مسجد ۲۵۰ ساله «علی شهید» ارومیه بازسازی شد

مسجد علی شهید ارومیه با قدمتی بیش از ۲۵۰ سال و چوبی توسط خیرین و اعضای مسجدی مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، مساجد یکی از مهمترین اماکن متبرکه در اسلام به شمار می روند که مردم برای اقامه نماز و دیگر اعمال مذهبی به مساجد می روند و با پروردگار خویش به راز و نیاز می پردازن و در قرآن‌کریم و احادیث نبوی درباره مسجد، آیات و روایات متعددی وارد شده است؛ اعمار و تأسیس مساجد یکی از وظایف مهم پیامبران بوده است و دین مقدس اسلام از آغاز تأسیس با مساجد پیوند استوار و ناگسستنی داشته است.

نقش مسجد در ترویج عبادت، تعلیم و تربیت، صلح، امنیت و اصلاح افراد جامعه اسلامی غیرقابل انکار است.

در بازسازی مسجد خیلی از نکات را باید در نظر گرفت. مثلا اینکه قدمت مسجد چند سال یا چندصد سال است و مسجد علی شهید ارومیه که در یکی از مناطق قدیمی قرار داشته قدمتی حدود ۲۵۰ سال دارد و همه بنای این مسجد از چوب است و به همین دلیل نیاز به مرمت و بازسازی داشت که اضعای مسجدی و خیرین مسجد و منطقه دست در دست هم این مسجد را مرمت و بازسازی کردند.

کانون فرهنگی و هنری جوانان نینوا نیز در مسجد علی شهید یکی از کانون های فعال در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است.

یوسف راد، مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان نینوا ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه گفت: کانون فرهنگی و هنری جوانان نینوا ارومیه ۷۰ نفر عضو دارد و تمام اعضا که بیشتر متشکل از نوجوانان محله هستند در فعالیت ها بصورت بسیجی حضور مستمر دارند و این کانون در تمام مراسمات ملی مذهبی برنامه  برگزار می کند.

وی ادامه داد: مسجد علی شهید ارومیه قدمتی بالای ۲۵۰ سال دارد و به دلیل اینکه این مسجد ساخت چوبی دارد نیاز به مرمت و بازسازی داشت.

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

راد گفت: در این راستا به کمک خیرین، هیئت امنا و اعضای مسجد ۲۵ روز در این مسجد فعالیت بسیجی داشتیم و بالای ۵۰۰ میلیون تومان خیرین برای بازسازی و مرمت این مسجد کم کردند.

مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان نینوا ارومیه افزود: اهدای ۱۴ تخته فرش، روغن کاری سقف مسجد به دلیل چوبی بودن، رنگ آمیزی دیوارها، موکت بندی کف و عایق بندی از جمله فعالیت های مرمت و باسازی این مسجد بوده است.

راد تصریح کرد: مسجد علی شهید همانند دیگر مساجد دارای فضاهای مانند هشتی، شبستان اصلی، بخش زنانه، آبدارخانه، وضوخانه، قنات، منزل خادم و سرویس‌های بهداشتی است.

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

وی افزود: برگزاری کلاس های مختلف در رشته های دینی‌ و فرهنگی شامل کلاس های درسی، ورزشی، و فرهنگی شامل دروس ریاضی، عربی، زبان انگلیسی، کلاس های ورزشی شامل فوتبال، والیبال، جودو و دفاع شخصی، تفریحی مثل اردو،   بازدید علمی، سینما، استخر،کلاس های کمک های اولیه و علمی کاربردی از جمله فعالیت های کانون فرهنگی و هنری جوانان نینوا مسجد علی شهید ارومیه است.

راد ادامه داد: همچنین کلاس های  حفظ‌ و روان‌ خوانی قرآن کریم، سیره‌ اهل ‌بیت (ع) و شهدا، کتاب‌خوانی، مباحث ‌اعتقادی و احکام نیز در این مسجد برگزار می شود.

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

گفتنی است؛ مسجد علی شهید در یکی از محلات قدیمی ارومیه واقع شده این مسجد در سال ۱۲۰۵ هجری قمری بنا شده است، طبق گفته‌های راویان، بانی این مسجد به دست فردی به نام علی شهید ساخته شده، گفته می‌شود این شخص بعدها به شهادت رسیده و به همین دلیل مسجد به علی شهید شهرت یافته است، جنازه علی شهید در همین مسجد دفن شده اما مکان سنگ قبر وی مشخص نیست.

این مسجد در زمینی به مساحت ۷۴۱ مترمربع و با زیر بنای ۳۴۵ مترمربع ساخته شده، بنای اصلی مسجد در ضلع غربی صحن قرار دارد، پوشش سقف فضای اصلی مسجد از بیرون شیروانی شکل است،   ورودی اصلی آن یک در دو لنگه قوس دار فلزی به ابعاد ۱۵/۲ در ۳ و به رنگ سبز است.

در بالای ورودی تابلویی قرار گرفته که تاریخ تاسیس مسجد بر روی آن نوشته شده، در اطراف ورودی نیز آجرکاری شده و دیگر قسمت‌های نما با سیمان سفید نماسازی شده، مسجد ورودی دیگری نیز دارد که در قسمت غربی مسجد قرار دارد.

مسجد علی شهید ارومیه بازسازی شد

کد خبر 1744564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha