پرداختن به جنگ غزه در شانزدهمین جایزه ادبی جلال

علی رمضانی با بیان اینکه شانزدهمین جایزه ادبی جلال بخاطر جنگ غزه به کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» آل احمد توجه ویژه دارد، گفت: امیدوارم خواندن کتاب های جلال و برگزیدگان جایزه جلال به اشاعه ادبیات در جامعه کمک کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳ دی با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق، دبیر اجرایی جایزه جلال و مدیر بخش شعر و ادبیات خانه کتاب و گلعلی بابایی، دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل احمد در خانه کتاب برگزار شد.

در این نشست «علی رمضانی»، مدیرعامل خانه کتاب  گفت: رونق ادبیات داستانی همیشه در خانه کتاب مورد توجه ما  قرار دارد و برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد بخشی از این هدف را  دنبال می کند؛ خانه کتاب و ادبیات در این حوزه مسئولیت دارد و در بخش استانی هم این مسئله را با برگزاری دوره های آموزشی پیگیر می کند.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به ویژه برنامه های این نهاد یکصدمین سالروز تولد جلال گفت: امسال شانزدهمین جایزه جلال آل احمد با یکصدمین سالروز تولد جلال همزمان شده  و به همین خاطر ویژه برنامه هایی تدارک دیده شده است؛ روز ۱۱ آذر که تولد جلال آل احمد بود، مراسمی در زادگاهش در طالقان با حضور ادبا و نویسندگان داشتیم که جالب توجه بود، همچنین استقبال مردم از همشهری خودشان بسیار جالب توجه بود؛ همچنین اجتماع برگزیدگان پیش از اختتامیه در رویدادی مجزا برگزار می‌شود.

علی رمضانی  اظهار کرد: جایزه جلال هر سال ارمغان خاصی برای ما دارد همچنان که سال گذشته، هفتادمین سال انتشار کتاب «غرب زدگی» بود و امسال نیز تصمیم گرفتیم به کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» جلال آل احمد به مناسبت اتفاقات غزه بیشتر توجه کنیم. این کتاب درباره سفر جلال آل احمد به فلسطین است؛ جلال آل احمد در این کتاب در نوشته های خود به آپارتاید اعتراض می کند. در واقع کتاب جلال آل احمد در مسئله فلسطین و اسراییل برای امروز ما حرف دارد.

مدیرعامل خانه کتاب درباره اهمیت جایزه جلال آل احمد و ضرورت شناساندن این جایزه به جامعه  گفت: اگر فرآیند جایزه جلال را در سه سال گذشته مرور کنید، می بینید تلاش داریم از  همه ظرفیت های خانه کتاب و ادبیات وزارت ارشاد برای شناسایی این جایزه و  برگزیدگان و شناساندن جایزه جلال آل احمد به جامعه استفاه کنیم، به همین منظور دوره های آموزشی جلال آل احمد در استان ها برگزار شد و دوره تخصصی زبدگان آن در تهران  برگزار می شود.

علی رمضانی درخصوص تغییر آرا داوری جایزه ادبی جلال آل احمد اظهار کرد: ۵ نفر هیات انتخاب نهایی هستند. آثار توسط داوران انتخاب و در نهایت با حضور دبیر علمی و نماینده اعضا هیات علمی جلسه نهایی برگزار و برگزیدگان معرفی می‌شوند.

مدیرعامل خانه کتاب درباره بخش مستندنگاری جایزه ادبی جلال آل احمد و ضرورت تغییر در زیرمجموعه‌های این بخش  گفت: تغییرات که مبتنی بر آثار منتشره است تغییرات معمولی می باشد که نیازمند بررسی دقیق‌تر دارد تا پیشنهاد پخته‌ای را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کنیم. موضوعات دیگر نیز مطرح می‌شود و آنها را هم بررسی خواهیم کرد. طبعا به دوره شانزدهم نمی‌رسد و اگر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم که به برجسته شدن گونه مستندنگاری کمک کند و حتی از صرف پرداختن به موضوعات آثار دفاع مقدس وارد شده و تاریخ شفاهی‌های دیگر و به ثمر رساندن این موضوع بررسی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: در ۱۵ دوره گذشته برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل احمد و شعر جزء برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند؛ این برگزیدگان در جایزه کتاب سال داوری نمی شوند از رییس جمهور لوح خواهند گرفت و  تقدیر شدگان نیز از وزیر ارشاد لوح تقدیر خواهند گرفت.

کد خبر 1740563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha