبرآباد ابراز کرد: زندگی در عصر غیبت اگر با انتظار پویا و ثبات قدم همراه باشد، حماسه است و اگر کسانی به اصلاح جامعه و زمینه سازی برای ظهور موعود بپردازند قطعا از حماسه سازان تاریخ خواهند بود.

وی تصریح کرد: زندگی مومنان آخرالزمان با حماسه گره خورده است بنابراین از این رو باید حیات مهدی باورانه و مهدی یاورانه مبتنی بر تربیت مهدوی است.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: تربیت حماسی مربی حماسی می‌خواهد از این جهت است که پشت سر تمام انسان‌های حماسی مربی و تربیت کننده‌ای حماسی وجود دارد و در عصر و زمان حاضر مادران شهدا آن مربیان و تربیت کنندگان حماسی هستند.

امام جمعه عنبرآباد اظهار کرد: مادران و همسران شهدا سربازان گمنامی هستند که صبورانه راه عزیزان خود را ادامه دادند و در ارزش گذاری مقام بانوان و همسران شهدا می‌توان جایگاه شهدا را برای آنها قائل شد.

وی خاطرنشان کرد: تربیت پیروان صالح و راستین برای انقلاب مرهون نقش آفرینی مادران شهداست و از این رو مادران شهدا ام البنین‌ های عصر ما در ایران اسلامی هستند.

حجت الاسلام بامری با اشاره به این که سیره ام البنین (ع) مزین به دو ویژگی صبر و فداکاری است، عنوان کرد:
این دو ویژگی الگوی ارزنده‌ای برای زنان جامعه امروز ما است تا برای تربیت نسل آینده از این مرام ماندگار پیروی کنند.

خطیب جمعه عنبرآباد با بیان اینکه ۱۱ اسفند ماه موعد برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: به فرموده امام جامعه یکی از ابزارهای مهم قوت کشور انتخابات است و یکی هم  از شیوه‌های دشمن بدبین کردن به انتخابات است همه وظیفه دارند زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: در انتخابات پیش رو باید چهار راهبرد مشارکت بالا، رقابت، سلامت و امنیت مورد توجه همگان مخصوصا نهاده‌های ناظر، مجری و آحاد نخبگان و عموم مردم باشد و تمام اقدامات در همین راستا باید سامان یابد.

حجت الاسلام بامری تصریح کرد: در بین چهار راهبرد انتخاباتی مشارکت بالا و رقابتی بودن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در انتخابات ایران امنیت و سلامت در نصاب بالایی همیشه برقرار بوده است و برقرار خواهد بود.

امام جمعه عنبرآباد جهاد همگانی برای تحقق انتخاباتی با مشارکت بالا و رقابتی سالم را مهم ارزیابی کرد و افزود:
همه توجه داشته باشیم، چهار راهبرد انتخاباتی مورد تاکید امام جامعه، منجر به انتخاباتی می‌شود که مظهر قوت ملی و پیشران کشور برای تحقق کامل‌تر ایران قوی است.

وی خاطرنشان کرد: سهم انتخابات پرشور در بازدارندگی نرم، اقتدار نظام و کشور بی‌بدیل است و با هیچ ابزار دفاعی دیگر قابل مقایسه نیست دشمن از آشوب سازی و تنش افزایی در جامعه ناکام مانده و ناامید است اما بر روی کاهش مشارکت مردم تمرکز کرده است.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: آتش تهیه توپخانه دشمن و بمباران تبلیغاتی‌اش برای حمله به اعتماد، انگیزه مردم و بدبین سازی جامعه به نظام و آینده کشور تشدید شده است بنابراین باید مراقب باشیم و تمام تلاش‌ها حول محور افزایش بیداری، هوشیاری، انگیزه، ایمان و امید شکل بگیرد و از هر نوع کلام و بیان و اقدامی که به این محورها آسیب بزند باید جدا خودداری شود.

خطیب جمعه عنبرآباد با اشاره به ۷ دی روز نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: یکی از مبارک ترین دستاوردهای انقلاب و نظام مقدس اسلامی، شکوفایی نهضت سوادآموزی و جریان سازی تعلیم خواندن و نوشتن برای عامه مردم ایران است.

وی اضافه کرد: این دستاورد در راستای احیای یک سنت بزرگ اسلام یعنی ضرورت علم آموزی از سوی مسلمین بود، نهضت سوادآموزی از برکات پرثمر انقلاب اسلامی برای زدودن جهل و بی سوادی در جامعه است.

حجت الاسلام بامری با بیان اینکه جریان نهضت سواد آموزی در ایران اسلامی از دو جهت دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکی از جهت رشد چشمگیر آماری و کمی، دوم از جهت اجتماعی و مردمی بودن این نهضت مقدس و مبارک، دستاورد بزرگی است.

امام جمعه عنبرآباد خاطرنشان کرد: فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی موجب ظهور یک پدیده مردم محور و تکلیف مدار به نام نهضت شد.

وی با تاکید بر این که در هفته نهضت سوادآموزی برکات این نهضت و جریان تبیین شود، عنوان کرد: در منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی حضور و مشارکت جدی مردم در حل مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیار موثر و با برکت است.

کد خبر 1740186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha