مادرانه‌های سینمای ایران

به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن مروری داریم بر ۱۰ فیلم سینمای ایران که مادر را دستمایه خلق هنر قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی فیلم های زیادی با محوریت و موضوع مقام مادر، زن و خانواده ساخته شد که هم از لحاظ روایت و داستان نمره قبول دریافت کرده و هم مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند. در این مجال و به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) به ۱۰ اثر از سینمای ایران با این موضوع پرداخته ایم که در ذیل می آیند:

۱-مادر به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی سال تولید ۱۳۶۸

mov_12672_63797-b.webp

خلاصه داستان: پیرزنی که در سرای سالمندان زندگی می‌کند به خانه برمی‌گردد تا روزهای پایانی عمرش را در خانه‌اش و کنار فرزندانش که هر کدام گوشه‌ای به زندگی خود مشغولند بگذراند. گرمی حضور مادر در خانه، فرزندان را به دور هم جمع می‌کند و در این مجال فیلم به معرفی شخصیت‌های داستان می‌پردازد.

۲-مهر مادری به کارگردانی کمال تبریزی سال تولید ۱۳۷۶

خلاصه داستان: خانم مینا فهیمی به عنوان مددکار اجتماعی در کانون اصلاح و تربیت پسران مشغول به کار است. یکی از پسربچه‌های بزهکار به نام مهدی که پدرش را که رانندهٔ کامیون بوده بر اثر تصادف از دست داده و مادرش نیز لحظهٔ به دنیا آوردن فرزند دومش از دنیا رفته، اما مهدی فوت مادر را قبول نمی‌کند او عکس خود و مادرش را دیده و در این بین خانم فهیمی را شبیه مادر خود می‌بیند و با بدست آوردن آدرس ایشان از او می‌خواهد که مادرش باشد.

2.jpg

۳-مهمان مامان به کارگردانی زنده یاد داریوش مهرجویی سال تولید ۱۳۸۲

3.jpg

خلاصه داستان: مادر باخبر می‌شود که خواهرزاده‌اش به همراه نوعروس خود قرار است به میهمانی نزد او بیایند، مادر برای این که حفظ آبرو کند، دستپاچه و نگران است و تلاش زیادی برای آماده کردن وضعیت ظاهری خانه دارد، اما هنوز پدر یدالله نیامده و هرلحظه ممکن است میهمانان از راه برسند.

۴-گیلانه به کارگردانی مشترک رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب سال تولید ۱۳۸۳

خلاصه داستان: این فیلم نگاهی به اوایل جنگ و اعزام نیروهای جوان به جبهه دارد. ننه گیلانه به همراه پسر و دختر جوانش در کوران جنگ و در بمباران‌های تهران، زندگی دشواری را می‌گذرانند.

4.jpg

۵-آرامش در میان مردگان به کارگردانی مهرداد فرید سال تولید ۱۳۸۴

خلاصه داستان: طیبه نام پیرزنی است که سال هاست در گورستان شهر تهران زندگی می کند. او فرزندی ندارد و شوهرش فوت کرده است. طیبه در ازای کار در گورستان دستمزدی می گیرد و در همان جا باقی عمرش را سپری می کند. مدتی است او با زنی آشنا شده است که از نظر او یک استثناست.

5.jpeg

۶-میم مثل مادر به کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی پور سال تولید ۱۳۸۵

خلاصه داستان: سپیده در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سال‌ها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان می‌گویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی زمان جنگ است. میم مثل مادر هنرمندانه دردسرهای ادامه‌دار جنگ برای مادران را روایت کرده است.

۷-خون بازی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد سال تولید ۱۳۸۶

خلاصه داستان: «سارا» معتاد به مواد مخدر است. آرش نامزدش که در تورنتوی کانادا درس می‌خواند از اعتیاد او بی‌خبر است. یک ماه پیش از آن که آرش برای برگزاری مراسم ازدواج به ایران بیاید سارا تصمیم می‌گیرد تا اعتیادش را ترک کند.

7.jpg

۸-بوسیدن روی ماه به کارگردانی همایون اسعدیان سال تولید ۱۳۹۰

خلاصه داستان: این فیلم داستان احترام‌السادات و فروغ خانم که در همسایگی هم زندگی می‌کنند بیش از بیست سال است که در انتظار فرزندانشان هستند. اما در آستانه سفر به مشهدالرضا(ع) داستان جوری دیگر پیش می رود ... .

8.jpg

۹-گهواره ای برای مادر به کارگردانی پناه بر خدا رضایی سال تولید ۱۳۹۱

9.jpg

خلاصه داستان: طلبه ای زنی در موقعیتی دچار تردید می‌شود که آیا برای تبلیغ دین راهی کشوری دیگر شود یا اینکه مسئولیت نگهداری مادر مریضش را بر عهده گیرد.

۱۰-شیار ۱۴۳ به کارگردانی نرگس آبیار سال تولید ۱۳۹۲

خلاصه داستان: پسری جوان به جبهه رفته‌است. مادر او در نبود پسرش روزهای تلخی را می‌گذراند و منتظر است او روزی از جبهه بازگردد. این اثر به خوبی انتظار مادران شهدا به ویژه شهدای مفقودالاثر برای بازگشت فرزندانشان را به تصویر کشیده است.

10.jpg

کد خبر 1742399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha